THL har publicerat uppföljningsinformation om studerandehälsovården och välfärdsområdena enligt den nya lagen om vårdgaranti

Utgivningsdatum 18.4.2023

THL har utvidgat kvalitetsrapporteringen om tillgången till primärvård. Rapporteringen omfattar nu också studerandehälsovårdens uppgifter (SHVS) och en sammanfattning av uppgifterna om tillgången till vård välfärdsområdesvis. Kvalitetsrapporterna ger information om kvaliteten på och omfattningen av uppgifterna om tillgången till vård som välfärdsområdena registrerat.

Av kvalitetsrapporterna som uppdateras en gång i månaden och statistiken över väntetiderna för tillgången till vård kan man redan nu följa upp hur tillgången till vård vid hälsovårdscentralerna förverkligas i enlighet med den nya lagen: hur många procent av patienterna har fått vård per vecka och hur många procent har varit tvungna att vänta på att få vård i över tre månader.

Kvalitetsrapporterna betjänar i första hand välfärdsområdena i utvecklingen av dokumentationen av tillgången till vård. Dessutom kan välfärdsområdena jämföra sina egna siffror med andra välfärdsområdens eller kommuners motsvarande siffror.

Uppföljningen av tillgången till vård är ännu enklare och mer omfattande

Det är lätt att granska kvalitets- och täckningsuppgifter om tillgången till vård på en karta som visar uppgifterna för varje område enligt patientens hemkommun. I statistiken och kvalitetsrapporterna finns uppgifterna också tillgängliga hälsovårdscentralvist.

THL:s nya kvalitetsrapporter hjälper välfärdsområdena att förbereda sig på den nya vårdgarantilagen som träder i kraft i början av september.

"Kvalitetsrapporterna är ett konkret verktyg för välfärdsområdena att utveckla kvaliteten på och omfattningen av dokumentationen av tillgången till vård i enlighet med den nya lagen. Vi har strävat efter att presentera dokumenteringssituationen i välfärdsområdena så visuellt och begripligt som möjligt”, berättar utvecklingschef Kaisa Mölläri vid THL. 

"Uppgifternas täckning anger om uppgifterna dokumenteras korrekt och högkvalitativt i patientdatasystemen. Det låga täckningstalet kan också bero på att datasystemen inte stöder dokumenteringen. Då är det skäl att göra nödvändiga ändringar i systemen", fortsätter Mölläri.

Lagstiftningen om tillgången till vård ändras stegvis – i september ska tillgången till vård förverkligas inom 14 dygn inom primärvården

Lagstiftningen om tillgången till vård, dvs. den så kallade vårdgarantin, ändras stegvis från 1.9.2023, då man ska få tillgång till icke-brådskande vård inom 14 dygn och inom mun- och tandvården inom fyra månader.

Från och med 1.11.2024 är vårdgarantin inom primärvården sju dygn och inom mun- och tandvården tre månader.

THL ansvarar för insamlingen av uppgifter om tillgången till vård från välfärdsområdena och rapporteringen av uppgifterna på sin webbplats. Regionförvaltningsverken och Valvira övervakar att tillgången till vård förverkligas.

Mer information:

[email protected] 

Huvudwebbplats Sote-palvelujen johtaminen Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla