Toimijat

Kouluterveydenhuollon henkilöstö muodostuu kouluterveydenhoitajista ja koululääkäreistä, jotka toimivat kiinteinä työpareina. Heillä on yhteinen asiakaskunta ja yhteiset potilasasiakirjat.

Sekä terveydenhoitajan että lääkärin rooli kouluterveydenhuollossa ja sen kehittämisessä on tärkeää. Työ vaatii erityisosaamista ja kokemusta. Uusien lääkäreiden perehdyttämisen tulee olla suunnitelmallista ja sen tulee tapahtua kokeneemman kollegan kautta. Riittävä osaaminen ja kokemus karttuvat hiljalleen työtä tehdessä ja osallistumalla täydennyskoulutuksiin. Lisäksi opiskeluhuollon sekä muiden yhteistyötahojen tuntemus ja toimintatavat tulevat tutuiksi vasta pitkäjänteisen kouluterveydenhuoltotyön kautta.

Parityöskentely vaatii sopimista ja opettelua

Työparityöskentely vaatii onnistuakseen jatkuvuutta, toisen työn tuntemusta ja tuttuutta, joten samojen pitkäaikaisten työparien säilyminen kannattaa huomioida toimintoja uudistettaessa. Terveydenhoitajan ja lääkärin yhteistyö voidaan toteuttaa monella eri tavalla paikalliset olosuhteet ja resurssit huomioiden. Toteuttamistavasta riippumatta yhteistyön joustavaan sujumiseen tarvitaan etukäteissuunnittelua ja yhdessä sovittuja toimintatapoja.

Laaja terveystarkastus toteutetaan yhteistyössä

Terveydenhoitajan ja lääkärin yhteistyö laajassa terveystarkastuksessa mahdollistaa perheiden kanssa työskentelyn ja tuen perustasolla. Yhteiset keskustelut ennen ja jälkeen tarkastuksen ovat arvokkaita ja niihin tulee varata riittävästi aikaa vastaanottoaikatauluja suunniteltaessa.

Kokonaisarvioon, kirjattavaan yhteenvetoon sekä erityisesti hyvinvointi- ja terveyssuunnitelman laatimiseen tarvitaan aina sekä terveydenhoitajan että lääkärin ammatillista näkemystä.

Työnjako sovitaan paikallisesti

Terveystarkastukseen liittyvien tehtävien kuten eri teemoista keskustelun, tutkimusten ja kirjaamisten osalta on hyvä tehdä selkeä työnjako siltä osin kuin ne kuuluvat sekä terveydenhoitajan että lääkärin osaamisalueisiin. Tämä myös varmistaa kaikkien tarvittavien sisältöjen toteutumisen tarkastuksessa.

Työnjaosta ja yhteistyökäytänteistä voidaan laatia yhdessä ammattiryhmien kesken paikallinen ohje. Näin myös uusien työntekijöiden on helpompi perehtyä työtehtäviinsä. 

Terveysneuvonta on sekä terveydenhoitajan että lääkärin tehtävä

Perheen ja oppilaan kanssa eri teemoihin liittyvän keskustelun ja terveysneuvonnan osalta sovitaan työnjaosta turhien päällekkäisyyksien välttämiseksi. Kuitenkin asiaan palaaminen voi joissakin teemoissa toimia tehokeinona ja uudessa keskustelussa voidaan tiedustella muutoksista asiassa ja vahvistaa toivottuja kehityssuuntia.