Usein kysytyt kysymykset
Tälle sivulle on koottu Vanhuspalvelujen tila -seurantaan liittyviä kysymyksiä. Kysymykset on jaoteltu seurannan vaiheen mukaan:
Taustatietoa seurannasta
Miksi tietoa henkilöstömitoituksesta kerätään?
Mitoituksen laskentaan tarvittavien tietojen keruu perustuu laissa olevaan velvoitteeseen yksiköille tuottaa tiedot ja THL:lle kerätä nämä tiedot. Ympärivuorokautisen palveluasumisen ja pitkäaikaisen laitoshoidon yksiköt voivat toimia laillisesti vain, jos pystyvät tuottamaan tiedot.
Miten henkilöstömitoitusta seurataan?
Tänä vuonna seuranta tehdään huhtikuussa ja lokakuussa. Lisätietoa seurannan toteuttamisesta löydät sivulta: Seurantaan vastaaminen
Miten henkilöstömitoitus lasketaan?
Täältä löydät lisätietoa laskentakaavasta: Henkilöstömitoituksen seuranta
Mistä yksikköjen tiedot on kerätty?
Kaikkia palvelua tuottavia organisaatioita on pyydetty toimittamaan tiedot seurantaan kuuluvista yksiköistä. Palvelua tuottavat organisaatiot tunnistetaan sote-organisaatiorekisteristä.
SOTE-organisaatiorekisterin kuvaus
Seurantaan vastaaminen
Miten välillinen ja välitön työ erotetaan toisistaan ympärivuorokautisessa palveluasumisessa ja laitoshoidossa?
Vanhuspalvelulakiin on tullut velvoite työtuntien erittelystä välilliseen ja välittömään työhön. Valvira on julkaissut erottelusta ohjeen. Voit lukea ohjeen täältä:
Ohje välittömän ja välillisen asiakastyön määrittelystä (valvira.fi)
Huomioithan, että taukojen ja yöhoitajan työn erittelemisen ohjetta on täsmennetty kyselyjen vastausohjeessa.
Mitä sisältyy kotihoidon asiakasaikaan?
Asiakasajaksi lasketaan asiakkaan luona ja/tai asiakkaan kanssa käytetty työaika.
Mitä tarkoittaa aktiivinen asiakas kotihoidossa?
Aktiivisella asiakkaalla tarkoitetaan asiakkaita, joille on suunniteltu käynti kyseiselle päivänä. Käynti voi olla etä- tai lähikäynti. Aktiiviseksi asiakkaaksi lasketaan myös ne asiakkaat, joiden suunniteltu käynti peruuntui toimintayksiköstä johtuvista syistä.
Mitä tarkoittaa itse maksava asiakas kotihoidossa?
Asiakas maksaa palvelun kokonaisuudessaan itse yksityiselle palveluntuottajalle. Asiakkaalla ei ole palveluseteliä palveluun tai palvelua ei tuoteta asiakkaalle ostopalvelusopimuksen perusteella, jolloin asiakkaan laskutuksen hoitaisi hyvinvointialue.
Asiakkaiden määrä voi vaihdella päivän aikana, kun osa asiakkaista lähtee ja uusia asiakkaita tulee tilalle. Montako asiakasta merkitään lomakkeelle?
Asiakasmäärien merkitsemisessä on tärkeää edetä systemaattisesti. Asiakasmäärä kannattaa laskea joka päivälle samaan kellonaikaan, eli esimerkiksi klo 21:00 niin, että poistuvat asiakkaat ovat lähteneet ja uudet asiakkaat tulleet tilalle.
Miten asumisyksikön asiakaskäynnit lasketaan?
Lomakkeelle merkitään suunnitellut käynnit, joita asiakkaan on ajateltu etukäteen tarvitsevan. Seurannassa ei tarvitse laskea nopeita pistäytymisiä.
Tulosten julkaiseminen
Missä yksiköissä mitoitus oli alle vähimmäismitoituksen?
Lakisääteisen henkilöstömitoituksen alittaneet toimintayksiköt löydät sivulta: Julkaisut ja tiedotteet
Miksi en löydä hakemaani hoivakotia tietokannasta?
Toteutunut henkilöstömitoitus -tietokannassa ovat mukana ne ympärivuorokautisen palveluasumisen, vanhainkotien ja terveyskeskusten pitkäaikaishoidon yksiköt, joista tiedot toimitettiin määräaikaan mennessä THL:ään.
Mitoitusvelvoite ei koske kotihoidon yksikköjä, joten ne eivät ole tietokuutiossa mukana.
Tieto voi puuttua seuraavista syistä:
- Yksikköä ei löydy SOTE-organisaatiorekisteristä
- Yksikkö on aloittanut toimintansa seurantajakson alkamisen jälkeen
- Yksikkö on lopettanut toimintansa
- Yksikön rakenne on muuttunut niin paljon, että sitä käsitellään uutena yksikkönä
Miksi hakemani hoivakodin kohdalla mittarien arvot eivät näy oikein?
Yksikön kohdalla yksittäisen tai useamman mittarin arvot voivat olla korvattu merkillä ”-” seuraavista syistä:
- Mittarin lukua ei voida laskea
- Yksikön keskiarvoinen asiakasmäärä päivässä seurantajakson aikana on alle 4,5
- Yksikön toteutunut henkilöstömitoitus on seurantajaksolla alle 0,25, yli 1,50 tai mitoituslukua ei voida laskea
- Yksikkö ei ole ollut vastausvelvollinen kuution ensimmäisellä esitetyllä seurantajaksolla, jolloin vain uudemman seurantajakson mittariarvot ovat mahdollisia
Jos yksikkö on ollut vastausvelvollinen, mutta ei ole toimittanut vastauksia, kaikkien mittareiden arvoina on kyseisen seurantajakson kohdalla ”Ei vastannut/Svarade inte”.
THL toimittaa yksiköiden tiedot valvontaviranomaisille. Myös tieto vastaamatta jättämisestä välitetään valvontaviranomaisille.
Yksikkömme mitoitus näyttää pieneltä, voiko tiedoissa olla virhe?
THL on laskenut henkilöstömitoituksen toimintayksikön toimittamista päiväkohtaisista asiakasmääristä ja työtuntitiedoista. Yksiköille on tarjottu mahdollisuus osallistua THL:n toteuttamiin tarkistuksiin, joilla on etsitty mahdollisia tallennusvirheitä. Jos epäily tallennusvirheestä on havaittu, yksikköä on pyydetty tarkistamaan lähettämänsä tiedot.