Ett nytt verktyg för främjanade av invånarnas välfärd och hälsa för välfärdsområdena

Utgivningsdatum 7.9.2023

THL har publicerat ett nytt verktyg för främjande av välfärd och hälsa för välfärdsområdena.

Publikationen om ett servicekoncept för verksamhet som främjar välfärd och hälsa och som är lätt att hitta (Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi – hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kansallisen palvelukonseptin määrittelyä) styr utvecklingen av tjänster och verksamhetsmodeller för främjande av välfärd och hälsa samt digitala lösningar i välfärdsområdena.

Publikationen uppmuntrar välfärdsområdena att i högre grad integrera den förebyggande verksamheten för främjande av hälsa och välfärd i servicekedjorna inom social- och hälsovården.

”Målet är att yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården, såsom läkare, sjukskötare och socialarbetare, bättre än tidigare ska kunna hänvisa patienter och klienter till förebyggande tjänster och tjänster som stärker välbefinnandet. På det här sättet kan vi både påverka invånarnas hälsa och välfärd i stor utsträckning och dämpa de ökade kostnaderna för social- och hälsovården”, säger utvecklingschef Tapani Kauppinen vid THL.

Förebyggande tjänster en större del av social- och hälsovårdsarbetet

Välfärdsområdena och kommunerna har en gemensam lagstadgad skyldighet att sörja för invånarnas välfärd och hälsa. Själv- och egenvård, tidigt stöd och deltagande i verksamhet som främjar välbefinnandet kan förebygga ett ökat servicebehov.

”Tidigare har det inte varit lätt att hitta information om natur-, kultur- och motionstjänster som stöder välbefinnandet i området. Likaså har det identifierats utvecklingsbehov i fråga om hur man i klientarbetet inom social- och hälsovården hänvisar klienter till tjänsterna för främjande av hälsa och välfärd”, berättar specialsakkunnig Mari Miettinen vid social- och hälsovårdsministeriet (SHM).

Servicekonceptet uppmuntrar till sektorsövergripande samarbete

I publikationen presenteras ett servicekoncept som består av tre delar: I den första delen beskrivs sektorsövergripande tjänster och verksamhet som främjar den vuxna befolkningens välfärd och hälsa. Tjänsterna för främjande av välfärd och hälsa tillhandahålls i områdena i synnerhet av kommunerna, organisationer och välfärdsområdena.

I den andra delen beskrivs de minimikriterier som ska beaktas i den digitala utvecklingen och innehållet i den webbtjänst som ska publiceras. Webbtjänsten Tarmoa, som utvecklas i servicekonceptet, riktar sig till yrkesutbildade personer i kommunerna och välfärdsområdena, organisationer samt invånarna för användning på egen hand.

Webbtjänsten styr yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården att hitta tjänster som motsvarar kundernas behov i såväl välfärdsområdenas som i kommunernas och organisationernas tjänsteutbud. Webbtjänsten Tarmoa kommer att finnas tillgänglig för välfärdsområdena och invånarna senast vid utgången av 2024. DigiFinland Oy ansvarar för att utveckla webbtjänsten.

I den tredje delen av servicekonceptet beskrivs principer och verksamhetsmodeller för sektorsövergripande kund- och servicehandledning. Verksamhetsmodellerna stöder smidiga servicevägar för invånarna och främjar samarbetet mellan välfärdsområdena, kommunerna och organisationerna och på de olika organisationernas kontaktytor. Särskild uppmärksamhet fästs vid möjligheterna att stödja välfärden och hälsan hos befolkningsgrupper i en utsatt livssituation.

Utvecklingsarbete i ett omfattande samarbetsnätverk

SHM, THL, DigiFinland Oy, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB), välfärdsområdena, Helsingfors stad samt ett antal kommuner och organisationer har deltagit i utvecklingen av servicekonceptet för främjande av välfärd och hälsa.

Servicekonceptet för främjande av välfärd och hälsa utvecklas inom Finlands program för hållbar tillväxt, som vars finansiering kommer från ett återhämtningsinstrument av engångskaraktär (Next Generation EU). Finlands program för hållbar tillväxt stöder en ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar tillväxt i enlighet med målen i regeringsprogrammet.

Mer information

Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi - hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kansallisen palvelukonseptin määrittelyä (på finska, servicekoncept för verksamhet i syfte att främja välfärd och hälsa). THL 19.6.2023.


 
Tapani Kauppinen
utvecklingschef
THL
tfn 029 524 7053
[email protected]

Mari Miettinen
specialsakkunnig
SHM
tfn 029 516 3644
[email protected]

 

Huvudwebbplats Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen Sote-palvelujen johtaminen