Koodit

Sisältö- ja toimenpidekoodit

THL-Toimenpideluokitus kuvaa toteutuneen käynnin sisältöä. Useimmissa tilanteissa yksi sisältöä kuvaava toimenpidekoodi on riittävä. Kouluterveydenhuollon seurantaa ja valvontaa tehdään Avohilmo-tietojen avulla. Siksi on tärkeää käyttää oikeaa toimenpidekoodia. 

Kouluterveydenhuollon terveystarkastuksissa käytetään seuraavia tarkastuksen sisältöä kuvaavia THL-Toimenpidekoodeja:

  • OAA40 (SPAT1315) Lasten ja nuorten määräaikainen terveystarkastus

Käytetään terveydenhoitajan tekemästä vuosittaisesta terveystarkastuksesta laajojen tarkastusten välivuosina. 

Käytetään myös laajaksi tarkoitetun terveystarkastuksen osasta silloin, kun tarkastus jää sisällöllisesti vajaaksi.

  • OAA30 (SPAT 1384) Laaja terveystarkastus ensimmäisellä luokalla
  • OAA31 (SPAT 1385) Laaja terveystarkastus viidennellä luokalla
  • OAA32 (SPAT 1386) Laaja terveystarkastus kahdeksannella luokalla

Käytetään kyseisen luokkatason laajassa terveystarkastuksessa. Kouluterveydenhuollossa terveystarkastus kirjataan laajaksi seuraavien kriteerien täyttyessä:

  1. Ainakin toinen vanhempi on paikalla kyseisessä tapaamisessa tai laajan tarkastuksen jossakin osassa
  2. Tarkastuksen tekemiseen osallistuvat sekä terveydenhoitaja että lääkäri
  3. Tarkastus kattaa sisällöllisesti kaikki lapsen, nuoren ja vanhempien terveys- ja hyvinvointiarvioon tarvittavat aihepiirit (koko perheen hyvinvoinnin arvio)

Kouluterveydenhuollossa terveystarkastus voidaan toteuttaa erillisinä terveydenhoitajan ja lääkärin tarkastuksina. Silloin vanhemman osallistumisen kriteeri täyttyy hänen ollessa mukana ainakin toisessa näistä. 

Sekä terveydenhoitaja että lääkäri tilastoivat tarkastuksen laajaksi edellä mainittujen kriteerien täyttyessä. Tiedot yhdistetään THL:ssa, jolloin saadaan tieto yhdestä laajasta kouluterveydenhuollon terveystarkastuksesta. 

Jos vanhempi ei osallistu, jää laaja tarkastus vajaaksi. Silloin oppilaan käynti (tarkastuksen se osa, johon vanhempien oli määrä osallistua) tilastoidaan määräaikaiseksi terveystarkastukseksi OAA40 (SPAT 1315).

  • OAA41 (SPAT 1317) Yksilöllisen tarpeen mukainen terveystarkastus

Käytetään silloin, kun kyseessä on aiemmassa terveystarkastuksessa tai muussa yhteydessä havaitun terveysongelman tai -riskin yksilöllisen tarpeen mukainen seuranta terveydenhoitajan tai lääkärin toimesta esimerkiksi ryhdin, pituuden tai painon seurantakäynti.

  • OAA42 (SPAT 1388) Yksilöllisen tarpeen mukainen laaja terveystarkastus

Käytetään silloin, kun tehdään edellä mainitut kriteerit täyttävä laaja terveystarkastus yksilöllisen tarpeen vuoksi muulloin kuin koko ikäryhmälle säädettynä ajankohtana. Tarve voi nousta oppilaan sairauden tai oireen vuoksi tai perheen ja vanhemman tilanteen vuoksi: esimerkiksi, kun vanhempi on hoidettavana mielenterveys- tai päihdepalveluissa ja halutaan arvioida huollettavana olevan lapsen tilannetta ja tuen tarvetta.

  • OAA43 (SPAT 1389) Erityisen tuen tarpeen mukainen käynti

Käytetään tapaamisesta, jonka sisältönä on erityisen tuen tarpeen selvittely, tukeminen tai tuen järjestäminen. 

Erityisen tuen tarve tulee selvittää aina kun oppilaassa, perheessä tai ympäristössä on tekijöitä, jotka voivat vaarantaa lapsen tervettä kasvua ja kehitystä. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi lapsen pitkäaikainen sairaus tai toimintakyvyn alenema, perheen vaikea tilanne tai vanhempien sairaudet.

Sisältää oppilaan voinnin selvittelyn ja tukemisen esimerkiksi mielialaan, psykosomaattiseen oireiluun, perhe-, koulu- tai kaveritilanteeseen liittyen.

  • OAA46 (SPAT 1396) Monialaisen asiantuntijaryhmän tapaaminen

Käytetään osallistuttaessa opiskeluhuollon monialaiseen asiantuntijaryhmään kouluterveydenhuollon edustajana. Asiantuntijaryhmä kootaan yksittäisen oppilaan tarpeiden mukaan oppilaan ja/tai huoltajan suostumuksella. 

Kouluterveydenhuollon henkilöstö tekee oppilaan kouluterveydenhuollon potilaskertomukseen merkinnän ryhmän kokoontumisesta ja kouluterveydenhuollon vastuulle tulleista tehtävistä.

  • OAB31 (SPAT 1303) Kasvuun ja kehitykseen liittyvä neuvonta
  • OAB36  (SPAT 1305) Liikuntaan liittyvä neuvonta ja ohjaus
  • OAB72  Painonhallinta- ja laihdutusohjaus
  • OAB73  Vajaaravitsemuksen ehkäisy ja hoito
  • OAB74  Sairauden hoitoon ja kuntoutukseen liittyvä ravitsemusohjaus
  • OAB75  Terveyden ylläpitoon liittyvä ravitsemusohjaus
  • OAB76  Yleinen ravitsemus- ja elintarvikeneuvonta
  • OAB44  (SPAT 1312) Yleinen terveysneuvonta

Muita tapaamisen sisältöä kuvaavia THL-Toimenpideluokituksen koodeja voidaan käyttää sekä terveystarkastuksissa että muilla kouluterveydenhuollon käynneillä.

  • OAA44 (SPAT 1369) Oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmän tapaaminen
  • OAA45 (SPAT 1332) Opintoympäristön terveydellisten olojen tarkastus

Kouluympäristöön ja yhteisöön liittyvästä työstä tilastoidaan nämä toimenpiteet silloin, kun käytössä oleva potilastietojärjestelmä sen mahdollistaa.

Pelkällä rokotuskäynnillä ei merkitä SPAT-koodia lainkaan. Rokotukset kirjataan Avohilmo-ohjeistuksessa annettujen ohjeiden mukaan. Oikein kirjattuina ne kerääntyvät valtakunnalliseen rokotusrekisteriin, mikä mahdollistaa esimerkiksi rokotuskattavuuden alueellisen tarkastelun. Rokotuksen kirjaamisohjeet löytyvät THL:n Rokottaminen -sivustolta.

Jatkohoitokoodit

Hoidon suunnittelu ja jatkohoidon järjestäminen -koodeilla kirjataan kaikki sovitut jatkotoimet. Käynneillä kirjataan vähintään yksi jatkohoitokoodi, mutta osalla käynneistä niitä voi tulla kirjattavaksi useampia. Tavallisimpia kouluterveydenhuollossa käytettäviä koodeja ovat:

SPAT 1339 Uusi vastaanottoaika

  • Käytetään silloin, kun terveystarkastukset jatkuvat normaalin tarkastusohjelman mukaisesti:  seuraavana on samaan laajaan terveystarkastukseen kuuluva lääkärintarkastus tai seuraavan luokka-asteen määräaikainen tai laaja tarkastus. 
  • Käytetään myös silloin, kun sovitaan seuranta- tai lisäkäynti kouluterveydenhuoltoon joko lääkärille tai terveydenhoitajalle. 
  • Kyseessä voi olla myös ohjaus koululääkärille.

SPAT 1334 Ei jatkotoimenpidettä 

  • Kouluterveydenhuollon tarkastukset loppuvat. 
  • Käytetään 9. luokan terveystarkastuksessa silloin, kun jatkokäyntejä ei sovita.

SPAT 1397 Ohjaus kouluterveydenhuollon erikoistutkimuksiin 

  • Ohjaus silmä- tai korvalääkärille seulonnan tai oireen perusteella 
  • Ohjaus lasten- tai nuorisopsykiatrin tai psykologin palveluihin koulun ulkopuolelle esimerkiksi lasten- tai nuorisopsykiatrian poliklinikalle tai kasvatus- ja perheneuvolaan 
  • Ohjatut käynnit tehdään terveydentilan selvittämistä varten ja ovat asiakkaille maksuttomia

SPAT 1398 Ohjaus opiskeluhuoltopalveluihin 

  • Käytetään ohjattaessa oppilas opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalveluihin tai koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon 

SPAT 1341 Ohjaus lääkärille tai hammaslääkärille 

  • Käytetään esimerkiksi silloin, kun terveydenhoitaja oppilaan tavattuaan katsoo tämän tarvitsevan lääkärin tutkimusta tai hoitoa ja ohjaa tämän lääkärin vastaanotolle. 
  • Ei sisällä ohjausta koululääkärille (SPAT 1339).

SPAT 1340 Ohjaus muulle ammattiryhmälle kuin lääkärille. 

  • Ohjaus esimerkiksi fysio-, puhe-, toiminta- tai ravitsemusterapeutille.

SPAT 1342 Lähete erikoissairaanhoitoon 

  • Käytetään lähetettäessä oppilas erikoissairaanhoidon tutkimuksiin mutta ei kuitenkaan silloin, kun kyse on kouluterveydenhuollon erikoistutkimuksesta (SPAT 1397).

Lisätietoa

Hilmo - Sosiaali- ja terveydenhuollon hoitoilmoitus 2020 : Määrittelyt ja ohjeistus: Voimassa 1.1.2020 alkaen. 

Hietanen-Peltola M & Hakulinen T (2021). THL Kirjaamisopas: Lastenneuvola ja kouluterveydenhuolto 06/2021

Mielenterveystyön kirjaaminen neuvolassa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa (2021) (Tiedä ja toimi -kortti) Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

THL:n toimenpideluokitus (Kansallinen koodistopalvelu)