Majoriteten av klienterna nöjda med äldreomsorgen
Vårdhemmet Marjapaikka i Muonio kommun och den hemvård som tillhandahålls av andelslaget Osuuskunta Kototuote i Ylivieska har fått den bästa kritiken i landet i den första nationella undersökningen om klientnöjdhet inom äldreomsorgen.
”Den lilla arbetsgemenskapen och den låga omsättningen av vårdare garanterar att klienterna vårdas av bekanta personer och garanterar också att informationsgången fungerar i frågor som gäller klienterna. Yrkeskunniga och bekanta vårdare ser invånarnas individuella och olika behov. Vårdarna ger sin tid till de boende, sitter åtminstone en stund bredvid dem och håller dem i handen. Det att vårdarna trivs med sitt arbete och mår bra förmedlas också direkt till klienterna”, konstaterar Sanni Yliuntinen, servicechef för Osuuskunta Kototuote och Kristiina Vettenniemi, chef för äldreomsorgen och stf. ansvarig för serviceboende med heldygnsomsorg i Muonio kommun.
I enkäten framkom att flera enheter fått bra kritik av klienterna. Största delen av respondenterna är nöjda med den service de fått och är beredda att rekommendera den till andra. Klienterna tycker att vårdarna är vänliga, de litar på vårdarna och känner sig trygga. Största delen av klienterna får hjälp snabbt när de behöver det.
Välfärdsområdenas mest framgångsrika enheter och de tio enheter som fått den bästa klientresponsen i landet finns listade på webbplatsen för Institutet för hälsa och välfärd (THL).
THL genomförde enkäten Berätta om din service (Kerro palvelustasi) inom hemvården och serviceboende med heldygnsomsorg våren 2022. Enkäten skickades till alla över 2 800 enheter för äldreomsorg i Fastlandsfinland som hade regelbundna eller långvariga äldre klienter. Enkäten besvarades av 42 000 klienter.
Vårens enkät var en pilotundersökning. Från och med 2024 kommer THL att genomföra en enkät om klientnöjdheten vartannat år och i fortsättningen publiceras resultaten separat för varje verksamhetsenhet på THL:s webbplats.
Ensamhet det vanligaste problemet bland äldre
Enkäten visar att det också finns saker att förbättra. Det att vårdarna inte har tillräckligt med tid orsakar missnöje inom äldreomsorgen. Fler än var tionde klient ansåg att vårdarna inte hade tillräckligt med tid.
Det vanligaste problemet bland klienterna är dock ensamhet. En femtedel av respondenterna lider ofta eller hela tiden av ensamhet. En del av klienterna berättade att de tidvis känner sig ensamma, medan andra upplevde en bottenlös ensamhet.
”Många klienter förstår att vårdarna har bråttom och utifrån de öppna svaren är de äldre redo att vänta på service om en annan klient har ett mer brådskande behov av hjälp. Många väntar dock på att få träffa vårdarna, att ha vårdare hos sig och att diskutera med dem. Det lönar sig att inom äldreomsorgen öka frivilligarbetets och organisationernas verksamhet för att lindra ensamhet”, säger THL:s ledande expert Sari Kehusmaa.
”Personaldimensioneringen inom heldygnsomsorgen ökar till 0,7 vårdare per klient, men även inom hemvården måste personalen ökas och klienterna få mer tid än i nuläget”, fortsätter hon.
Enligt enkäten verkar klienter inom äldreomsorgen sakna stimuli i vardagen och många äldre efterlyser fler möjligheter till utomhusaktiviteter. Till följd av coronapandemin minskade rekreationsverksamheten eller upphörde helt och hållet och situationen har tills vidare inte återställts. Klienterna upplever att det borde erbjudas mer rekreationsverksamhet och att den borde vara mer individuell.
”Man måste satsa mer på gruppservice för äldre och stöd för socialt umgänge. En lösning är att öka gemenskapsboendet”, säger forskarna.
Tusentals klienter blir utan hemvårdstjänster eftersom pengarna inte räcker till
Av enkäten om klientnöjdhet framgår att det inom hemvården finns tusentals klienter som blir utan tjänster eftersom de inte har råd att skaffa dem. Cirka 4 000 klienter är i denna situation ofta, 26 000 ibland.
”Kommunerna och i fortsättningen välfärdsområdena är skyldiga att bevilja avgiftsbefrielser om klientens pengar inte räcker till för att skaffa de tjänster klienten behöver. Av svaren framgick att avgiftsbefrielser beviljas i för liten utsträckning. Det vore viktigt att göra en riksomfattande utredning om användningen av avgiftsbefrielser för klienter inom hemvården och systematiskt följa upp hur avgiftsbefrielserna genomförs”, konstaterar Kehusmaa.
Enkäten visar att även måltidsservicen skulle kunna förbättras. I den mest kritiska öppna responsen kritiserades maten för att vara ensidig, smaklös och likadan vecka efter vecka. Klienterna upplevde också att matens kvalitet inte motsvarade det debiterade priset.
Varje verksamhetsenhet och serviceproducent som deltagit i enkäten har fått ett sammandrag av de egna klienternas svar.
”Målet är att serviceproducenterna ska använda resultaten för att utveckla sina servicen. Vi hoppas att responsen från klienterna uppmuntrar enheterna att förbättra sin service och jämföra sina egna resultat med till exempel landets medelvärde. Även i fråga om upphandling av tjänster borde man oftare än i nuläget kräva regelbunden uppföljning och rapportering av klientnöjdheten”, säger forskarna.
Den nationella uppföljningen av klientnöjdheten inom äldreomsorgen anknyter till reformen av äldreomsorgslagen.
Mer information
Kontaktuppgifter
Sari Kehusmaa
ledande expert
THL
tfn 029 524 7914
[email protected]
Kristiina Vettenniemi
Servicecentret Marjapaikka, Muonio kommun
stf. ansvarig för serviceboende med heldygnsomsorg
tfn 040 489 5184
Sanni Yliuntinen
Osuuskunta Kototuote
servicechef för hemvården
tfn 044 980 6573
kotihoiva(at)kototuote.fi