THL har publicerat en verksamhetsmodell för hantering av situationer som föranleder försämring av inomhusluften i bostäder

Utgivningsdatum 20.10.2022

Rätt användning av byggnaden och god skötsel förebygger försämring av inomhusluftens kvalitet i bostaden. Under byggnadernas långa livscykel kan det dock uppstå situationer, t.ex. vattenskador, som kan påverka inomhusluftens och -miljöns kvalitet. 

Sakkunniga vid Institutet för hälsa och välfärd (THL) har utarbetat en verksamhetsmodell för hantering av situationer som föranleder försämring av inomhusluften i bostaden. Verksamhetsmodellen riktar sig till bostadsaktiebolag, fastighetsägare av egnahemshus samt hyresgäster. 

”Systematisk och regelbunden fastighetsskötsel och underhåll hör till alla fastighetsägare. Dessutom är det viktigt att de boende lär sig att använda de tekniska systemen i hemmet för att få en riktigt bra inomhusluft”, säger forskare Kaisa Jalkanen vid THL. 

De boendes observationer av olägenheter i inomhusmiljön kan vara många 

Observationerna av olägenheter i anslutning till bostadens inomhusmiljö varierar. Olägenheterna kan t.ex. röra bostadens trivsel och dess förhållanden, såsom unken luft, för hög eller låg temperatur eller synliga skador, såsom spår av avrinning eller kondensering av fukt på kalla ytor. 

Även t.ex. symtom i anslutning till inomhusluften kan vara en orsak till att inleda en utredning av inomhusmiljöns tillstånd. Symptomen i anslutning till inomhusluften och upplevelsen av olägenheter är individuella och påverkas förutom av miljön även av många andra faktorer.

Invånaren kan få hjälp och stöd av kommunens miljöhälsoinspektör för att utreda läget med inomhusluften i sin bostad. Vid behov bedömer hälsoskyddsmyndigheten om det i byggnaden eller lokalen förekommer sådana faktorer som kan orsaka sanitär olägenhet enligt hälsoskyddslagen.

Verksamhetsmodellen omfattar situationer relaterade till inomhusluft, från observation till reparation

THL:s verksamhetsmodell i fem steg omfattar situationer relaterade till inomhusluften, från observation till eventuella reparationer. I modellen beaktas också olika aktörers roller och uppgifter beroende på om det är fråga om ett egnahemshus, en aktielägenhet eller en hyresbostad. 

Observationer som gäller inomhusmiljön i bostaden ska anmälas till de ansvariga instanserna, om inte den som gör observationen själv är fastighetsägare och ansvarar för fastighetens skick. I ett bostadsaktiebolag underrättar invånaren disponenten och företrädaren för bostadsaktiebolagets styrelse om observationerna. Hyresgästen meddelar dessutom aktie- eller fastighetsägaren om observationen. 

Fastighetens ägare eller dess företrädare ansvarar för att utreda byggnadens skick och ordna behövliga reparationer eller andra åtgärder. Till bostadsaktiebolagets underhållsansvar hör till exempel vattenisolering och fukt- och ångspärrar samt ventilationssystem. 

Man kan inte dra slutsatser om byggnadens skick utifrån upplevda symtom eller omständigheternas negativa effekter, utan byggnadens skick ska alltid utredas genom byggnadstekniska undersökningar.  

”När aktieägarna och hyresgästerna i ett bostadsaktiebolag känner till verksamhetsmodellen kan inomhusluften utredas snabbt och till och med förebyggas. Det är också bra om ägaren till en egnahemsfastighet är medveten om sitt ansvar”, konstaterar Jalkanen.

Mer information

Forskningen i korthet: Verksamhetsmodell för hantering av inomhusluftsituationer i bostäder (på finska)

Kaisa Jalkanen
forskare
THL
tel. 029 524 7985
[email protected]

Huvudwebbplats Ympäristöterveys sisäilma - thlfi-sv