Rekommendationer för barns och ungas användning av digitala enheter på fritiden tas fram – THL och UBS bildar expertnätverk för samarbete
Det gemensamma målet för Institutet för hälsa och välfärd (THL) och Utbildningsstyrelsen (UBS) är att hitta balanserade metoder för att förebygga skadeverkningar orsakade av digitala enheter och digitalt innehåll samt skapa rekommendationer för fritiden som beaktar välfärds- och säkerhetsaspekterna. Detta kräver en gemensam diskussion och förståelse för fenomenet samt konkreta metoder. Nu bildar THL och UBS ett expertnätverk inför arbetet genom en öppen inbjudan.
Flera länder har utarbetat internationella rekommendationer för skärmtid för barn och unga, där den senaste i raden var Sverige. Rekommendationerna har även figurerat i den offentliga debatten i Finland. Syftet med det omfattande samarbete som THL och UBS inleder är att främja välfärd, trygghet, psykisk hälsa och lärande bland barn och unga genom att beakta utmaningarna inom digitaliseringen av omgivningen. I arbetet utnyttjas forskning, erfarenhetskunskap och sakkunskap i stor utsträckning.
Idrotts- och ungdomsminister Sandra Bergqvist konstaterar att den digitala miljön numera är en väsentlig del av de ungas vardag, därför är det viktigt att identifiera hur smarta enheter och sociala medier påverkar de ungas välfärd. Enligt Bergqvist är det skäl att fundera på hur mycket skärmtid som är lämplig för barnet och hur skärmtiden kan delas upp i vardagen. Förutom i skolan alltså även under utomhusvistelse, motion och hobbyer.
”Jag vill betona att digitala enheter medför både positiva och negativa sidor. Den ökade skärmtiden innebär dock utmaningar för vår övergripande välfärd och därför är det nödvändigt att fundera på åldersvänliga rekommendationer för den digitala medieanvändningen hos barn och unga. Barnens och de ungas dag borde också omfatta tillräckligt med utomhusvistelse, motion och sömn”, påminner Bergqvist.
”Det behövs en gemensam diskussion och förståelse för fenomenet samt konkreta metoder för att stödja välfärden hos barn och unga i en föränderlig omvärld. Målet är att tillsammans hitta balanserade metoder för att förebygga skadeverkningar och skapa rekommendationer för barns och ungas fritid med beaktande av välfärd och trygghet”, konstaterar THL:s generaldirektör Mika Salminen och UBS:s generaldirektör Minna Kelhä.
Rekommendationen för användningen av digitala enheter och digitalt innehåll gäller inte enbart skärmtid
Digitala enheter och digitalt innehåll är en del av många barns och ungas liv. Dessa skapar till exempel möjligheter att upprätthålla sociala relationer och inlärning. Samtidigt har det framstått oro över den överdrivna skärmtiden hos barn och unga. De allt mer omfattande forskningsrönen gällande nackdelarna med digitala enheter har ökat.
”Den så kallade skärmtiden som benämns i samband med digitala enheter är ett viktigt diskussionsämne. Samtidigt är det bra att fästa större uppmärksamhet vid vad enheterna används till och hurdant innehåll barn och unga exponeras inför”, säger generaldirektör Salminen.
De tidiga åren under barndomen är särskilt känslig med tanke på hjärnans utveckling samt den språkliga utvecklingen och inlärningen av social interaktion. Den överdrivna och oövervakade tiden som används för digitala enheter inskränker upplevelsevärlden hos barn och unga. Den minskar också tiden för viktig utveckling och inlärning, såsom social interaktion, läsning, motion och lek. Utgående från undersökningar vet man att överdriven nätanvändning har ett samband med sömnsvårigheter samt svårigheter vid studier och inlärning.
Enligt den senaste enkäten Hälsa i skolan (2023) var affektiva problem, ångest och dålig självkänsla bland elever i årskurs 4 och 5 klart vanligare hos dem som hade för mycket nätanvändning jämfört med dem som inte hade det. Bland unga i högstadie- och gymnasieåldern har man observerat att överdriven nätanvändning blivit vanligare. Detta gäller användningen av sociala medier hos flickor och spelande bland pojkar. Man uppskattar att cirka 9,8 procent av unga vuxna uppfyller kriterierna för beroende av sociala medier, 16 procent av 16-åriga flickor.
”Vardagen hos barn och unga är en helhet och effekterna av användningen av digitala enheter på fritiden syns på många sätt inom småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen och på andra stadiet. Vi anser att samarbetet mellan hemmet, skolan och småbarnspedagogiken samt de multiprofessionella tjänsterna är viktigt i denna fråga. Samtidigt måste man även beakta att användningen av digitala enheter också har en stödjande inverkan på inlärningen och välfärden. I dagens samhälle klarar man sig inte utan den digitala bildningen som övas inom småbarnspedagogiken, skolorna är läroanstalterna”, säger generaldirektör Kelhä.
Bli en del av det gemensamma nationella samarbetet via expertnätverket – anmäl dig senast 17.1.2025
THL och UBS bjuder in aktörer insatta i och intresserade av ämnet till samarbete. I synnerhet önskar man att stats-, regional- och lokalförvaltningsmyndigheter, forskare, organisationer och företag deltar. De som anmält sig bildar ett nätverk som bereder de nationella rekommendationerna. Arbetet inleds med rekommendationer för de yngsta barnen.
Som en del av arbetet kartlägger vi också befintlig praxis.
Anmäl dig till arbetet eller redogör för fungerande praxis. Anmäl dig senast 17.01.2025.
Anmäl dig till arbetet eller redogör för fungerande praxis
Lagändringen om begränsning av användning av telefon under skoltid framskrider i riksdagen
I det samarbete mellan THL och UBS som nu inleds söker man lösningar för balanserad användning av digitala enheter för barns och ungas fritid. Avsikten är att regeringens proposition om begränsning av användningen av telefon under skoltiden ska överlämnas till riksdagen före utgången av 2024. Undervisnings- och kulturministeriet bereder detta i enlighet med regeringsprogrammet.
Information om den planerade ändringen av lagen om grundläggande utbildning ges separat.
Mer information
Päivi Lindberg
ledande expert
THL
[email protected]
tfn 029 524 7648
Laura Francke
enhetschef
UBS
[email protected]
tfn 0295331303
Rosanna Blomster
ministerns specialmedarbetare
undervisnings- och kulturministeriet
[email protected]
tfn 0295 330 337