Granskningen av hur hälsosam och säker miljön i grundskolorna är genomförs till största delen lagenligt – se situationen i din kommun
Granskningar av hur hälsosamma och säkra grundskolorna är samt hur skolgemenskapen mår har genomförts allt mer regelbundet under 2010-talet. År 2019 uppgav 83 procent av grundskolorna att en granskning hade genomförts under de tre år som fastställts som inspektionsintervall i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010). År 2015 hade endast 55 procent av grundskolorna granskats enligt detta.
Trots den positiva utvecklingen uppgav nästan en femtedel (18 %) av skolorna fortfarande 2019 att en granskning antingen inte hade utförts, att den inte hade utförts enligt den överenskomna tidtabellen eller att det inte fanns någon information om granskningen. Uppgifterna om skolornas granskningar framgår av datainsamlingen Främjande av välbefinnande och hälsa i grundskolorna som Institutet för hälsa och välfärd (THL) genomförde 2019.
Enligt meddelandena från skolorna har i allmänhet rektorerna, representanter för fastighetsägaren eller fastighetsskötseln, hälsoinspektören, skolhälsovården, skolans arbetarskyddsfullmäktig, en representant för lärarna och företagshälsovården deltagit i granskningarna.
Skolorna granskas i varierande grad på olika håll i Finland
Under de senaste tre åren var andelen skolor som granskades minst i Kymmenedalen (65 %) och störst i Egentliga Finland (91 %). De stora variationerna vittnar om skillnader i myndigheternas verksamhet i olika områden.
”Man kan säga att vi inte är säkra på hur väl barns och ungas lika rätt till en trygg och hälsosam skolmiljö tillgodoses på olika håll i Finland”, bedömer THL:s överläkare Marke Hietanen-Peltola resultaten av datainsamlingen.
Du kan se situationen i en enskild kommun eller skola genom att mata in dess namn i sökfältet i TEAviisari:
TEAviisari – ett datasystem för jämförande av det hälsofrämjande arbetet
Se hur granskningarna av skolornas hälsa, säkerhet och välbefinnande genomförs i kommunerna:
Karta över genomförandet av granskningar av skolorna i TEAviisari
Skolmiljön granskas mer omfattande än samhällets välbefinnande
Vid granskningen av skolorna har man fäst mest uppmärksamhet vid hur hälsosamma och säkra skolans lokaler och gårdsområde är. I granskningarna betonades särskilt frågor i anslutning till buller, belysning, temperatur och ventilation, där det hade konstaterats många brister. Endast en del av de brister som observerats anmäldes korrigerade hösten 2019.
Frågor i anslutning till välbefinnandet i skolgemenskapen beaktades sämre vid granskningarna. I över hälften av skolorna hade arbetsfreden i skolan samt bedömning av frågor som berör våld, trakasserier och mobbning ingått i granskningen. Även denna typ av brister väntade fortfarande delvis på åtgärder.
Elevernas och vårdnadshavarnas delaktighet bör utvecklas
Under uppföljningsperioden på tio år hade granskningarna i allt högre grad genomförts på ett sektorsövergripande sätt, det vill säga i samarbete mellan experter från flera olika områden. Elevernas och vårdnadshavarnas deltagande hade mer än fördubblats, men var fortfarande litet. Endast en fjärdedel (23–27 %) av skolorna uppgav att elever och vårdnadshavare deltog i den senaste granskningen.
Granskningen av skolmiljön och gemenskapen är enligt Marke Hietanen-Peltola ett användbart verktyg för att främja elevernas välbefinnande och en bra utgångspunkt för skolans generellt inriktade elevhälsoarbete: ”Skolans elevhälsogrupp har en viktig uppgift i planeringen och genomförandet av åtgärder som stödjer välbefinnandet i skolgemenskapen.”
Källa: Marke Hietanen-Peltola och Kirsi Wiss, Kouluympäristön ja -yhteisön tarkastusten toteuttaminen on parantunut – tilannetieto tukee yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä (Skolmiljön och -gemenskapen granskas i större utsträckning – informationen stödjer det generellt inriktade elevhälsoarbetet). Tutkimuksesta tiiviisti 9/2021, THL
Mer information:
Marke Hietanen-Peltola
överläkare
Tfn 029 524 7294
Kirsi Wiss
projektchef
Tfn 029 524 7705
Institutet för hälsa och välfärd (THL)
[email protected]
Tidigare om ämnet:
Främjande av välbefinnande och hälsa i grundskolorna – TEA 2019. Statistikrapport 15/2020, THL.
Marke Hietanen-Peltola och Ulla Korpilahti (red.), Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos - Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen (på finska, En hälsosam, säker och välmående läroanstalt – handbok för multiprofessionell granskning av skolmiljön och -gemenskapen). Ohjaus 7/2015, THL.