Johtaminen ja toimintakäytännöt -kysely
Kysely on tehty noin kahden vuoden välein vuodesta 2014 lähtien. Seuraava kysely toteutetaan lokakuussa 2025. Kyselyyn vastaavat Manner-Suomessa iäkkäille henkilöille suunnattuja asumispalveluja ja kotihoitoa tuottavien yksiköiden esihenkilöt.
Kyselyllä seurataan mm. vanhuspalvelulain ja laatusuosituksen sekä kansallisten kehittämishankkeiden toteutumista. Osa kysymyksistä on toistettu aikaisemmilla tutkimuskerroilla, joten niistä saadaan pitkiä vertailukelpoisia aikasarjoja. Uudet teemat keskittyvät ajankohtaisesti tärkeisiin aiheisiin.
Vastaaminen
Kysely toteutetaan sähköisellä lomakkeella THL:n Lomakepalvelussa. Voit kuitenkin tutustua kyselyn näköisversioon. Osa kysymyksistä esitetään vain tietyn palvelutyypin yksiköille.
Lataa Johtaminen ja toimintakäytännöt -kyselylomakkeen näköisversio (html)
Tulokset
Osa kyselyn tuloksista julkaistaan iäkkäiden palvelujen laatuindikaattoreina Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanetissa.
Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet
Kyselyn tuloksia koskevat julkaisut ja tiedotteet
Lisäksi vuoden 2025 kyselystä laaditaan palveluntuottajille raportti, joka sisältää alla kuvatut tiedot koko maan tasolla, hyvinvointialueen tasolla sekä palveluntuottajan yksikköjen yhteenvetona.
Raporttiin sisältyvät kysymykset
- Kuinka suuren osan asiakkaistanne arvioitte RAI-välineillä säännöllisesti vähintään kerran 6 kk aikana?
- Onko toimintayksikössänne käytäntönä ottaa puheeksi asiakkaiden ja tarvittaessa heidän läheistensä kanssa tulevaisuuteen varautuminen, kuten edunvalvonta ja hoitotahto?
- Miten asiakkaittenne lääkäripalvelut ovat toteutuneet viimeisen 6 kk aikana?
- Saatavuus (kohtuullisessa ajassa tarpeisiin nähden)
- Laatu
- Kuinka usein asiakas joudutaan viemään päivystykseen sen vuoksi, että käytettävissä ei ole toimivaa lääkärikonsultaatiota (ainoastaan vältettävissä olevat käynnit)?
- Onko yksikössänne havaittu kaltoinkohtelua viimeisen vuoden aikana?
- Henkilöstö on kaltoinkohdellut asiakasta
- Omainen/läheinen on kaltoinkohdellut asiakasta
- Asiakas on kaltoinkohdellut asiakasta
- Mitä eri palveluja olette pystyneet toteuttamaan etäteknologialla?
- Kotihoitokäynnit
- Lääkäripalvelut
- Kuntoutus
- Terveyden ja hyvinvoinnin monitorointi (mm. verensokerin mittaus)
- Kulttuuripalvelut
- Liikuntapalvelut
- Sosiaalinen vuorovaikutus
- Kuinka halukkaita toimintayksikkönne asiakkaat ovat käyttämään uusia teknologioita osana palveluaan?
- Kuinka halukkaita toimintayksikkönne työntekijät ovat käyttämään uusia teknologioita työssään?
- Kysyttekö suostumuksen teknologian käyttöönottoon asiakkaan palvelussa? Suostumus voidaan kysyä asiakkaalta tai esimerkiksi hänen edunvalvojaltaan.
- Kysyttekö asiakkaan suostumuksen teknologian käytöstä kertyvän henkilötiedon käsittelyyn (esim. verenpaineen mittaustieto, lääkkeenoton seuranta, paikannus)?
- Kuinka hyvin seuraavissa toiminnan suunnittelun osa-alueissa on onnistuttu viimeisen vuoden aikana?
- Työvuorossa oleva henkilöstön määrä on vastannut asiakkaiden tarpeita
- Käynnit on ajoitettu asiakkaiden tarpeiden mukaan
- Henkilöstön osaaminen on vastannut asiakkaiden tarpeita (esim. oikea ammattiryhmä lääkehoitoluvan takia)
- Onko toiminnanohjausjärjestelmällä pystytty kohdentamaan henkilöstöä asiakkaiden palvelutarpeisiin nähden?
- Millaiseksi arvioitte nykyisen henkilöstönne osaamisen seuraavilla alueilla?
- Kivun hoito
- Lääkehoito
- Muistisairaan itsemääräämisoikeuden tukeminen
- Käyttäytymishäiriöisen asiakkaan kohtaaminen
- Kuntoutumista edistävät toimintatavat
- Toimintakyvyn moniulotteinen arviointi (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, kognitiivinen)
- Kokonaisvaltainen toimintakyvyn tukeminen
- Ravitsemustilan seuranta
- Elämän loppuvaiheen hoito (palliatiivinen hoito ja saattohoito)
- RAI-arviointiosaaminen
- Omaisten kohtaaminen
- Yksikössä käytettävän teknologian hyödyntäminen hoitotyön tukena
- Asiakkaiden tukeminen teknologian käytössä
- Kulttuurisen moninaisuuden huomioiminen
- Päihdeosaaminen
- Mielenterveysosaaminen
- Asiakkaan suun terveydestä huolehtiminen
- Vastaako henkilökunnan kielitaito työtehtävien hoitamisen edellyttämää tasoa?
- Seurataanko yksikössänne henkilöstön työhyvinvointia säännöllisesti kyselyin?
- Millä tasolla yksikkönne työn kuormittavuus kokonaisuudessaan oli viimeisimmässä kyselyssä?
- Onko viimeisin työhyvinvointikysely johtanut kehittämistoimenpiteisiin työn kehittämiseksi yksikössänne?
- Seurataanko omavalvontasuunnitelman toteutumista säännöllisesti?
- Julkaistaanko omavalvontasuunnitelman seurannan tulokset julkisessa tietoverkossa tai muilla niiden julkisuutta edistävillä tavoilla neljän kuukauden välein?
- Hyödynnetäänkö toimintayksikön johtamisessa asiakaspalautetta palvelun laadun kehittämisessä?
- Onko toimintayksikössänne suunnitelma asiakkaiden itsemääräämisoikeuden toteutumisesta osana omavalvontasuunnitelmaa tai erillisenä?
- Kuinka suuri osa toimintayksikkönne esihenkilöiden viikkotyöajasta on keskimäärin kulunut työntekijöiden rekrytointiin viimeisen 6 kk aikana (mukaan lukien sijaisten ja tilapäisen työvoiman rekrytointi)?
- Kuinka usein olette joutuneet toimimaan seuraavilla tavoilla viimeisen 6 kk aikana, koska koulutettua henkilöstöä ei ole saatu rekrytoitua?
- Oma henkilöstö on tehnyt ylitöitä
- On käytetty vuokratyövoimaa
- On käytetty kouluttamatonta henkilöstöä
- On käytetty sote-alan opiskelijoita
- Töitä on tehty vajaalla henkilöstöllä
- Ainakin joitakin asiakaspaikkoja on pidetty tyhjinä
- Asiakkaiden suunniteltujen käyntien käyntiaikaa on lyhennetty
- Asiakkaiden suunniteltuja käyntejä on peruttu