Tilastointiin liittyvät kirjaukset
Perusterveydenhuollon avohoidossa työskentelevien terveydenhuollon ammattihenkilöiden, myös opiskeluhuollon psykologien, kirjaamat asiakastyön tiedot kertyvät THL:n valtakunnalliseen perusterveydenhuollon avohoidon rekisteriin (Avohilmo). Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on lakisääteinen oikeus saada ja käsitellä näitä tietoja.
Tietoja tarvitaan paikallisesti hyvinvointialueen toiminnan seurantaan ja palvelujen kehittämiseen. Niitä käytetään myös palvelujärjestelmän kansalliseen kehittämiseen, terveydenhuollon valvontaan ja tutkimukseen.
Tiedon systemaattinen ja yhdenmukainen kirjaaminen varmistaa sen laadun. Siksi on välttämätöntä, että paikallistasolla käydään läpi opiskeluhuollon psykologityössä käytettävät kirjaamisen ohjeet. Ammattilaisilla tulee olla yhteinen näkemys siitä, mitä tietoja kirjataan eri tilanteissa.
Käytettävissä olevat ajantasaiset tietosisällöt ja luokitukset on kuvattu julkaisussa Hoitoilmoitusopas terveydenhuollolle. Eri potilastietojärjestelmiin Hilmo-luokituksien tiedot on toteutettu eri tavoin, joten paikallisia järjestelmäkohtaisia kirjaamisohjeita on tärkeä noudattaa.
Lisätietoa Hoitoilmoitusopas terveydenhuollolle -julkaisussa (THL:n, Kannan ja STM:n yhteistyötila)
Hoitoilmoituksen tiedot ovat yhteisiä koko terveydenhuollolle, siksi osa koodien nimistä voi tuntua vierailta psykologityölle. Kirjauksien tavoite on saada tietoa tehdystä opiskeluhuollon psykologityöstä. Kirjauksilla tai siihen liittyvillä ohjeistuksissa ei ole tarkoitus ohjata tai vaikuttaa työn sisältöön.
Palvelutapahtumasta kirjattavat tiedot
Opiskeluhuollon psykologityössä on sovittu kansallisesti käytettäväksi alla kuvattuja hoitoilmoituksen (Hilmo) kirjauksen tietoja. Jokaiseen kirjattavaan tapahtumaan on tilastoitava alla kuvatut tiedot. Esimerkeiksi on nostettu opiskeluhuollon psykologityöhön sopivia koodeja. Psykologin ammattitieto saadaan siitä, kun psykologi kirjautuu tietokoneelle käyttämällä toimikorttia (Valviran Terhikki-tunnusta).
- PALVELUMUOTO opiskeluhuollon psykologityössä on
- perusopetuksen ja esiopetuksen asiakastyössä T26 = Kouluterveydenhuolto
- toisen asteen asiakastyössä T27 = Opiskeluterveydenhuolto
- KÄYNNIN LUONNE asiakastapaamissa on
- TH = terveydenhoito
- YHTEYSTAPA on tavallisimmin
- R10 = Asiakkaan käynti vastaanotolla.
- R52 = Reaaliaikainen etäasiointi (esim. puhelu, chat)
- R56 = Etäasiointi ilman reaaliaikaista kontaktia (esim. sähköinen asiointijärjestelmä)
- R60 = Ammattihenkilöiden välinen konsultaatio, ammattihenkilöiden välinen asiointi, jossa asiakkaan asian hoidosta vastuussa oleva ammattihenkilö kysyy kannanottoa toiselta ammattihenkilöltä ilman asiakkaan läsnäoloa. Tiedot kirjaa tällä yhteystavalla konsultaatiota antanut ammattihenkilö.
- R71 = Ammattihenkilöiden välinen neuvottelu, kahden tai useamman ammattihenkilön välinen asiointi, jossa ammattihenkilöt neuvottelevat keskenään asiakkaan asiassa ilman kontaktia asiakkaaseen. Esimerkiksi opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisten keskinäinen tapaaminen, jossa käsitellään opiskelijan asiaa. Tarvittava tieto kirjataan potilastietojärjestelmään kyseisen opiskelijan tietoihin.
- R72 = Asiakkaan asian hoito, asiakkaan asian käsittely ilman kontaktia asiakkaaseen ja ilman ammattihenkilöiden välistä neuvottelua, esim. lähetteen, lausunnon tai tutkimusyhteenvedon laatiminen.
- KÄVIJÄRYHMÄ on tavallisimmin
- 1 = Yksilökäynti, yhden identifioidun asiakkaan ja yhden ammattihenkilön välinen palvelutilanne
- 2 = Ryhmävastaanotto, käytetään yhden asiakkaan ja vähintään kahden ammattihenkilön välisestä palvelusta esimerkiksi koulupsykologin ja terveydenhoitajan yhteisestä tapaamisesta oppilaan kanssa.
- 3 = Ryhmäkäynti, käytetään silloin, kun usealle nimetylle asiakkaalle järjestetään eri teemoihin liittyviä kohdennettuja ryhmätapaamisia, esim. stressinhallintaryhmä.
- 5 = Perhekäynti, käytetään silloin, kun kyseessä on yhden identifioidun asiakkaan ja hänen perheensä sekä yhden tai useamman ammattihenkilön välinen palvelutilanne
Esimerkki: Osallistuttaessa yksittäisen oppilaan asian vuoksi järjestettävään moniammatilliseen kokoontumiseen, jossa myös oppilas on mukana esim. monialaisen asiantuntijaryhmän tapaamiseen, käytetään kävijäryhmää 2 = Ryhmävastaanotto ja yhteystapana R10 = Asiakkaan käynti vastaanotolla.
- KÄYNTISYY kirjataan ICPC2 -luokituksen mukaisesti.
- Käyntisyy-tieto kirjataan kaikilla käynneillä ja yhteystavoilla kattavasti
- Psykologilla asiointiin sopivia käyntisyitä ovat esimerkiksi
- A98 Terveyden ylläpito / sairauden ennaltaehkäisy
- P01 Ahdistuneisuuden/hermostuneisuuden/jännittyneisyyden tunne
- P03 Masennuksen tunne
- P22 Lapsen käytösoire/-vaiva
- P23 Nuoren käytösoire/-vaiva
- P24 Erityinen oppimishäiriö
- P29 Muu psyykkinen oire/vaiva
- Z24 Ystäviin liittyvä ihmissuhdeongelma