Hoppa till innehåll

Föreskrift om handlingar som ska förmedlas till aktörer utanför hälso- och sjukvården med hjälp av riksomfattande informationssystemtjänster

Utgivningsdatum 18.11.2021

Med hjälp av Kanta-tjänsterna kan man förmedla intyg, utlåtanden och andra handlingar som innehåller kunduppgifter till en aktör utanför social- och hälsovården med stöd av den nya lagen om kunduppgifter. Handlingar får trots sekretessbestämmelserna förmedlas med stöd av kundens begäran eller mottagarens lagstadgade begäran eller utlämnarens lagstadgade uppgiftsskyldighet.

Föreskriften fastställer vilken typ av handlingar inom hälso- och sjukvården som får förmedlas med hjälp av informationsförmedlings- och förfrågningsservicen som hör till Kanta-tjänsterna. Behovet av förmedling av handlingar inom socialvården preciseras senare.

Föreskriften motsvarar innehållet i den nya lagen om kunduppgifter och upphäver den tidigare föreskriften THL 1/2018. 

Föreskrift 2/2021: Föreskrift om handlingar som ska förmedlas till aktörer utanför hälso- och sjukvården med hjälp av riksomfattande informationssystemtjänster (pdf 200 kb)


Mer information vid behov

[email protected]

Informationshantering inom social- och hälsovården Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta - Informationshantering inom social- och hälsovården sostiedonhallinta - Informationshantering inom social- och hälsovården