Utredning: Buller från lätt motortrafik stör i städerna
Det är vanligare att buller från lätta motorfordon stör i förorter och centrumområden än att buller från biltrafik eller grannar gör det. Detta framgår av en färsk utredning av Institutet för hälsa och välfärd (THL) där man undersökte hur allmänt det är att buller från lätt motortrafik stör i stadsmiljön under den varma årstiden (maj–september) och hur allvarlig störningen vanligtvis upplevs.
I utredningen avsåg lätt motortrafik motorcyklar, mopeder, mopedbilar, skotrar och fyrhjulingar. Av respondenterna upplevde 8 procent bullret från dem som mycket störande utomhus och 11 procent som mycket störande inomhus. Av respondenterna upplevde 5 procent bullret från biltrafiken som mycket störande utomhus och 6 procent som mycket störande inomhus. Motsvarande siffror för buller från de närmaste grannarna var 4 procent och 9 procent.
Av respondenterna upplevde 6 procent att buller från lätta motorfordon stör sömnen mycket, vilket är nästan lika vanligt som sömnstörningar orsakade av buller från de närmaste grannarna (7 procent) och vanligare än sömnstörningar orsakade av buller från biltrafiken (3 procent).
"Det är uppenbart att buller från lätta motorfordon bör beaktas som en viktig källa till miljöbuller vid sidan av buller från den övriga vägtrafiken och från de närmaste grannarna", säger Anu Turunen, specialforskare vid THL.
Andra källor till miljöbuller som ingick i utredningen var spårtrafik, flygtrafik och industri samt det övriga grannskapet utöver de närmaste grannarna.
Respondenterna fick också svara på frågor om andra eventuella störningsfaktorer i livsmiljön inomhus och utomhus. Dessa var problem med inomhusluften, dragighet, hetta eller kyla inomhus, avgaser från trafiken och gatudamm, luftföroreningar och lukter från industri, rök från vedeldning, tobaksrök och dofter från matlagning.
Av de andra faktorerna i livsmiljön utomhus störde endast tobaksrök i grannskapet lika mycket som buller från motorfordon. Inomhus var det endast hetta eller kyla som störde fler än vad lätta motorfordon gör.
Allvarliga störningar ganska sällsynta
8 procent av respondenterna uppgav att buller från lätta motorfordon stör inomhus varje dag eller nästan varje dag under den varma årstiden. Av de respondenter som åtminstone ibland upplevde störningar bedömde 8 procent att störningen var allvarlig och drygt hälften att den var lindrig.
2 procent av respondenterna uppgav att buller från lätta motorfordon väcker dem eller orsakar insomningssvårigheter varje natt eller nästan varje natt under den varma årstiden. Endast några respondenter uppgav att buller från lätta motorfordon stör sömnen flera gånger per natt.
Nästan hälften av dem som svarade på enkäten ansåg att myndigheterna borde göra mer för att minska bullret från lätta motorfordon i bostadsområden. I Finland är det för närvarande polisen som övervakar bullerstörningar från den lätta motortrafiken och att ljuddämpningen är lagenlig och tillräcklig. Polisen kan ingripa i störande körning och buller i bostadsområden.
Material samlades in från förorts- och centrumområden
Materialet i utredningen bestod av enkäten Välfärdsfaktorer i boendemiljön som THL och Finlands miljöcentral (SYKE) genomförde hösten 2021. Enkäten skickades till cirka 6 000 slumpmässigt utvalda personer som fyllt 18 år i Helsingfors, Vanda, Vasa, Kuopio och Uleåborg. På basis av postnumret valdes två förorter från varje stad ut och dessutom sex centrumområden i Helsingfors och två i Kuopio. Enkäten besvarades av 34 procent av dem som ingick i urvalet, det vill säga drygt 2 000 personer.
Enkäten ingick i miljöministeriets Förortsprogram 2020–2022 och delprojektet Bra förort: Geografisk information och invånarupplevelser vid utvärdering och utveckling av trivsel och livskraft (HYVIÖ). Målet var att utreda invånarnas hälsotillstånd och levnadsvanor samt åsikter om servicen, övriga förhållanden och trivseln i boendemiljön.
THL gjorde även 2021 en ingående utredning av hur störande olika källor till miljöbuller är med hjälp av en riksomfattande enkätundersökning, men då ingick inte motorcyklar, mopeder, mopedbilar, skotrar och fyrhjulingar i undersökningen.
Referenser
Mer information
Anu Turunen
specialforskare
THL
tfn 029 524 6473
[email protected]