Kundresponsen till hälsostationerna försämrades: det är svårt att få kontakt, vårdkontinuiteten är svag

Utgivningsdatum 19.12.2022

Enligt klienterna är det svårare än tidigare att få kontakt med den egna hälsovårdscentralen, det vill säga att få tillgång till hälso- och sjukvårdstjänster. Dessutom vårdas klienten mer sällan av samma läkare eller skötare. Detta framgår av den riksomfattande klientresponsenkäten om hälsostationer som Institutet för hälsa och välfärd (THL) genomförde våren 2022.

Enligt responsen har klienternas tillfredsställelse med hälsostationens tjänster minskat i många landskap. Vården genomförs mer sällan än tidigare av samma läkare eller skötare, även om en förbättring av vårdkontinuiteten har varit ett centralt mål för social- och hälsovårdsreformen. År 2018 uppgav nästan hälften av respondenterna med långtidssjukdomar att de i allmänhet besöker samma läkare, vilket endast en tredjedel svarade i enkäten från föregående vår.

På skötarnas mottagningar har vårdkontinuiteten tidigare varit bättre än på läkarmottagningarna, men inte längre: år 2020 uträttade nästan hälften av klienterna sina ärenden hos samma vårdare (45 procent), i år gjorde endast en tredjedel det (36 procent). Vårdkontinuiteten för andra än långtidssjuka klienter är ännu sämre.

"Hälsocentralernas centrala smärtpunkter är den dåliga tillgången till tjänster och problemen med vårdkontinuiteten", bedömer THL:s utvecklingschef Salla Sainio den respons som inkommit. "Dessa två saker ska korrigeras samtidigt, även om det vore lockande att förbättra tillgången till tjänsterna på bekostnad av vårdkontinuiteten. En välfungerande vårdrelation minskar uträttandet av ärenden och stöder därmed en god kontinuitet i fråga om tjänsternas tillräcklighet".

Det finns skillnader mellan hälsocentralerna

Enligt responsenkäten är tillfredsställelsen med hälsovårdscentralernas tjänster ganska enhetlig mellan landskapen. Det är dock oroväckande att kundresponsen har försämrats i flera landskap jämfört med resultaten för 2020 och enbart i Södra Österbotten har den klart förbättrats.

Mest oroväckande är situationen i Nyland, där det finns många medelstora kommuner där tillgången till tjänster är sämre än i resten av landet. Även de stora städerna Helsingfors och Vanda har fått sämre resultat än i landet i genomsnitt.

Även inom landskapen är skillnaderna mellan olika kommuner och deras hälsovårdscentraler fortfarande stora. Dessa skillnader har inte kunnat åtgärdas och de nya välfärdsområdena har framför sig en stor arbetsbörda. Till exempel rekommendationsindexet (Net Promoter Score, NPS), det vill säga kundens vilja att rekommendera tillhandahållna tjänster, varierar mycket mellan de olika kommunerna i Satakunta, Österbotten och Birkaland.

"I fortsättningen ska alla invånare i välfärdsområdet ha möjlighet att få lika bra social- och hälsovårdstjänster, detta är en jämlikhetsfråga", påminner Sainio.

Även om den försämrade kundresponsen vittnar om vilka utmaningar de nya välfärdsområdena står inför, lönar det sig enligt Sainio ändå att observera att finländarna till många delar fortfarande är nöjda med hälsovårdscentralernas tjänster. I den öppna responsen ger klienterna mycket beröm till läkare och skötare och upplever tjänsterna på mottagningarna som professionella, individuella och nyttiga.

"Välfärdsområdena har bättre möjligheter än kommunerna att hantera strukturella problem, som den dåliga tillgången till tjänster och bristen på vårdkontinuiteten uttryckligen är", betonar Sainio.

THL samlar in kundrespons från hälsostationernas klienter med två års mellanrum. Responsen samlas in genom enkäter som THL genomför i samarbete med hälsovårdscentralerna. Resultaten kan granskas enligt landskap, kommun och hälsostation. År 2022 deltog 204 kommuner i enkäten och sammanlagt 13 900 klienter vid hälsovårdscentralerna besvarade den.

Resultaten av enkäten har sammanställts landskapsvis, vilket gör det möjligt att jämföra resultaten från den föregående enkäten från 2020. Landskapsindelningen avviker i viss mån från välfärdsområdena som inleder sin verksamhet i början av nästa år.

KällaTerveysasemien asiakaspalaute 2022 (Hälsostationernas kundrespons 2022), statistiktabell på thl.fi

Mer information: 

Salla Sainio
utvecklingschef, THL
tfn 029 524 7271
[email protected] 
 

Huvudwebbplats Sote-palvelujen johtaminen klientrespons - thlfi-sv sote-reformen - thlfi-sv välfärdsområden - thlfi-sv