THL:s kvalitetsregisterverksamhet bidrar till att följa och utveckla vårdens kvalitet och effekter i välfärdsområdena

Utgivningsdatum 7.12.2022

Institutet för hälsa och välfärd (THL) startar en bestående kvalitetsregisterverksamhet 2023. Verksamheten svarar på välfärdsområdenas behov av att producera jämlika, högklassiga och kostnadseffektiva hälso- och sjukvårdstjänster. De första offentliga rapporter om vårdens resultat och kvalitet och som publiceras i THL:s kvalitetsregister publiceras i samband med forumet för kvalitetsregister som ordnas den 13 december 2022.

Kvalitetsregisterverksamheten stödjer målen i social- och hälsovårdsreformen

Välfärdsområdena behöver högklassig och aktuell information för att kunna erbjuda sina invånare rätt slags tjänster i rätt tid.

Genom att utnyttja den information som produceras i kvalitetsregistren kan man rikta resurser dit de är till störst nytta. På så sätt används de yrkesutbildades tid och samhällets pengar på ett effektivt och rättvist sätt.

”Den information som produceras i kvalitetsregistren behövs också för att utveckla vårdrekommendationer, utvärdera nya vårdmetoder och styra social- och hälsovårdstjänsterna”, konstaterar överläkare Jonna Salonen.

THL:s kvalitetsregister utvecklas tillsammans med olika aktörer

Det finns ett omfattande nätverk av sakkunniga och intressentgrupper som tillsammans med THL har deltagit i den nationella kvalitetsregisterverksamheten sedan 2018. THL:s kvalitetsregister baserar sig på nationellt enhetliga definitioner, vilket ger möjlighet att förena och jämföra information som samlats in i olika områden och med olika datasystem. Informationen till registren produceras av nationella datalager och social- och hälsovårdsorganisationer. Från början av 2023 är THL:s insamling av information lagstadgad.

En förutsättning för att kvalitetsregisterverksamheten ska lyckas är ett nära samarbete med välfärdsområdena eftersom informationen i kvalitetsregistren samlas in genom uppgifter som dokumenteras i genuina vårdkontakter. Grunden för all högklassig nationell informationsinsamling är att uppgifterna dokumenteras enligt de nationella anvisningarna. Uppgifterna ska också sparas i nationella datalager, till exempel register och Kanta-tjänsterna, med iakttagande av enhetliga definitioner.

”Det är ytterst viktigt att samarbeta med välfärdsområdena så att vi kan trygga ett omfattande informationsunderlag för kvalitetsregistren. På basis av högklassig och omfattande information som producerats gemensamt kan man utveckla effektiva tjänster”, uppmuntrar överläkare Jonna Salonen.

THL:s nio första kvalitetsregister är

  • diabetesregistret
  • HIV-registret
  • njursjukdomsregistret
  • kvalitetsregistret för behandling av psykoser
  • ryggregistret
  • kvalitetsregistret för behandling av mun- och tandsjukdomar
  • hjärtregistret
  • intensivvårdsregistret
  • kvalitetsregistret för inflammatoriska ledsjukdomar.

THL inbjuder aktörer som är intresserade av ämnet att delta i forumet för kvalitetsregister den 13 december kl. 9–17. Evenemanget kan följas på distans eller vid THL:s verksamhetsställe i Helsingfors. Välkommen!

Mer information:
Nationella kvalitetsregister för hälso- och sjukvården
Forumet för kvalitetsregister 13.12.2023 i THL:s evenemangskalender

Kontaktuppgifter

Jonna Salonen
överläkare
THL
tfn 029 524 7171
[email protected]
 

Informationshantering inom social- och hälsovården Kansantaudit Sote-palvelujen johtaminen Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla kanta - Informationshantering inom social- och hälsovården laaturekisteri - Informationshantering inom social- och hälsovården