Kristiina Janhonen
Syntymävuosi: 1982
Virkanimike: Erikoistutkija
Puh: 029 524 7276
Sähköposti: [email protected]
Asiantuntemus
- Laadullinen tutkimus
- Määrällinen tutkimus
- Moniammatillinen yhteistyö
- Yhteiskehittäminen
- Oppiminen ja vuorovaikutus
- Osallisuus
- Terveysjärjestelmän yhteiskunnallinen tutkimus
- Kouluruokailu ja ruokakasvatus
Päätehtävät
Erikoistutkija, Muutosjoustavuus, kriisivalmius ja huoltovarmuus suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä (RECPHEALS)
Koulutus
- 2022, dosentti (kotitaloustiede), Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2016, tohtori (kasvatustiede), Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2009, maisteri (kasvatustiede, kotitalousopettaja), Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
Työkokemus
- 2020–2022, tutkijatohtori, hankkeen vastuullinen tutkija (PI), Suomen Akatemia ja Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2019–2020, tutkijatohtori, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2018, kotitalouspedagogiikan yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2017, postdoctutkija (apuraha), vieraileva tutkija (12kk), Nuorisotutkimusseura
- 2017, yliopistonlehtori, tuntiopettaja, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2016, postdoctutkija (apuraha), vieraileva tutkija (1kk), University of Sheffield, UK
- 2016, yliopistonlehtori, tuntiopettaja, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2011–2015, tohtorikoulutettava, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
- 2010, väitöskirjatutkija (apuraha)
- 2009, tutkimusavustaja (2kk), Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
Kielitaito
- suomi (äidinkieli)
- englanti (erinomainen)
- ruotsi (hyvä, toinen kotikieli)
- ranska (tyydyttävä)
Käynnissä olevat projektit
2022 - Muutosjoustavuus, kriisivalmius ja huoltovarmuus suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä (RECPHEALS)
2022 - Terveyskriisien hallinnan kehittäminen (WELGO)
Päättyneitä projekteja
- 2020–2022, Kouluruokailu tukemassa ruokatajun rakentumista (RUOKATAJU)
- 2019–2022, Suomalainen ravitsemus- ja ruokakasvatus 1990-luvulta 2020-luvulle
- 2017, Digital youth: Learning in informal social spaces
- 2015–2016, Food for life: learning in informal social contexts
Edustukset
1.11.2021−31.3.2023, Maa- ja metsätalousministeriön kouluruoan kehittämisohjelman työryhmän jäsen
Sidonnaisuudet
Dosentti, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
Julkaisuja
Tieteelliset artikkelit
- Janhonen, K. & Elkjaer, B. (2022). Exploring sustainable food education as multi-professional collaboration between home economics and school food services. Journal of Education for Sustainable Development, 16, 1-2.
- Janhonen, K., Olsson, C. & Waling, M. (2023). Collaborative participation in a home economics context: Using school meals as a part of sustainable education. Education inquiry.
- Janhonen, K. & Rautavirta, K. (2021). Muuttuva toimintakenttä, muuttuva asiantuntijuus: Toimijoiden näkemyksiä ravitsemus- ja ruokakasvatuksesta 1990–2010-luvuilla. Ainedidaktiikka, 5, 3, 113–135.
- Karreinen S, Paananen H, Kihlström L, Janhonen K, Huhtakangas M, Viita-aho M, Tynkkynen LK. Living through uncertainty: a qualitative study on leadership and resilience in primary healthcare during COVID-19. BMC Health Services Research, 23.
- Torkkeli, K. & Janhonen, K. (2021). Informaali ruokakasvatus ja jaettu ruokataju osana ruokatyötä – Analyysi kasvisruokaan liittyvistä kompromisseista lapsiperhearjessa. Ainedidaktiikka, Ainedidaktiikka, 5, 3, 90–112.
- Janhonen, K. & Mäkelä, J. (2021). To connect and be heard – Informal dimension of school mealtimes represented by students’ self-initiated YouTube videos. Young, 30, 1, 39–56.
- Torkkeli, K., Janhonen, K. & Mäkelä, J. (2021). Engagements in situationally appropriate home cooking. Food, culture and society, 24, 3, 368–389.
- Janhonen, K., Mattila, M., Mesiranta, N., Kouhia, A., Autio, M. & Närvänen, E. (2020). Kohti kestävää kuluttamista: Materiaalitaju kuluttajien ja materiaalien aktiivisen suhteen hahmottajana. Alue ja ympäristö, 4, 2, pp. 4–21.
- Kouhia, A. & Janhonen, K. (2019). Knitting noodles: Creating a playworld for craft through unconventional material experimentation. International Journal of Play, 8, 3, 289–307.
- Janhonen, K., Torkkeli, K. & Mäkelä, J. (2018). Informal learning and food sense in home cooking, Appetite, 130, 190–198.
Kirja-artikkelit
- Janhonen, K. & Lalli, G. (2023). School mealtime as a pedagogical event (pages 13). In: Lalli, G.S., Turner, A., & Rutland, M. (Eds.). Food Futures in Education and Society (1st ed.). Routledge.
- Janhonen, K., Manninen, M. & Hjälmeskog, K. (2022, estimation of publication). Sustainable food education in collaboration with home economics and food services in Finland. In Gaddis, J. & Robert, S. (Eds.). Transforming School Food Politics around the world. Accepted.
Yleistajuiset tekstit
- Janhonen, K. (2022). Ruokataju – Mitä se on ja miksi sitä tarvitaan? (pdf 409kt) Tieteessä tapahtuu, 2022, 2.
- Janhonen, K., Suonpää, K. & Autio, M. (2020). Moniammatillinen ruokakasvatus – ajan niukkuutta vai kekseliästä resurssien käyttöä (pdf 2,8Mt). Kotitalousopettajien liitto, verkkojulkaisu.
- Janhonen, K. (2018), ”Ruokatajun kehittyminen tukee kokonaisvaltaista arjen hyvinvointia. Blogi- kirjoitus, Valtakunnallinen työpajayhdistys, 7.3.2018.
- Janhonen, K., Paananen, H., Kihlström, L., Karreinen, S., Viita-aho, M., Keskimäki, I. & Tynkkynen, L-K. (2023). Varautuminen ja kriisinhallinta edellyttävät yhteistyön ja inhimillisten voimavarojen johtamista (pdf 2,6,Mt). WELGO Policy brief.
- Kihlström, L. Janhonen, K., Karreinen, S., Keskimäki, I. & Tynkkynen, L-K. (2023), ”Varautuminen on muutakin kuin maskeja”, Lääkärilehti,
Lisää julkaisuja
Kristiina Janhosen julkaisuja laajemmin Helsingin yliopiston tutkimustietokannassa