Ibruktagandet av lösningar för informationshantering inom socialvården framskrider
År 2025 utvecklas informationshanteringen inom socialvården målmedvetet både i välfärdsområdena och i företag som producerar socialvårdstjänster.
THL uppmuntrar till att fokusera på kritiska faktorer i ibruktagandet i tid: Personalutbildningar, väsentliga instruktioner och annat nödvändigt stöd är nödvändiga för att ibruktagandet ska lyckas. Med hjälp av nationella informationshanteringslösningar säkerställs en lagenlig och högklassig verksamhet.
Mindre än ett och ett halvt år att ta i bruk Socialvårdens klientdatalager
Socialvårdens klientdatalager ska tas i bruk inom ramen för de övergångsperioder som fastställs i lagen senast den 1 september 2026. Datasystemleverantörerna har fortfarande mycket att göra för att systemen ska kunna certifieras före anslutningsskyldigheterna. Lägesbilden ser bra ut:
- Ett projekt för att ta i bruk klientdatalagret pågår i alla välfärdsområden
- Nästan alla välfärdsområden har valt ett enhetligt klientdatasystem för området
- Klientdatalagrets funktioner har införts i klientdatasystem som används av den privata socialvården, såsom åtkomsträtt till register och lagring av strukturerade handlingar
- De första välfärdsområdena prövar tjänsteproducenternas åtkomsträtt till register
I MittKanta syns socialtjänstuppgifter som redan registrerats i sju välfärdsområden för medborgarna. Även några privata tillhandahållare av tjänster registrerar uppgifter för klienterna i MittKanta.
År 2025 ska välfärdsområdena säkerställa åtkomsträtten till register för köpta tjänster i sina egna klientdatasystem. Det säkerställer att klientuppgifterna går från producenten till anordnaren via Kanta-tjänsterna. Dessutom ska välfärdsområdena ge producenterna av köpta tjänster anvisningar om enhetliga arbetssätt till exempel i dokumentationen. Enbart tekniskt ibruktagande av funktionen räcker inte.
Privata aktörer måste börja senast nu
Privata aktörer som producerar tjänster för välfärdsområdena ska senast nu inleda de förberedande åtgärderna för ibruktagandet, eftersom ibruktagandet tar minst ett år. Förberedelserna kan göras till exempel genom att förenhetliga dokumenteringspraxisen. Man kommer igång bra med ibruktagandet med hjälp av anvisningarna på webbplatsen kanta.fi.
Mer information som stöd för ibruktagandet:
- Handbok för fungerandesamarbete i informationshanteringinom socialvården: Välfärdsområden och tjänsteproducentersom samarbetspartner (elektronisk publikation, yhteistyotilat.fi)
- Så här inför du Socialvårdens klientdatalager (kanta.fi)
Fältsystemet tas i bruk vid social- och krisjourerna
Fältsystemet (KEJO) används sommaren 2025 redan vid tolv social- och krisjourer. Hela landet torde vara täckt under 2025. KEJO har konstaterats vara ett nödvändigt och användbart system inom social- och krisjourerna. THL vidareutvecklar verksamhetsmodellen för KEJO för social- och krisjourer.
Sekundär användning av social- och krisjourernas statistikuppgifter främjas fram till utgången av 2027. Ibruktagandet av KEJO medför mycket ny nationellt jämförbar information om social- och krisjourernas uppgifter för kunskapsbaserad ledningen. Informationen om jouruppgifter berättar hur hela välfärdsområdets tjänster fungerar och om störningar i dem.
Sekundär användning av information kräver kunskapsbaserad ledning i välfärdsområdena och ett gott samarbete mellan informationsförvaltningen och social- och krisjouren. Rapporten om uppgiftsinformation från KEJO uppdateras automatiskt och pilottestas.
Mer information om fördelarna med samarbete finns på Faktabladet.
- Tiedä ja toimi: Viranomaisten yhteinen kenttäjärjestelmä käyttöön sosiaali- ja kriisipäivystyksessä (julkari.fi) endast på finska
Socialvårdens kunskapsunderlag blir gedignare
Socialvårdens uppföljningsregister grundar sig på principen om engångsdokumentation: införandet av socialvårdens klientdatamodell mångdubblar socialvårdens uppgifter under de närmaste åren. I välfärdsområdena är det viktigt att skapa rutiner för informationsförsörjningen samt lära sig att använda sin egen kunskap som stöd för kunskapsbaserad ledning. THL sammanställer de allra viktigaste nyckeltalen för gemensamt bruk.
Socialvårdens uppföljningsregister har funnits sedan 2023 och innehåller uppgifter från alla välfärdsområden.
- Video: THL:n ja hyvinvointialueiden yhteistyö kartuttaa sosiaalihuollon tietoja (youtube.com) endast på finska
- Työpaperi: Sosiaalihuollon asiakkaat - Sosiaalihuollon seurantarekisterin tiedot heinä-, elo-, ja syyskuussa 2024 (julkari.fi) endast på finska
Mer information:
Kaisa Hujanen
Specialist
Socialvårdens klientdatalager
Styrning av datahanteringen inom social- och hälsovården
[email protected]
Johanna Virtanen
Specialist
Fältsystemet
Styrning av datahanteringen inom social- och hälsovården
[email protected]
Riikka Väyrynen
Utvecklingschef
Uppföljningsregister för socialvården
Informationsproduktion och metoder
[email protected]