Digitaaliset palvelut -projekti tukee digitaalisten palveluiden ja ratkaisujen kansallista ja alueellista kehittämistä sekä yhteensovittamista. Erilaiset digitaalisiin palveluihin liittyvät esiselvitykset ja sanastotyö sekä sote-tiedonhallinnan ja Kanta-palvelujen kehittämisen tuki vahvistavat kansallista ja alueellista kehittämistyötä.
Yleisopas digitaalisten palveluiden kehittämiseen
Digitaalisten sote-palvelujen kehittämisen yleisopas ohjaa digitaalisten sote-palvelujen kokonaissuunnittelusta, keskeisistä vaatimuksista, palvelujen kehittämisestä ja käyttöönotosta sekä johtamisesta. Oppaassa kuvataan myös digitaalista asiointia ohjaava lainsäädäntö ja keskeisiä käsitteitä.
Hyvinvointialueiden kannattaa hyödyntää opasta yhdenvertaisten ja saavutettavien digipalvelujen suunnitteluun, kehittämiseen ja käyttöönoton edistämiseen.
Yleisopas digitaalisten palveluiden kehittämiseen
Digitaalisten palveluiden nykytila ja alueiden kypsyystaso
THL on julkaissut tilannekuvan hyvinvointialueiden digitaalisten palveluiden nykytilasta ja organisaatioiden kypsyystasosta tuottaa digitaalisia palveluita yhteistyössä alueiden kanssa. Selvitysten tavoitteena on edistää yhdenvertaisten, saavutettavien ja vaikuttavien asiakaslähtöisten digitaalisten palveluiden kehittämistä ja käyttöönottoa. Seuraava tiedonkeruu toteutetaan vuonna 2025.
Tiedot digitaalisten palveluiden nykytilasta ja organisaatioiden kypsyystasosta esitetään omina kokonaisuuksinaan raporttityökalussa. Työkalu on hyödyllinen ensisijaisesti sote-päättäjille, digipalvelujen kehittäjille sekä alueellisille palvelujen järjestäjille.
Hyvinvointialueiden digitaalisten sote-palveluiden raporttityökalu
Digitaalisten sote-palveluiden sanasto
THL on julkaissut sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisia palveluja käsittelevän perussanaston. Sanastosta löytyvät määritelmät esimerkiksi digitaaliselle palvelulle ja digitaaliselle asioinnille sekä etäpalvelulle ja etäasioinnille. Sanasto yhtenäistää hyvinvointialueilla ja sote-palveluissa käytettävää terminologiaa sekä tukee hyvinvointialueita palveluiden kehittämisessä.
Digitaalisten sote-palveluiden sanasto on tarkoitettu
- sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille,
- tiedonhallinnan asiantuntijoille,
- alan digitaalisia palveluita kehittäville toimijoille ja
- järjestelmätoimittajille sekä
- viestinnän asiantuntijoille.
Sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisten palvelujen sanasto (Sote-sanastot)
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden vaikuttavat digitaaliset ratkaisut
THL on toteuttanut esiselvityksen, jonka tavoitteena on edistää tasavertaisten ja vaikuttavien digitaalisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden alueellista ja kansallista kehittämistä sekä käyttöönottoa. Selvityksessä keskityttiin ratkaisuihin, jotka on kehitetty asiakkaille ja/tai potilaille. Esiselvityksessä
- koostettiin nykytilankuvaus Suomessa ja maailmalla mielenterveys- ja päihdepalveluissa hyödynnettävistä näyttöön perustuvista digitaalisista hoitoa tukevista ratkaisuista.
- tuotettiin tietoa asiakas- ja potilaslähtöisistä vaikuttavista ja kustannusvaikuttavista digitaalisista ratkaisuista päätöksenteon, kehittämistyön ja käyttöönoton edistämiseksi.
Julkaisut
Yhteystiedot
Susanna Forss
Erikoissuunnittelija
[email protected]
Digitaaliset palvelut -projekti
Ilkka Pelkonen
Suunnittelija
[email protected]
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden digitaaliset ratkaisut
Lisätietoja