Yleisopas digitaalisten sote-palvelujen kehittämiseen ohjaa hyvinvointialueita digikehittämisessä
THL on julkaissut yleisoppaan digitaalisten sote-palvelujen kehittämisestä. Yleisopas sisältää tietoa digitaalisten sote-palvelujen kokonaissuunnittelusta, keskeisistä vaatimuksista, palvelujen kehittämisestä ja käyttöönotosta sekä johtamisesta. Oppaassa kuvataan myös digitaalista asiointia ohjaava lainsäädäntö ja keskeisiä käsitteitä. Opas on nyt julkaistu myös ruotsiksi.
Digitaalisten sote-palvelujen kehittämisen yleisopas ohjaa hyvinvointialueita kehittämään yhteentoimivia ja kansallisten suositusten mukaisia digitaalisia sote-palveluita ja toimintamalleja. Hyvinvointialueiden kannattaa hyödyntää opasta yhdenvertaisten ja saavutettavien digipalvelujen suunnitteluun, kehittämiseen ja käyttöönoton edistämiseen.
Digitaalisten sote-palvelujen yleisopas on tarkoitettu:
- kehittämisestä päättäville (johto) sekä palveluita suunnitteleville alueellisille ja kansallisille toimijoille,
- kehittämisestä, käyttöönotosta ja vakiinnuttamisesta vastaaville alueellisille ja kansallisille toimijoille,
- asiakasrajapinnassa työskenteleville sote-ammattilaisille,
- asiakas- ja potilastietojärjestelmätoimittajille ja
- digipalveluita asiakasrajapintaan tuottaville järjestelmätoimittajille.
Digitalisaation hyödyt syntyvät toiminnan muutoksesta
Digitalisaatio tulee nähdä työvälineenä, jonka hyödyt syntyvät toiminnan muutoksen kautta. Toiminnan muutos edellyttää hyvinvointialueella osaamisen ja toimintaprosessien kehittämistä sekä muutosjohtamista. Digitaalisten palvelujen tulisi laaja-alaisesti soveltua sosiaali- että terveydenhuollon eri palveluihin ja toimintoihin.
"Irrallisilla teknologoilla tai organisaatiolähtöisesti ei kannata edetä. Kehitystyön perustana tulee olla toiminnan ja prosessien uudistaminen sekä asiakas, sanoo oppaan tuottanut projektipäällikkö Susanna Forss THL:stä.
"Hyvinvointialueen tulee digikehittämisessään aina ensin selvittää, mitä kansallisia ja alueellisia ratkaisuja, digitaalisia palveluita ja toimintamalleja on jo käytössä. Hyvinvointialueiden tai yhteistyöalueiden (YTA) yhteiskehittämistä kannattaa hyödyntää. Yhteistyöllä voi luoda aidosti asiakas- ja käyttäjäystävällisiä sote-palveluita", Forss painottaa.
Digitalisaatio- ja tiedonhallintastrategiasta saa tukea hyvinvointialueiden digikehittämiseen
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on julkaissut Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategian vuosille 2023–2035. Strategian mukaan jokaisella hyvinvointialueella digitaalisen asioinnin pitäisi olla ensisijaista niissä palveluissa, joihin se sopii tai niille asiakkaille, jotka kykenevät digitaalisia palveluja käyttämään.
Yleisopas digitaalisten sote-palvelujen kehittämiseen 1.0 (yhteistyotilat.fi)
Lisätietoja:
Susanna Forss
tiimipäällikkö, THL
Puh. 029 524 7508
Sähköposti: [email protected]
Aiheesta lisää:
- Digitalisoituvat palvelut
- Digitaaliset palvelut
- Digitaalisuus sosiaali- ja terveydenhuollon kivijalaksi : Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia 2023–2035 (valtioneuvosto.fi)
- Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)
Yleisopas digitaalisten sote-palvelujen kehittämisestä on tehty Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP). Ohjelman rahoitus tulee EU:n elpymisvälineestä.