Miten rokottajan osaaminen voidaan varmistaa?
Tällä sivulla on esimerkkejä siitä, miten rokottajan teoreettista ja käytännön osaamista voidaan varmistaa.
THL:n ohjeet eivät ole juridisesti velvoittavia. Ohjeilla pyritään siihen, että rokotustoiminta on laadukasta, turvallista ja asianmukaista.
Laadukkaaseen rokotustoimintaan kuuluu, että rokottajan teoreettinen ja käytännön osaaminen varmistetaan.
Rokotusosaamista voidaan varmistaa muun muassa
- koulutuksella
- kirjallisilla tai suullisilla kokeilla
- näyttökokeilla.
Paikallinen koulutus ja perehdytys on tärkeää
Myös paikallinen koulutus ja perehdytys on tärkeä osa osaamisen varmistamista. Paikallisella perehdytyksellä voidaan esimerkiksi varmistaa, että rokottaja on perehtynyt toimintayksikön rokotustoimintaan ja osaa kirjata rokotukset oikein.
Paikallista koulutusta tarvitaan ajantasaisen osaamisen varmistamiseen esimerkiksi, kun rokotusohjelma muuttuu tai kun järjestetään epidemia- ja pandemiarokotuksia.
Rokotuksia antavan koulutus ja perehdytys voi jonkin verran vaihdella sen mukaan, kuinka monenlaisia rokotuksia hän antaa ja miten itsenäisesti hän toimii. On tärkeä varmistaa, että rokottaja osaa rokottamisen perusasiat ja hallitsee työnkuvansa mukaiset rokotukset.
Riippumatta siitä, millä tavalla rokotuskoulutus toteutetaan, on aina kriittisen tärkeää varmistaa, että rokottajalla on valmius tunnistaa anafylaktinen reaktio ja taitaa sen ensihoito. Tämän lisäksi on aina tärkeää varmistaa, että rokotuksia itsenäisesti antava osaa myös elvyttää.
Lisätietoa: Mitä rokottajan on tarpeen osata
Teoreettisen osaamisen varmistaminen
Yksikön lääkehoitosuunnitelmassa määritellään, miten teoriaosaaminen varmistetaan ja osoitetaan
Turvallinen lääkehoito: Ohjeet lääkehoitosuunnitelman laatimiseen (Valtioneuvosto)
Laaja koulutus varmistaa monipuolisen rokotusosaamisen
Jos rokottaja antaa itsenäisesti useita eri rokotuksia, osaamisen varmistamiseksi tarvitaan laaja koulutus. Laaja-alaista osaamista tarvitsevat esimerkiksi lastenneuvolan terveydenhoitaja ja sairaanhoitaja, joka antaa matkailurokotuksia ja muuta matkailuterveysneuvontaa, tai tarvitsee laaja-alaista osaamista.
Ammattikorkeakoulujen ja THL:n asiantuntijoiden luoma Valtakunnallinen rokotusosaamisen koulutuskokoanaisuus on tehty rokotusosaamisen varmistamiseksi. Se koostuu kahdesta opintojaksosta, jotka sisältävät myös valtakunnalliset tentit:
- Rokotusosaamisen perusteet (2 op, 54 tuntia)
- Rokotusosaamisen syventäminen (1 op, 27 tuntia)
Molempien opintojaksojen suorittaminen hyväksytysti on yksi tapa osoittaa näyttö laajasta teoreettisesta osaamisesta.
Opintojaksoja käytetään tutkintoon johtavassa koulutuksessa lähes kaikissa ammattikorkeakouluissa, joissa voi opiskella terveydenhoitajaksi, sairaanhoitajaksi tai kätilöksi. On hyvä huomioida, että osa opiskelijoista on saattanut suorittaa vain rokotusosaamisen perusteet.
Koulutuskokonaisuus soveltuu myös täydennyskoulutukseen.
Lisätietoa: Valtakunnallinen rokotusosaamisen koulutuskokonaisuus
Milloin riittää kohdennettu koulutus ja osaamisen varmistaminen?
Jos rokottaja esimerkiksi antaa itsenäisesti pelkästään influenssarokotuksia, voidaan teoreettinen koulutus ja osaamisen varmistaminen kohdistaa influenssaan, influenssarokotuksiin, käytössä oleviin rokotevalmisteisiin ja rokottamisen perusasioihin sekä rokotusturvallisuuden kannalta keskeisiin asioihin.
Jos henkilö antaa rokotuksia vain asianmukaisen rokotuskoulutuksen saaneen sairaanhoitajan välittömän valvonnan alaisena (työparina) ja toimii pelkästään rokotteen ”pistäjänä”, voidaan koulutus ja osaamisen varmistaminen kohdistaa käytössä oleviin rokotevalmisteisiin, rokotteiden käsittelyyn sekä rokotustilanteen ja oikeanlaisten rokotustekniikoiden hallitsemiseen.
Teoreettinen osaaminen voidaan varmistaa yksikön lääkehoitosuunnitelman mukaisesti esimerkiksi kirjallisesti tai suullisesti.
Miten käytännön taidot voidaan varmistaa?
Käytännön rokotustaitojen ja rokotustilanteen hallitsemisen näyttö osoitetaan rokottamalla sen ikäisiä ihmisiä, joille henkilö työkuvansa mukaisesti antaa rokotuksia.
Terveydenhoitajan tutkintoon kuuluu myös käytännön rokotustilanteiden ja rokotustaitojen harjoittelu. Osa ammattikorkeakouluista ei ole sisällyttänyt käytännön rokotustaitojen harjoittelua osaksi esimerkiksi sairaanhoitajien tutkintoon johtavaa koulutusta.
Rokotustaitoja voidaan opettaa myös paikallisesti
Jollei tutkintoon johtava koulutus tai täydennyskoulutus ole sisältänyt lainkaan rokottamisen käytännön harjoittelua, voidaan rokotustilanteiden hallintaa ja rokotuksen antamista opettaa myös paikallisena koulutuksena ennen näytön antamista.
Opettamisessa kannattaa hyödyntää THL:n Rokottamisen vaiheet -osion sisältöjä sekä rokotustekniikkavideoita. On tärkeä, että opettajana toimii kokenut rokottaja, jolla on kokemusta ohjaamisesta ja näytön vastaanottamisesta.
Näytön rokotustilanteiden hallitsemisesta ja käytännön rokotustaidoista voi ottaa vastaan kokenut rokottaja.
Turvallinen lääkehoito: Ohjeet lääkehoitosuunnitelman laatimiseen (Valtioneuvosto)
THL:n ohjeet näytön osoittamiseen ja vastaanottamiseen: