Allmän guide för utveckling av digitala social- och hälsovårdstjänster styr välfärdsområdena i den digitala utvecklingen
THL har publicerat en allmän guide om utveckling av digitala social- och hälsovårdstjänster. Den allmänna guiden innehåller information om den övergripande planeringen av digitala social- och hälsovårdstjänster, centrala krav, utveckling och ibruktagande samt ledning av tjänster. I guiden beskrivs också den lagstiftning och centrala begrepp som styr den digitala ärendehanteringen.
Den allmänna guiden för utveckling av digitala social- och hälsovårdstjänster styr välfärdsområdena att utveckla interoperabla och nationella rekommendationer för digitala social- och hälsovårdstjänster och praktik. Välfärdsområdena bör utnyttja guiden för att planera, utveckla och främja ibruktagandet av jämlika och tillgängliga digitala tjänster.
Den allmänna guiden om digitala social- och hälsovårdstjänster är avsedd för:
- regionala och nationella aktörer som beslutar om utveckling (ledningen) samt planerar tjänster,
- regionala och nationella aktörer som ansvarar för utveckling, ibruktagande och etablering,
- yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården som arbetar i klientgränssnittet,
- klient- och patientdatasystemleverantörer och
- systemleverantörer som producerar digitala tjänster för kundgränssnittet.
Fördelarna med digitaliseringen uppstår genom förändringar i verksamheten.
Digitaliseringen ska ses som ett verktyg vars fördelar uppstår genom förändringar i verksamheten. Förändringen i verksamheten förutsätter utveckling av kompetensen och verksamhetsprocesserna i välfärdsområdet samt förändringsledning. De digitala tjänsterna bör på bred front lämpa sig för olika tjänster och funktioner inom social- och hälsovården.
"Det lönar sig inte att gå vidare med lösryckta tekniker eller organisatoriskt. Grunden för utvecklingsarbetet ska vara verksamhets- och processreform samt klienten, säger Susanna Forss, projektchef vid THL, som producerat guiden.
"Välfärdsområdet ska i sin digitala utveckling alltid först utreda vilka nationella och regionala lösningar, digitala tjänster och praktiker som redan används. Det lönar sig att utnyttja den gemensamma utvecklingen av välfärdsområdena eller samarbetsområdena (YTA). Genom samarbete kan man skapa genuint kund- och användarvänliga social- och hälsovårdstjänster", betonar Forss.
Strategin för digitalisering och informationshantering ger stöd för välfärdsområdenas digitala utveckling
Social- och hälsovårdsministeriet (SHM) har publicerat Strategi för digitalisering och informationshantering inom social- och hälsovården 2023–2035. Enligt strategin borde digital ärendehantering i alla välfärdsområden användas i första hand i de tjänster där de är lämpliga eller för de kunder som kan använda digitala tjänster.
Allmän guide för utveckling av digitala social- och hälsovårdstjänster (yhteistyotilat.fi)
Mer information:
Susanna Forss
teamchef, THL
tfn 029 524 7508
E-post: [email protected]
Mer om ämnet:
- Digitaliserande tjänster (på finska)
- Digitala tjänster
- Digitaliseringen som hörnsten i social- och hälsovården: Strategi för digitalisering och informationshantering inom social- och hälsovården 2023–2035 (valtioneuvosto.fi)
- Finlands program för hållbar tillväxt (RRP)
Den allmänna guiden om utveckling av digitala social- och hälsovårdstjänster har utarbetats i Finlands program för hållbar tillväxt (RRP). Programmet finansieras genom EU:s återhämtningsinstrument.