Fokusområdena inom Kanta-tjänsterna för 2022 har fastställts
Kanta-tjänsterna utvidgas och blir mångsidigare i takt med att kundernas behov förändras och lagstiftningen utvecklas. År 2022 kommer fokus att ligga på Mina Kanta-sidor, medicineringsuppgifter och de ibruktagningar som gäller socialvården. Vid utvecklingen av Kanta-tjänsterna beaktas de informationsbehov som social- och hälsovårdsreformen medför samt utnyttjandet av datainnehåll med tanke på sekundär användning och informationsledning.
Social- och hälsovårdsministeriet, Institutet för hälsa och välfärd (THL) och FPA har publicerat fokusområdena inom Kanta-tjänsterna för 2022. Utvecklingen av Kanta-tjänsterna är en del av en mer omfattande färdplan för digitalisering och informationshantering inom social- och hälsovården.
Kanta utvidgas i och med lagreformerna
Uppgifter i anslutning till verkställigheten av klientuppgiftslagen främjas inom social- och hälsovården. Klientuppgiftslagen, som trädde i kraft 1.11.2021, påverkar i många avseenden Kanta-tjänsterna och den elektroniska behandlingen av klientuppgifter inom social- och hälsovården. Lagen bland annat förpliktar tillhandahållare av socialvårdstjänster att ansluta sig till Kanta, preciserar anslutningsskyldigheten för tillhandahållare av privata hälso- och sjukvårdstjänster, preciserar kraven på informationssystem och datasäkerhet samt gör det möjligt att spara egna uppgifter om välbefinnande i Kanta.
I och med social- och hälsovårdsreformen överförs ansvaret för ordnandet av social- och hälsovårdstjänsterna till de välfärdsområden som grundats. Ändringarna av uppgifterna om personuppgiftsansvariga och överföringen av handlingar görs i Kanta-tjänsterna och inom välfärdsområdena under 2022. Välfärdsområdena samarbetar med THL och FPA kring beredningen och tidtabellen.
Vid utvecklingen av Mina Kanta-sidor beaktas de ändringar som lagstiftningen medför samt användarnas önskemål
Vid utvecklingen av Mina Kanta-sidor ligger fokus på teknisk funktionalitet och de ändringar som lagstiftningen förutsätter. Enligt klientuppgiftslagen är det nu möjligt att visa klientuppgifter inom socialvården på Mina Kanta-sidor. Vid utvecklingen av tjänsten är målet att de funktioner som hänför sig till socialvården ska kunna tas i bruk år 2023.
I samband med de åtgärder som görs på Mina Kanta-sidor beaktas alltid tillgänglighet och användbarhet.
Utvecklingen av medicineringslistan framskrider
Kanta-medicineringslistan gör det lättare att hålla koll på den aktuella medicineringen både ur medborgarnas och ur hälso- och sjukvårdspersonalens perspektiv. Den riksomfattande medicineringslistan kommer att omfatta alla de läkemedel som en person använder i framtiden. Införandet av strukturerade uppgifter om dosering av läkemedel gör det bland annat möjligt att kontrollera att den automatiserade doseringen är korrekt och förbättrar således medicineringssäkerheten. Det är i stor utsträckning fråga om sådana funktioner som har efterlysts av yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården.
Informationshanteringen i anslutning till medicinering utvecklas i samarbete mellan nationella aktörer och social- och hälsovården.
Särskild uppmärksamhet ägnas åt informationens kvalitet och användbarhet
Kvaliteten på den information som finns i Kanta-tjänsterna förbättras genom att man beaktar informationsproduktionens alla skeden. Insamlingen av registeruppgifter för Kanta-tjänsterna respektive THL harmoniseras. Harmoniseringsarbetet främjar principen om att uppgifter ska registreras endast en gång och gör det möjligt att stegvis avstå från separat insamling av uppgifter. Man satsar på informationens kvalitet genom att förbättra kvaliteten av uppgifterna vid registreringen. Informationens användbarhet och integritet främjas och preciseras genom interoperatibla informationssystem. Målet är att man i fortsättningen ska få mer heltäckande uppföljningsdata från social- och hälsovården direkt via Kanta-tjänsterna.
Fokusområden gällande social- och hälsovårdsorganisationernas anslutning till Kanta
När det gäller hälso- och sjukvårdens anslutning till Kanta prioriteras utöver ändringarna i klientuppgiftslagen och social- och hälsovårdslagarna även sammandragen av de centrala hälsouppgifterna samt vårdnadshavarens möjligheter att sköta ärenden för ett minderårigt barns räkning. I den första fasen av Kanta-medicineringslistan införs strukturerad dosering och en ny version av Läkemedelsdatabasen.
Klientuppgiftslagen preciserade skyldigheten för den privata hälso- och sjukvårdvården att ansluta sig till Kanta. De sista icke-anslutna aktörerna inom den privata hälso- och sjukvården ska ta i bruk Patientdataarkivet, om de använder ett elektroniskt patientdatasystem.
Vid de ibruktagningar som gäller socialvården ligger fokus på de grundläggande funktionerna och åtkomsträtten till register enligt den andra fasen för klientdataarkivet för socialvården. Datainnehåll enligt den andra fasen är en förutsättning för lagstadgad anslutning senast 1.9.2024.
FPA och THL stöder och handleder social- och hälsovårdsorganisationerna vid ibruktagningen av Kanta-tjänsterna bl.a. vid ett förberedande möte för införandena samt vid utbildningar om registrering, verksamhetsmodell och verksamhetssätt.
Närmare information
- Fokusområden inom Kanta-tjänsterna (kanta.fi)
Ytterligare upplysningar ges av:
Päivi Achte
ledande sakkunnig
Institutet för hälsa och välfärd
[email protected]
Pirjo Vuorikallas
huvudproduktägare
FPA, Kanta-tjänster
[email protected]