Ohjeet oppilaitoksille
Valmistautuminen kyselyyn
Kyselyn toteutuksen ohjeet ja materiaali toimitetaan oppilaitoksiin noin viikko ennen kyselyn alkua. Materiaalin saavuttua oppilaitoksen yhteyshenkilö:
- tarkastaa, että oppilaitoksen nimi, kouluaste ja yhteystiedot ovat saamassanne materiaalissa oikein
- tarkastaa lähetyslistasta, että olette saaneet riittävästi materiaalia. Tarvittaessa hän tilaa vastaajien tarvitsemia käyttäjätunnuksia lisää.
Varatkaa kyselyn toteuttamiseen vähintään 45 minuuttia niin, että kyselyä voi tarvittaessa jatkaa välitunnin ajan. Kyselyyn vastataan koulupäivän aikana opettajan valvonnassa. Voitte valita työjärjestykseen sopivat ajankohdat. Oppilasryhmien vastaaminen eri ajankohtina vähentää tietojärjestelmien ja -verkon kuormittumista.
Kyselyyn vastaaminen on nimetöntä ja vapaaehtoista.
Tiedottakaa kyselystä etukäteen huoltajille. Huoltaja voi halutessaan kieltää alle 15-vuotiaan osallistumisen.
Kyselytilanne
Oppilaat tai opiskelijat vastaavat nettilomakkeilla, jotka ovat esteettömiä ja soveltuvat apuvälineillä vastattavaksi. Oppilaiden tai opiskelijoiden tulee vastata itsenäisesti. Selkokielisen lomakkeen voi täyttää avustajan kanssa.
Kyselyyn voi vastata niin tietokoneilla kuin mobiililaitteillakin. Oppilaat tai opiskelijat voivat vastata myös omilla laitteillaan. Oppilaiden tai opiskelijoiden tulee istua niin, etteivät he näe muiden vastauksia. Huolehdi, että jokainen saa vastata rauhassa.
Opettaja jakaa oppilaiden tai opiskelijoiden ohjeen ja se käydään yhdessä läpi.
Vastaamisen jälkeen
Hävittäkää tietoturvallisesti ohjeet sekä käyttäjätunnukset ja salasanat, kun kaikki ovat vastanneet.
Kouluterveyskyselyn kysymyksissä on monia hyvinvointiin liittyviä teemoja. Huomioittehan, että oppilas tai opiskelija saattaa tarvita keskustelumahdollisuutta oppilaitoksen aikuisen kanssa, jos joku asia jää mietityttämään. Tiedotattehan opiskeluhuoltopalveluja kyselyn ajankohdasta oppilaitoksessanne ja pyydätte heitä varautumaan keskusteluihin.
Kyselylomakkeen lopussa ja oppilaan ohjeessa on myös mainittu auttavia puhelin- ja nettipalveluja, jotka ovat varautuneet keskustelemaan lasten ja nuorten kanssa.