Käännöksen testaaminen kohderyhmällä
Käännösten testaus eli kognitiivinen testaus on olennainen osa käännöstyötä ja välttämätön vaihe, jotta kyselytulosten vertailtavuus säilyisi eri kulttuurien ja kieliversioiden välillä.
Kognitiivisessa testauksessa haastatellaan kohderyhmään kuuluvia henkilöitä. Haastattelut vastaavat muun muassa seuraaviin kysymyksiin:
- Miten vastaaja tulkitsee kysymysten sisällön?
- Ymmärtääkö vastaaja kysymykset siten kuin ne on tarkoitettu ymmärrettäviksi?
- Rajaako vastaaja kysymyksiin mukaan halutut ilmiöt ja poissulkee ne, mitkä on ajateltukin?
- Ovatko kysymykset selkeitä, vai onko niissä monitulkintaisuutta?
- Ovatko termit vieraita tai vaikeaselkoisia?
Kuka voi tehdä kognitiivisen testauksen?
- Kognitiivisen testauksen tekevällä haastattelijalla olisi hyvä olla kokemusta laadullisen tutkimuksen tekemisestä.
- Haastattelijan on oltava joko äidinkieleltään kohdekieltä puhuva tai puhua sitä erittäin sujuvasti.
- Haastattelijan tulee olla hyvin perehtynyt kohdemaan tai -ryhmän kulttuuriin ja normeihin.
Ketkä voivat osallistua kognitiiviseen testaukseen?
- Osallistujien tulee edustaa kyselyn kohderyhmää mahdollisimman laajasti.
- Osallistujien tulee sijoittua vastausasteikon eri kohtiin. Toisilla on esimerkiksi suuria vaikeuksia arvioitavassa osa-alueessa, toisilla ei lainkaan vaikeuksia.
- Jos kyselyn kohderyhmään kuuluu esimerkiksi sukupuoleen, ikään tai koulutustasoon liittyviä alaryhmiä, tulisi niiden kaikkien olla edustettuina.
- Vastaajien joukossa olisi hyvä olla myös kielellisiltä taidoiltaan erilaisia henkilöitä, sillä kysymysten tulee olla helposti ymmärrettäviä kaikille kielitaidon tasosta riippumatta.
Kuinka monta osallistujaa tutkimuksessa kannattaa olla?
Kognitiiviseen testaukseen osallistuvien tutkittavien määrää ei ole tarkasti määritelty. Mitä laajemmalle kohderyhmälle kyselylomakkeen tulee soveltua, sitä suurempi tulee myös haastateltavien joukko olla.
Ohjenuorana voidaan kuitenkin pitää, että kukin kysymys tulee testata vähintään viidellä eri henkilöllä.
Kognitiivisen testauksen vaiheet
Haastattelu tehdään aina mahdollisimman rauhallisessa ja häiriöttömässä paikassa.
Aloita selittämällä haastateltavalle testauksen tarkoitus ja pyydä häntä täyttämään taustatiedot kuten ikä, sukupuoli ja koulutus.
Selitä haastateltavalle tilanteen kulku pääpiirteissään:
- Ensin haastateltava vastaa kyselylomakkeeseen kokonaisuudessaan.
- Seuraavaksi lomake katsotaan yhdessä kohta kohdalta läpi ja haastattelija kysyy tarkentavia kysymyksiä.
- Lomakkeen vastaukset eivät ole tärkeitä vaan se, miksi haastateltava päätyi vastauksiin.
- Haastattelussa on hyvä ajatella ääneen niin paljon kuin mahdollista.
1. Ensimmäinen kierros: kyselylomakkeeseen vastaaminen
Anna kyselylomake vastaajalle ja pyydä häntä vastaamaan kyselylomakkeeseen kuten hän tekisi autenttisessa tilanteessa.
- Laita kello käyntiin.
- Tarkkaile vastaajaa hänen täyttäessään lomaketta – pysähtyykö hän jossain kohtaa miettimään?
- Kirjoita itsellesi ylös, jos huomaat hänen pysähtyvän jonkin kysymyksen kohdalla ja palaa tähän asiaan seuraavalla kierroksella.
- Kun vastaaja on valmis ja antaa kyselylomakkeen takaisin, pysäytä kello. Kirjoita vastaamiseen kulunut aika haastattelulomakkeeseen.
Kysy vastaajalta hänen ensivaikutelmaansa kyselystä:
- Miltä lomakkeen ulkoasu ja kysymysten asettelu vaikutti?
- Olivatko vastausvaihtoehdot luonnolliset?
- Etenikö kysely loogisesti ja sujuvasti?
2. Toinen kierros: eteneminen kysymys kysymykseltä
Käykää toisella kierroksella lomake läpi kysymys kysymykseltä, ja pysähtykää keskustelemaan kustakin kohdasta. Kannusta haastateltavaa ajattelemaan ääneen mahdollisimman avoimesti.
Kysy jokaisen kyselylomakkeen kysymyksen kohdalla haastateltavalta:
- Miksi päädyit juuri siihen vastausvaihtoehtoon, jonka valitsit? Kannusta vastaajaa ajattelemaan ääneen.
- Miten helppoa tai vaikeaa oli vastata tähän kysymykseen?
- Selittäisitkö tämän kysymyksen omin sanoin? Miten ymmärsit kysymyksen, mitä sillä mielestäsi tarkoitettiin?
- Mitä tämä termi tarkoittaa sinulle? Kysy tätä, jos lomakkeen kysymyksessä on käytetty jotain termiä, jonka ymmärrettävyydestä kohderyhmässä halutaan varmistua.
- Keksitkö, miten tätä samaa ilmiötä tai asiaa voisi kysyä helpommin tai ymmärrettävämmin?
3. Analyysi ja yhteenveto
Kokoa haastateltavien vastauksista yhteenveto. Jos jokin kysymys ymmärrettiin eri tavoin kuin oli tarkoitus tai kyselylomakkeessa ilmeni vaikea- tai moniselkoisia termejä, pohtikaa niille muita vaihtoehtoja asiantuntijaryhmässä.
Jos kognitiivisessa testauksessa kysymykset ovat olleet selkeitä eikä alkuperäisiin tarvitse tehdä ainakaan suuria muutoksia, voidaan käännösprosessissa edetä seuraavaan vaiheeseen.