Den allmänna beskrivningen av ärendehantering på andras vägnar har uppdaterats
Den allmänna beskrivningen av ärendehantering på andras vägnar vägleder den digitala ärendehanteringen andras vägnar inom social- och hälsovården. Den allmänna beskrivningen är avsedd att vara till hjälp för aktörer och organisationer som producerar ärendehanteringstjänster med hjälp av Suomi.fi-fullmakter.
Ärendehanteringen på andras vägnar kan indelas i ärendehantering på minderårigas vägnar respektive ärendehantering på myndiga personers vägnar. I båda fallen är grunden antingen en roll (till exempel vårdnadshavare) eller en fullmakt. Rollbaserad ärendehantering på andras vägnar grundar sig på basregisteruppgifter, såsom uppgifter från Befolkningsdatasystemet, och fullmaktsbaserad ärendehantering på en fullmakt i tjänsten Suomi.fi-fullmakter.
I uppdateringen av den allmänna beskrivningen av ärendehantering på andras vägnar har preciserat centrala begrepp samt texter och hänvisningar i anslutning till lagstiftningen. Beskrivningarna av ärendehanteringen på minderårigas vägnar och ärendehanteringen på basis av digitala fullmakter har bearbetats så att de motsvarar den aktuella situationen. Även riktlinjerna för digital ärendehantering på andras vägnar inom social- och hälsovården har uppdaterats.
Den allmänna beskrivningen har utarbetats i ett samarbete mellan experter från Institutet för hälsa och välfärd, FPA:s Kanta-tjänster och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Under 2023–2025 kommer Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata i synnerhet att utveckla intressebevakningsfullmäktiges och intressebevakares digitala ärendehantering. I den allmänna beskrivningen beskrivs den aktuella situationen för utvecklingen samt målen för den närmaste framtiden och ramvillkoren för dessa.
Ärendehantering på andras vägnar
Mer om ämnet
sotetiedonhallinta(at)thl.fi