Ny handbok för socialvårdsaktörer som ansluter sig till Kanta

Utgivningsdatum 4.11.2020

Handboken om Kanta-tjänster för aktörer inom socialvården sammanställer specifikationer och anvisningar med anknytning till de riksomfattande informationssystemtjänsterna. Handboken beskriver hanteringen av klientuppgifter och utnyttjandet av Kanta-tjänster inom socialvården. 

I handboken beaktas behoven av information om och förutsättningarna för anslutning till Klientdataarkivet för socialvården hos både organisationer som tillhandahåller socialservice, informationssystemleverantörer, producenter av ICT-tjänster och yrkesutbildade personer inom socialvården. 

Handboken har sammanställts i samarbete mellan Institutet för hälsa och välfärd och FPA:s Kanta-tjänster.

All information som behövs på ett och samma ställe

Handboken innehåller information som behövs för dokumentation av klientarbetet, beskrivning av serviceproduktionen och genomförandet av informationssystem. På så sätt säkerställer man att socialvårdspersonalen och aktörerna som utvecklar ICT-tjänster har tillgång till ett omfattande informationspaket om Kanta-tjänsterna och om hur de införs och utnyttjas efter anslutningen. 

Handboken om Kanta-tjänster för aktörer inom socialvården ersätter en rad tidigare anvisningar och publikationer, bland annat lösningsarkitekturen, kontextguiden, anvisningen om tolkning av handlingsstrukturer och specifikationsdokumentet för Mina Kanta-sidor. Publikationerna som blir föråldrade tas ur bruk under oktober 2020.  Handboken underhålls elektroniskt och uppdateras vid behov. 

Information om översättningen av handboken till svenska ges i början av 2021.

Anslutning till Kanta är en investering i informationshantering och bra klientarbete

Användningen av Klientdataarkivet för socialvården gör informationen bättre användbar och enhetligare. Användningen stöder också klientarbetet, eftersom uppgifterna i Klientdataarkivet för socialvården vid behov är tillgängliga överallt där klienten får service. 

Via Mina Kanta-sidor är klientuppgifterna också tillgängliga för kunden själv oavsett tid och plats. På så sätt förverkligar Mina Kanta-sidor den registrerades rätt enligt dataskyddsförordningen att få tillgång till sina egna uppgifter. Visningen av klientuppgifter inom socialvården på Mina Kanta-sidor är beroende av när den nya kunduppgiftslagen träder i kraft.

Klientdataarkivet stöder sekundär användning av klientuppgifter

Utnyttjandet av Kanta-tjänsterna utvidgas inom de närmaste åren också till sekundär användning av klientuppgifter. Registeruppgifter som plockas ur Klientdataarkivet för socialvården ger i framtiden jämförbar och heltäckande statistisk information om socialvården, som grund för exempelvis ordnandet av service, utveckling av servicen eller forskning. 

Enligt planen ska de mest centrala klientrelationsuppgifterna samlas i Klientdataarkivet för socialvården redan från och med 2022. Tjänstetillhandahållare som har anslutit sig som användare av Klientdataarkivet för socialvården behöver inte leverera uppgifterna till THL separat.

Handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården (elektronisk publikation)
Aktörer inom socialvården stödjer målet med socialvårdens registerförnyelse (nyhet 7.10.2020)

Mer information:

 

  • [email protected] (Kanta-tjänster, stöd och handledning under införandet, specifikationer och tekniska anvisningar)
  • [email protected] (dokumentation inom socialvården, utveckling av informationshanteringen, verksamhetsmiljön för socialvården och serviceproduktion inom socialvården, ärende- och klientrelationshantering, klienthandlingar, personregister, hantering av användningen, informationsinnehållet på Mina Kanta-sidor)
Informationshantering inom social- och hälsovården Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla