Förutredningen om mobiltjänster inom social- och hälsovården fokuserar på att främja medborgarnas välfärd och tillgången till service

Utgivningsdatum 30.1.2023

Förutredningen om utvecklingen av elektroniska mobiltjänster inom social- och hälsovårdstjänsterna har färdigställts inom ramen för Finlands program för hållbar tillväxt. En kärnfråga i utredningen var hur medborgarna ska få tillgång till en enhetlig helhet av mobila social- och hälsovårdstjänster.

För användaren är den nu befintliga helheten av aktörer och tjänster splittrad. Många elektroniska tjänster har utvecklats och utvecklas på olika håll i Finland. Inom välfärdsområdena arbetar man för att utveckla tjänster för att uträtta ärenden samt för egenvård. Dessutom finns det flera olika tillämpningar med anknytning till hälsa och välfärd på marknaden. I förutredningen klarläggs uppfattningarna om hur man på ett mer ändamålsenligt sätt än tidigare skulle kunna erbjuda medborgarna social- och hälsovårdstjänster mobilt.

Olika medborgargruppers behov ska tillgodoses med riktade mobiltjänster

Innehållet i förutredningen grundar sig på intervjuer med experter inom välfärdsområdena och social- och hälsovårdsfältet samt representanter för medborgarorganisationer och omfattande bakgrundsmaterial som behandlar ämnet. De centrala observationerna och åtgärderna i förutredningen om gemensamma mobiltjänster kan sammanfattas på följande sätt:

  1. Det riksomfattande ekosystemet för elektroniska tjänster och aktörer oberoende av tid, plats och utrustning kan innehålla flera mobila lösningar.
  2. I utbudet av elektroniska social- och hälsovårdstjänster bör medborgarnas olika servicebehov allmänt beaktas samt tjänsterna segmenteras och personifieras så att de motsvarar behoven. 
  3. Den mobila användningen ska beaktas i den övergripande utvecklingen av elektroniska social- och hälsovårdstjänster.
  4. För att stöda utvecklingen av helheten ska man utnyttja nationella och regionala plattformar för att genom gemensamma gränssnitt förbättra kund- och ärendeupplevelsen, tjänsternas tillgänglighet och smidigheten vid uträttande av ärenden.

Medborgarna behöver ett tydligt spektrum av elektroniska tjänster. I de mobila tjänsterna ska man särskilt sträva efter en sömlös kund- och användarupplevelse. I planeringen ska man utgå från att olika kundgrupper beaktas. Medborgarnas hälsoläskunnighet ska stödas med digitala verktyg. Det är nödvändigt att utveckla och rikta mobiltjänsterna så att de stöder medborgarnas möjligheter att använda tjänsterna smidigt samt medborgarnas egenvård och främjande av det egna välbefinnandet.

Många mobiltjänster kan kopplas till vårdvägarna för kunder inom olika tjänster. En bra utgångspunkt vid planeringen av tjänsterna är att i första hand tillhandahålla mobila lösningar för de kundgrupper som kan använda mobila enheter. Alla har dock inte möjlighet eller förmåga att använda mobila verktyg. Traditionellt producerade tjänster borde riktas särskilt till dem som saknar hälsoläskunnighet. Å andra sidan måste de som kan använda tjänsterna ha en särskild orsak eller ett särskilt behov av att använda mobilapplikationen.

Resultaten av förutredningen innehåller många förslag till fortsatta åtgärder med följande synvinklar:

  • Fortsatt utveckling av plattformen/plattformarna
  • Nationell styrning
  • Nationell utveckling av mobiltjänster
  • Regional utveckling av mobiltjänster
  • Förbättring av verksamhetsförutsättningarna för ekosystemet för elektroniska social- och hälsovårdstjänster

Ett förslag som särskilt lyfts fram i den nationella utvecklingen av mobiltjänster är att börja utveckla mobila Mina Kanta-sidor. Dessa stöder sig på och begränsar sig till innehållet i Kanta-tjänsterna och på Mina Kanta-sidor.

I den regionala och nationella utvecklingen av mobiltjänster lyfts bland annat följande åtgärdsförslag fram:

  • Det rekommenderas att ljud- och videoförbindelser utnyttjas i interaktiva mobiltjänster för kunder och yrkesutbildade, om kunden kan utnyttja mobila enheter.
  • I distansmottagningstjänsterna ska det göras möjligt att utnyttja mobila lösningar.
  • Mobila tjänster för egenvård utvecklas och riktas till olika målgrupper, särskilt vid behandling av kroniska sjukdomar.
  • Även för tjänsten Mina Kanta-sidor skapas en mobilapplikation som stöder sig på och begränsas till innehållet i Kanta-tjänsterna och tjänsten Mina Kanta-sidor.

Åtgärderna omsätts i praktiken på flera utvecklingsvägar

Man har identifierat vilka verkställighetskanaler som är centrala för att främja åtgärdsförslagen. Regional och riksomfattande utveckling till exempel i Finlands program för hållbar tillväxt och i Kanta-tjänsterna är viktiga projekt som också främjar mobiltjänsterna. De mobila lösningar som finns på marknaden för både social- och hälsovårdsaktörer och medborgare är en viktig del av helheten av elektroniska tjänster. Samordningen och samarbetet mellan olika projekt och tjänster är viktigt.

Finlands program för hållbar tillväxt stöder en ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar tillväxt i enlighet med målen i regeringsprogrammet. THL har fått finansiering av engångskaraktär för programmet för hållbar tillväxt från EU:s återhämtningsinstrument (Next Generation EU).

Förutredning om gemensamma mobiltjänster (Julkari, Yhteiset mobiilipalvelut) (endast på finska)

Mer information:
sotetiedonhallinta(at)thl.fi

Antti-Olli Taipale
specialist
Tfn 029 524 8339
E-post: antti-olli.taipale(at)thl.fi

Juha Mykkänen
chefsexpert
Tfn 029 524 8038
E-post: juha.mykkanen(at)thl.fi

Niina Haake
projektledare
Finlands program för hållbar tillväxt (RRP)
Tfn 029 524 7223
E-post: niina.haake(at)thl.fi

Mer om ämnet:
Finlands program för hållbar tillväxt (RRP) (endast på finska)
 

Informationshantering inom social- och hälsovården Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta - Informationshantering inom social- och hälsovården