Familjecentret kan samordna tjänsterna för barnfamiljer – THL publicerade en vägkarta med 8 steg för inrättandet av ett Familjecenter

Utgivningsdatum 28.4.2021

Åtta steg i inrättäandet av ett familjecenter

Familjecentret är ett bra alternativ för kommuner, samkommuner och kommande välfärdsområden att ordna tjänster för barnfamiljer när de önskar förebygga välfärds- och hälsoproblem, stärka det tidiga stödet och vården för familjer samt dämpa den ökande ojämlikheten och de ökande kostnaderna för korrigerande tjänster. Institutet för Hälsa och välfärd (THL) har publicerat en anvisning och en vägkarta för att inrätta ett familjecenter.

I Finland verkar som bäst 116 familjecenter och 55 verksamheter förbereds. 

Ett familjecenter består av ett nätverk av samlade tjänster, inte nödvändigtvis någon fast byggnad. Det samlar och samordnar de i övrigt splittrade social- och hälsovårdstjänsterna, för att barn, ungdomar och familjer ska få den hjälp och det stöd de behöver i tid och utan fördröjning.  

”Familjecentret kan utöver de offentliga tjänsterna också samordna organisationernas och församlingarnas verksamhet så att de bildar en helhet som så klart och tydligt som möjligt betjänar klienterna”, säger Arja Hastrup, ledande expert vid THL. 

Tjänsterna kan familjecentret erbjuda antingen i en separat enhet, exempelvis på en social- och hälsovårdscentral, eller föra tjänsterna till hemmet, skolan, daghemmet eller olika slags allaktivitetslokaler. Tjänsterna kan också vara digitala – ett elektroniskt familjecenter förbereds som bäst. 

En mångårig process och förändring av verksamhetskulturen

Familjecentret är en omfattande helhet och det tar flera år att utveckla och etablera det. Inrättandet omfattar enligt THL:s anvisning åtta steg. Arbetet börjar med att man fastställer uppgifterna och placerar enheterna i välfärdsområdet samt kommer överens om ledning och koordinering. Därefter ska verksamhetskulturen gradvis förnyas och barnen, ungdomarna och familjerna tas med i den fortgående utvecklingen av tjänsterna och tjänsterna följas upp. 

Det är fråga om en mångårig övergång till en ny verksamhetskultur och ett nytt arbetssätt som tar hänsyn till barnet och familjen. Vid sidan av linjeledarskapet behövs nätverkande ledarskap och koordinering. Tjänsterna i ett tillräckligt tjänsteutbud ska placeras så att de är lätt tillgängliga enligt närserviceprincipen. 

Verksamhetsplanen görs vanligen för fyra år och i planeringen bör alla aktörer som ordnar tjänster och verksamhet för barn, ungdomar och familjer tas med. Hur planen uppfylls följs upp, utvärderas och vid behov uppdateras årligen. Familjecentrets verksamhetsplan ska bifogas de övriga planer som gäller barn, ungdomar och familjer och som ska läggas upp både i kommunerna och i välfärdsområdena.


Källa: Arja Hastrup mfl., Perhekeskusten kehittäminen ja vakiinnuttaminen tulevilla hyvinvointialueilla: ohjeita toimintasuunnitelman laadintaan (Utveckling och etablering av familjecenter i de kommande välfärdsområdena: anvisningar för en verksamhetsplan). THL, Työpaperi 9/2021. 

Familjecenter i thl.fi 

Mer information:

Arja Hastrup
ledande expert
tfn 029 524 7463 

Päivi Varonen
specialplanerare
tfn 029 524 7957 

Institutet för hälsa och välfärd, THL 
[email protected]
perhekeskus (at) thl.fi 
 

Huvudwebbplats Lapset, nuoret ja perheet Sote-palvelujen johtaminen barnfamiljer - thlfi-sv social- och hälsovårdstjänsterna - thlfi-sv