Belastningen på personalen inom äldreomsorgen varierar avsevärt mellan regionerna – cheferna oroar sig över hur personalen orkar
Belastningen på personalen inom äldreomsorgen varierar stort mellan regionerna. I en nationell jämförelse var belastningen störst i Vanda-Kervo, Helsingfors och Päijänne-Tavastlands välfärdsområden. Verksamhetsenheternas chefer besvarade Institutet för hälsa och välfärds (THL) enkät.
Det största problemet finns i Vanda-Kervo, där nästan var femte (19 %) chef rapporterar att arbetsbelastningen på personalen vid enheten är ett betydande problem.
"Av tidigare utredningar vet vi att till exempel inom hemvården är det stora problemet kontinuerligt övertidsarbete, dålig tillgång till vikarier och ett större servicebehov hos hemvårdens klienter än tidigare. Cheferna har i enkäten framfört sin starka oro över hur personalen orkar", säger Sari Kehusmaa, ledande expert vid THL.
Belastningen var minst i Satakunta, Mellersta Österbotten och Södra Karelens välfärdsområden, där högst 3 % av cheferna rapporterade en betydande arbetsbelastning i sin enhet.
Man har strävat efter att minska belastningen på personalen med hjälp av verksamhetsstyrningssystem
Inom hemvården har man strävat efter att påverka belastningen i arbetet med hjälp av verksamhetsstyrningssystem, som redan används i mycket omfattande utsträckning i regionerna. Målet med systemen är att rikta personalen bättre än tidigare så att de motsvarar klienternas behov. Särskilt inom hemvården används verksamhetsstyrningssystemen i planeringen och schemaläggningen av det dagliga arbetet.
Det verkar dock som om man inte längre med verksamhetsstyrningssystemen i Vanda-Kervo, Helsingfors och Päijänne-Tavastland har kunnat rikta in personalen optimalt i förhållande till klienternas behov.
"Problemet är tudelat. Å ena sidan kan inget informationssystem lappa otillräckliga personalresurser, å andra sidan borde det krävas bättre prestationsförmåga av verksamhetsstyrningssystemen och chefer och anställda borde höras när systemen utvecklas", konstaterar Sari Kehusmaa.
Kvaliteten och lägesbilden inom äldreomsorgen kan följas i Sotkanet-databasen
THL har idag publicerat uppföljningsindikatorer för kvalitetsrekommendationen för tjänster för äldre i statistik- och indikatorbanken Sotkanet. Med hjälp av indikatorerna följer man upp hur åtgärderna i kvalitetsrekommendationen framskrider nationellt och på regional nivå. Indikatorerna har valts av ett stort antal experter och aktörer inom olika branscher.
"För äldre och deras anhöriga erbjuder indikatorerna en lägesbild av tjänsternas kvalitet och åldersvänligheten i samhället. Tjänsteproducenterna kan utnyttja indikatorernas lägesbild för att förbättra kvaliteten i sin egen verksamhet till exempel vid fastställandet av tyngdpunkterna för utbildningen och utvecklingsarbetet för personalen. Välfärdsområdena, tillsynsmyndigheterna och ministerierna kan utnyttja indikatorerna i uppföljningen, tillsynen och beslutsfattandet", berättar THL:s forskare Petra Saukkonen.
Indikatorerna kan granskas i Sotkanet:
- Kvalitetsrekommendationens uppföljningsindikatorer för att trygga ett aktivt och funktionsdugligt åldrande och hållbara tjänster
- Länk till indikatorn: Arbetsbelastning har varit ett betydande problem, % av verksamhetsenheterna inom den lagstadgade äldreservicen (ind. 6006)
- Länk till indikatorn: Systemet för verksamhetsstyrning har lett till att personalen har kunnat utnyttjas bra enligt klienternas servicebehov, % av hemvårdsenheterna (ind. 6028)
Kontaktuppgifter
Sari Kehusmaa
ledande expert
THL
tfn 029 524 7914
e-post: [email protected]
Petra Saukkonen
Forskare
THL
tfn 029 524 8289
e-post: [email protected]