Henkilöstömitoituksen seuranta

THL:n Vanhuspalvelujen tila –tiedonkeruu seuraa vanhuspalvelulain toteutumista toimintayksiköissä.
Vanhuspalvelulaki (980/2012)

Vastauksia tiedonkeruun herättämiin kysymyksiin löydät usein kysytyistä kysymyksistä.
Usein kysytyt kysymykset

Vanhuspalvelulaki ohjaa henkilöstömitoitusta

Vanhuspalvelulaissa henkilöstömitoitukseksi asetetaan 0,7 työntekijää asiakasta kohti iäkkäiden henkilöiden ympärivuorokautisessa palveluasumisessa ja pitkäaikaisessa laitoshoidossa. 

Laki astui voimaan 1.10.2020 siten, että henkilöstömitoituksen täysimääräisessä toteuttamisessa on siirtymäaika. Tällä tarjotaan palveluntuottajille mahdollisuus varautua henkilöstötarpeen kasvuun. 

Siirtymäaikana henkilöstömitoituksen tulee olla 

  • 1.10.2020 lähtien vähintään 0,5 työntekijää
  • vuoden 2021 alusta lähtien vähintään 0,55 työntekijää
  • vuoden 2022 alusta lähtien vähintään 0,6 työntekijää
  • 1.4.2023 alkaen vähintään 0,65 työntekijää  asiakasta kohti.

Seurannan tulokset

Henkilöstömitoituksen toteutumista seurataan kolmen viikon seurantajaksolla. 

Tuloksia ja julkaisuja pääset katsomaan täältä:

Olemme koonneet syitä toimintayksikön puuttumiselle tietokannasta: Usein kysytyt kysymykset 

Henkilöstömitoituksen laskeminen

Henkilöstömitoituksen seurannassa käytettävä laskentakaava on esitetty alla olevassa esimerkissä.

Esimerkki kolmen viikon ajalta

  • yksikön päällikön toteutunut välitön asiakastyö 59 h
  • sairaanhoitajan toteutunut välitön asiakastyö 114 h
  • lähihoitajien toteutunut välitön asiakastyö 1032 h
  • ympärivuorokautisen hoidon asiakkaita 15 henkilöä
  • laskennassa käytetty työntekijän työaika kolmen viikon ajalta on 114,75 h. 

Henkilöstömitoituksessa lasketaan yhteen seurantajakson aikana toteutuneet välittömän asiakastyön tunnit, jotka jaetaan yhden henkilön laskennallisella kolmen viikon työajalla (114,75 h) ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaiden määrällä.

Henkilöstömitoituksessa lasketaan yhteen seurantajakson aikana toteutuneet välittömän asiakastyön tunnit, jotka jaetaan yhden henkilön laskennallisella kolmen viikon työajalla (114,75 h) ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaiden määrällä.

Tarkempi kuvaus välittömän asiakastyön sisällöstä löytyy valvontaviranomaisten ohjeesta.
Ohje välittömän ja välillisen asiakastyön määrittelystä (pdf 271 kt, Valvira ja aluehallintovirasto)

Lisätietoa

Hanna Alastalo
Johtava tutkija
[email protected]

Saana Saske
Hankekoordinaattori
[email protected]

ikääntynyt kahvilassa
Henkilöstömitoituksen riittävyydestä saadaan jatkossa entistä laadukkaampaa tietoa päätöksenteon tueksi.