Verksamhetsmodell för skolor och daghem när problem med inomhusluften uppstår
Uppdaterad 29.9.2021 med länk till verksamhetsmodellen på svenska.
Förebyggande fastighetsskötsel motverkar problem med inomhusluften och är därför ett viktigt mål även i skolor och daghem. Trots det kan det förekomma problem med inomhusluften och det är viktigt att förbereda sig på det. Det nationella programmet för inomhusluft och hälsa, som koordineras av THL, har satt ihop en verksamhetsmodell för skolor och daghem som stöd när det uppstår problem med inomhusluften.
Det lönar sig att snabbt göra utredningar
Processen med att utreda problem med inomhusluften i en skola eller ett daghem inleds med att byggnadens användare, såsom lärare, elever, städare eller kökspersonal, observerar ett problem. Observationer i anslutning till förhållanden, synliga skador eller symtom ska anmälas snabbt så att man kan utreda situationen. Information om observationer, till exempel unken luft, behöver förmedlas till rektorn om det är en skola och till daghemsföreståndaren om det är ett daghem, eftersom de har det övergripande ansvaret för säkerheten i inlärningsmiljön. Därtill ska fastighetsägaren, som ansvarar för byggnadens skick, alltid informeras.
I det första skedet har det visat sig vara bra att snabbt ta sig till platsen och höra dem som använder byggnaden, observera situationen och identifiera uppenbara fel. Fastighetsskötseln sköter om tekniska fel och tydliga skador. För att utreda upplevda olägenheter och oklara situationer behövs redan i det första skedet i allmänhet särskild sakkunskap om bland annat inomhusluft och hus- och byggnadsteknik.
Inomhusluftsgrupp sköter utmanande situationer
Ofta kan man hitta en lösning på problemen redan i den inledande utredningen. Situationer som kräver tilläggsutredningar eller som är omfattande och som inte klarnar med de metoder som finns att tillgå i det första skedet, tas i allmänhet över av en inomhusluftsgrupp eller en motsvarande multiprofessionell grupp. Inomhusluftsgruppernas verksamhet är ett etablerat och beprövat samarbete i kommunerna.
"Problem med inomhusluften i skolor och daghem berör många olika grupper, från elever och skolans personal till föräldrar och andra kommuninvånare. Aktuell information ska beaktas genom hela processen", tillägger Kaisa Jalkanen, forskare vid THL.
Verksamhetsmodellen i korthet:
- Kommunen ska ha en tydlig definition av och anvisningar för utredningsprocessen vid problem med inomhusluften.
- I anvisningarna om skol- och daghemsbyggnader presenteras tydligt olika aktörers roller och uppgifter.
- Utredningsprocessen ska vara tillgänglig för alla och det är också bra att informera alla som använder byggnaden om den.
- Aktuell kommunikation ska beaktas genom hela processen.
- Den som anmäler en observation ska åtminstone få respons på att anmälan har tagits emot samt i mån av möjlighet information om åtgärder och tidtabeller i anslutning till utredningen av ärendet.
- Fastighetsägaren ansvarar för utredningarna. Det är bra att snabbt ta tag i utredningarna.
- Uppföljningen av hur renoveringar och andra åtgärder lyckas under tiden åtgärderna pågår och byggnaden används är alltid en viktig del av inomhusluftprocessen.
Processen med att utreda problem med inomhusluften i skolor och daghem grundar sig på verksamhetsmodellen Sunda lokaler, vars syfte är att fungera som stödmaterial för kommunerna för att lösa och i synnerhet förebygga problem med inomhusluften. Utöver utredningsprocesserna i anslutning till skol- och daghemsbyggnader behövs anvisningar för att stödja skolelever och barn bland annat inom skolhälsovården och primärvården i situationer där det förekommer problem med inomhusluften.
Målet med det nationella programmet för inomhusluft och hälsa är att främja hälsa och välfärd genom att minska olägenheter förknippade med inomhusmiljön i Finland. Programmet koordineras av Institutet för hälsa och välfärd och i arbetet deltar aktivt Arbetshälsoinstitutet, Filha rf, Andningsförbundet, Allergi-, Hud- och Astmaförbundet samt Sisäilmayhdistys ry. Programmet genomför åtgärderna i regeringens program Sunda lokaler 2028 för främjande av hälsa och välfärd.
Mer information
Utredningsprocessen för inomhusluften i skolor och daghem
Kaisa Jalkanen
forskare
THL
tfn 029 524 7985
[email protected]