Kouluterveydenhuollon muu asiakastyö
Kouluterveydenhuollossa tavataan oppilaita ja perheitä myös yksilöllisen tarpeen mukaisesti esimerkiksi erilaisilla seuranta- ja lisäkäynneillä ja terveydenhoitajan avoimilla vastaanotoilla. Kouluterveydenhuollon erityinen tuki suunnitellaan siten, että se vastaa yksilöllisiin tarpeisiin. Osa oppilaista tarvitsee koulussa tukea sairauden hoitoonsa tai ruokavalion toteuttamiseen.
Seuranta- ja lisäkäynnit
Terveystarkastuksissa tai muissa yhteyksissä voi tulla esiin oppilaan hyvinvointiin ja terveyteen tai perheen tilanteeseen liittyviä asioita, jotka vaativat perusteellisempaa selvittelyä, tukea, hoitoa tai seurantaa. Silloin kouluterveydenhuoltoon sovitaan seuranta- tai lisäkäyntejä tai sovitaan tehtäväksi yksilöllisen tarpeen mukainen terveystarkastus määräaikaisten terveystarkastusten välillä.
Käyntien sisältö, pituus sekä määrä sovitetaan selvittelyn, hoidon tai seurannan alla olevaan asiaan sopivaksi. Terveydenhoitaja ja lääkäri voivat toteuttaa tapaamisia yksin, yhdessä työparina tai tarvittaessa yhteisvastaanottoina muiden opiskeluhuoltopalvelujen kanssa. Käynneillä voidaan esimerkiksi seurata kasvua ja kehitystä tai tarjota oppilaalle tukea mielenterveyspulmissa.
Terveydenhoitajan avoimet vastaanotot
Kouluterveydenhuollon tärkeä työmuoto ovat terveydenhoitajan avoimet vastaanotot, joille oppilaat voivat tulla aikaa varaamatta keskustelemaan oireistaan ja mieltä askarruttavista asioista.
Kouluterveydenhuollon palvelut järjestään siten, että päivinä, jolloin terveydenhoitaja työskentelee kyseisessä koulussa, hänen vastaanotolleen voi päästä ilman ajanvarausta ennalta ilmoitettuina ajankohtina. Muulloin terveydenhoitaja voi olla esimerkiksi puhelimella tavoitettavissa.
Erityinen tuki kouluterveydenhuollossa
Kouluterveydenhuollon tehtäviin sisältyvät oppilaan erityisen tuen tai tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen ja tuen tarjoaminen sekä tarvittaviin jatkotutkimuksiin ja -hoitoon ohjaaminen.
Erityisen tuen tarve selvitetään aina, kun esiin tulee jokin oppilaaseen tai perheeseen liittyvä huoli tai riski. Näin toimitaan erityisesti silloin, kun oppilaassa, perheessä tai ympäristössä on tekijöitä, jotka voivat vaarantaa tervettä kasvua ja kehitystä.
Tuen tarvetta arvioidaan tarkemmin esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
- lapsen ja nuoren sairaus, mielenterveys- ja päihdeongelmat, kiusaaminen, oppimisvaikeudet
- lapseen kohdistunut fyysinen tai psyykkinen väkivalta ja puutteet perushoivassa, huolenpidossa ja perheen keskinäisessä vuorovaikutuksessa
- toistuva hoitoon hakeutuminen tapaturman vuoksi
- vanhempien vakavat sairaudet, mielenterveys- tai päihdeongelmat, läheisväkivalta
- perheen toimeentuloon ja elinoloihin liittyvät ongelmat.
Lisäksi esimerkiksi äkilliset kriisit, sijaishuollon piirissä oleminen tai muun lastensuojelun piiriin kuuluminen voivat aiheuttaa erityisen tuen tarvetta.
Lue lisää
- Alkoholin ja muiden päihteiden käyttö (NEUKO, Terveysportti)
- Kunniaan liittyvä väkivalta (NEUKO, Terveysportti)
- Psyykkisen terveyden ja psykososiaalisen hyvinvoinnin arviointi (NEUKO, Terveysportti)
- Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpominen, ympärileikkaus, FGM (NEUKO, Terveysportti)
- Väkivallan ehkäisy – tue, tunnista ja puutu varhain (NEUKO, Terveysportti)
Kouluterveydenhuollon terveysneuvonta ja terveystarkastukset järjestetään siten, että oppilaan ja perheen erityisen tuen tarve tunnistetaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja tarpeenmukainen tuki järjestetään viiveettä.
Tuen tarpeen arviointi ja tuen toteuttaminen tai järjestäminen edellyttävät tavallisesti lisäkäyntejä kouluterveydenhuollossa ja usein myös monialaista yhteistyötä.
Lue lisää monialaisesta yhteistyöstä opiskeluhuoltopalveluissa:
Tarvittaessa kouluterveydenhuolto tekee yhteistyötä myös muiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kanssa.
Sairauden hoitoon tarvittava tuki koulupäivän aikana
Oppilaan oireilu tai sairaus voivat aiheuttaa koulupäivän aikaista tuen ja hoidon tarvetta, esimerkiksi erityisruokavaliota tai lääkitystä.
Oppilaan koulupäivän aikana tarvitsemasta yksilöllisestä ravitsemuksesta, hoidosta, tuesta ja seurannasta sovitaan yhteistyössä oppilaan, huoltajien, koulun henkilöstön ja kouluterveydenhuollon kanssa. Hyvä käytäntö on järjestää yhteistapaaminen oppilaan tuen tai hoidon suunnittelemiseksi. Tarvittaessa voidaan konsultoida tai kutsua mukaan hoidosta vastaavia terveydenhuollon ammattilaisia.
Lääkehoitoa toteutetaan koulussa laaditun lääkehoitosuunnitelman mukaisesti.
Lue lisää: Turvallinen lääkehoito (luku 6.2): Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen (STM)
Sovituista asioista, kuten mitä tukea tai hoitoa annetaan, kuka sen antaa, kuka toimii varahenkilönä ja miten tarvittava seuranta järjestetään, tehdään kirjallinen suunnitelma. Myös sairauden vuoksi tarvittavan erityisen ruokavalion kuvaus tehdään kirjallisesti. Pitkäaikaissairaiden lasten ja nuorten kohdalla on tarpeen ajoittain kokoontua arvioimaan koulupäivän aikaisen tuen ja hoidon sujuvuutta.
Toimintamallia diabetesta sairastavan lapsen koulupäivän aikaisesta hoidosta ja julkaisussa kuvattua suunnittelulomaketta voidaan soveltaa myös muiden pitkäaikaisesti sairaiden oppilaiden kohdalla.
Lue lisää: Toimintamalli diabetesta sairastavan lapsen koulupäivän aikaisesta hoidosta (STM)
Lisätietoa
- Terveydenhuoltolaki 1326/2010, 16§ (Finlex)
- Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011 (Finlex)
- Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. (STM)
- Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013 (Finlex)
- Uusi soveltamisohje oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädännön toteuttamisen tueksi. Kuntainfo 13a/2015. Sosiaali- ja terveysministeriö.
- Turvallinen lääkehoito - Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen. STM 2021. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2021:6.
- Sosiaali- ja terveysministeriö, Opetusministeriö, Suomen Kuntaliitto. Toimintamalli diabetesta sairastavan lapsen koulupäivän aikaisesta hoidosta. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2010:9
- Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, opiskeluhuolto (2022) (ePerusteet)
- Allergiaruokavalio-ohjeet ja kaavakkeet terveydenhuollolle (Filha)
- Syödään ja opitaan yhdessä -kouluruokailusuositus (2017) Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Opetushallitus ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. THL:n kirjakaupassa.