Kouluterveyskyselyn toteuttaminen

Koululaisia välitunnilla.

Kehittämiskuulumisia: Kouluterveyskyselyä kehitetään lasten ja nuorten kanssa keskustellen

Kouluterveyskyselyn lomakkeita ja toteutusta uudistetaan. Jatkossa käytössä on yli kolmanneksen lyhyemmät lomakkeet kuin viime vuosina. Kysymysten valinnassa keskeisintä ovat olleet oppilaitosten, kuntien ja hyvinvointialueiden käyttöön tarkoitettu seurantatieto sekä kysymysten ymmärrettävyys lapsille ja nuorille. Lomakkeita suunniteltaessa on käyty läpi oppilaiden ja opettajien aiempia palautteita sekä keskusteltu kuntien ja oppilaitosten edustajien kanssa seurantatarpeista ja pyritty tunnistamaan keskeisimmät seurantaindikaattorit.

Mikä lomakkeilla muuttuu? Lasten ja nuorten lukutaidon haasteet huomioidaan aiempaa paremmin.

  • Pitkiä mittareita, jotka ovat osalle vaikeasti ymmärrettäviä, on vähennetty.
  • Joidenkin kysymysten vastausvaihtoehtoja on myös yksinkertaistettu ja kysymysjärjestystä selkeytetty.

Keskusteleminen lasten ja nuorten sekä opettajien kanssa on ollut keskeistä kyselyn kehittämisessä. Lomakkeiden kysymyksiä on testattu fokusryhmähaastatteluissa kouluissa ja oppilaitoksissa noin 450 lapsen ja nuoren kanssa. Haastatteluissa on selvitetty, millaista sanastoa, lause- ja kysymysrakenteita kohderyhmä ymmärtää sekä mitä oppilaat ajattelevat kysymyksistä. Lomakkeita on muokattu haastattelujen kokemusten perusteella. Selkokeskuksen asiantuntijat ovat kommentoineet lomakkeille tarkoitettuja kysymysmuotoiluja. Lyhennettyihin lomakkeisiin kuluvaa vastausaikaa testattiin 500 oppilaan ja opiskelijan kanssa ja heistä yli 90 prosenttia ehti vastata alle puolessa tunnissa.

Millaista tietoa kysely tuottaa jatkossa? Kysely tuottaa perusmuotoista seurantatietoa. Useista kysymyksistä sitä on kertynyt vuodesta 1996 alkaen. Viime vuosina lomakkeilla on ollut runsaasti tutkimuskäyttöön tarkoitettuja mittareita. Niitä vähennetään keskityttäessä perustason seurantaan, jota oppilaitokset, kunnat ja hyvinvointialueet voivat käyttää taustatietona toimintansa kehittämisessä ja paikallisissa keskusteluissa. Lisäksi kyselyn aineistoja käytetään tieteellisiin tutkimuksiin.

Miten vastaajaryhmät muuttuvat? Kouluterveyskyselyyn osallistuvat perusopetuksen 4.-5. ja 8.-9. luokat sekä lukion 1. ja 2. vuoden opiskelijat. Ammatillisista oppilaitoksista seuraavaan toteutettavaan kyselyyn osallistuvat ensimmäistä kertaa 1. ja 2. vuoden opiskelijoista myös yli 21-vuotiaat ja tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen (TUVA) opiskelijat. Näin pyritään helpottamaan kyselyn järjestämistä ammatillisissa oppilaitoksissa, joissa vastausaktiivisuus on ollut muita alhaisempi.

Lomakkeiden selkeyttäminen. Kun lomakkeita on yksinkertaistettu, luovutaan erillisistä selkokielisistä lomakkeista, koska ne eivät olleet sisällöllisesti riittävän yhteneviä raportoitavaksi yhdessä yleiskielisten kysymysten kanssa.
Menetelmäraportti selkokielisten lomakkeiden käytöstä

Tietoa kyselyn toteuttamisesta

Kouluterveyskyselyn toteutetaan joka toinen vuosi parittomina vuosina. Seuraava tiedonkeruu on keväällä 2025.

Kyselyyn vastaavat:

  • perusopetuksen 4. ja 5. luokkien oppilaat 3. - 31.3.2025
  • perusopetuksen 8. ja 9. luokkien oppilaat 1. - 30.4.2025
  • lukioiden 1. ja 2. vuoden opiskelijat 1. - 30.4.2025
  • ammatillisten oppilaitosten 1. ja 2. vuoden opiskelijat 3.3. - 30.4.2025.

Lukioissa kysely on kohdennettu yleissivistävässä lukiokoulutuksessa nuorten oppimäärää tai ulkomaista tutkintoa suorittaville ja ammatillisissa oppilaitoksissa ammatillista perustutkintoa opiskeleville ja tutkintokoulutuksen valmentava koulutuksessa (TUVA) oleville. Vuonna 2025 kysely suunnataan opinnot vuosina 2023–2025 aloittaneille opiskelijoille.

Toivomme, että myös erityiskoulut ja -oppilaitokset osallistuvat kyselyyn.

Kyselyyn vastataan koulu-/opiskelupäivän aikana opettajan valvonnassa. Kyselyyn vastataan nimettömästi. Vastaaminen on vapaaehtoista.

Lisätietoa kyselyn järjestämisestä oppilaitoksissa

Kouluterveyskysely on arvioitu THL:n tutkimuseettisessä työryhmässä vuosina 2012, 2014, 2016, 2017, 2018, 2020 ja 2022.