Nationell klientnöjdhetsenkät inom äldreomsorgen: betydande kvalitetsskillnader mellan områdena beträffande hemvårdens måltidsservice

Utgivningsdatum 22.8.2023

Enligt en klientnöjdhetsenkät inom äldreomsorgen som gjorts första gången är en femtedel av hemvårdsklienterna i hela landet missnöjda med den måltidsservice de får. Skillnaderna mellan välfärdsområdena var stora: andelen nöjda klienter varierade från 66 till 89 procent. Mest missnöjda med maten och måltiderna var klienterna i området Vanda–Kervo, där resultatet var exceptionellt dåligt för hemvårdens del. Mellersta Österbotten fick däremot ett avvikande, bra resultat beträffande hemvårdens måltider. 

Inom serviceboende med heldygnsomsorg var de regionala skillnaderna mindre och klienterna var nöjdare med maten än inom hemvården.

Enkäten som Institutet för hälsa och välfärd (THL) genomförde besvarades av nästan 42 000 klienter inom hemvården och serviceboende med heldygnsomsorg i offentliga och privata sektorn. Mer än 24 000 av de tillfrågade använde hemvårdstjänster. Materialet samlades in våren 2022, vilket betyder att resultaten beskriver situationen i regionerna före övergången till välfärdsområdena. 

"För klienter inom hemvården hör måltidsservicen till de stödtjänster som välfärdsområdet kan tillhandahålla eller som kan köpas av en privat tjänsteproducent. Välfärdsområdena ansvarar också för att följa kvaliteten på de tjänster som lagts ut. Enligt resultaten verkar det finnas betydande kvalitetsskillnader i hemvårdens måltidsservice. Eftersom ett bra nutritionstillstånd är en viktig faktor med tanke på de äldres handlingsförmåga måste större uppmärksamhet fästas vid detta i fortsättningen", säger Sari Kehusmaa, ledande expert vid THL.

Regionala skillnader i klientnöjdheten inom hemvården

Andelen klienter som är nöjda med hemvårdstjänsterna är på god nivå i hela landet. Till största delen anser klienterna att de tjänster som tillhandahålls är tillräckliga, att de känner sig trygga, att vårdarna är vänliga och att deras önskemål beaktas i servicen.

I resultaten kan man dock identifiera områden där hemvårdsklienterna gav den service de fått bättre eller sämre betyg än genomsnittet i landet. Till exempel i Södra Österbotten, Södra Savolax, Mellersta Österbotten och Lappland fanns det till många delar fler klienter som var nöjda med tjänsterna än i hela landet i genomsnitt. I Västra Nyland samt Vanda och Kervo fick tjänsterna däremot sämre betyg än i resten av landet.

”Utifrån resultaten kan vi undersöka om det finns något som behöver förbättras i tillvägagångssätten i området. Det bör dock observeras att deltagandet i enkäten inte var heltäckande i alla områden. Därför måste en regional jämförelse göras med urskillning. Det regionala deltagandet väntas bli högre i den första lagstadgade datainsamlingen 2024. Då måste i princip alla verksamhetsenheter delta i datainsamlingen", konstaterar projektsamordnare Suvi Leppäaho.

Kontaktuppgifter

Suvi Leppäaho
projektsamordnare
THL
tfn 029 524 7423
e-post: [email protected]

Sari Kehusmaa
ledande expert
THL
tfn 029 524 7914
e-post: [email protected]

Huvudwebbplats Ikääntyminen Sote-palvelujen johtaminen pääuutinen - thlfi-sv tutkimusohjelma2sote - thlfi-sv