Den allmänna beskrivningen av ärendehantering på någon annans vägnar har uppdaterats
Den allmänna beskrivningen av ärendehantering på någon annans vägnar styr den elektroniska ärendehanteringen på någon annans vägnar inom social- och hälsovården. Dokumentet har utarbetats i samarbete mellan THL:s, Folkpensionsanstaltens och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas experter och är avsett som hjälp för aktörer och organisationer som producerar elektroniska tjänster.
Den allmänna beskrivningen presenterar ärendehantering på någon annans vägnar som grundar sig på vårdnad, rätt att få information och elektronisk fullmakt och som redan utnyttjas i många e-tjänster med hjälp av Suomi.fi-fullmakter.
Intressebevakarna kan ännu inte uträtta ärenden för sin intressebevakares räkning i e-tjänsterna. För att intressebevakarna ska kunna uträtta ärenden på någon annans vägnar förutsätts att intressebevakningsuppgifterna och innehållet i beslutet om intressebevakning kan produceras i en sådan strukturerad form som Suomi.fi-fullmakter kan utnyttja.
Den senaste versionen av den allmänna beskrivningen av ärendehantering på någon annans vägnar (1.3) innehåller flera uppdateringar.I dokumentet preciseras särskilt användningen av termerna "fullmakt (rätt)” och "fullmakt (dokument)” och andra centrala begrepp. Dessutom har hänvisningarna till lagstiftningen uppdaterats. I beskrivningarna av genomförandet har man till exempel beaktat de senaste ändringarna på Mina Kanta-sidorna som gäller ärendehantering på andras vägnar för både minderåriga och myndiga personer. I den uppdaterade allmänna beskrivningen har man också uppdaterat de nuvarande koderna för avtal om delad vårdnad och dess inverkan på ärendehantering på andras vägnar för en minderårig samt för rätten att få information.
Allmän beskrivning av ärendehantering på andras vägnar (elektronisk publikation)
Ärendehantering på andras vägnar
Mer information: