Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauksen määrittelyt

HUOM!
THL päivittää ajanvarauksen määrityksiä. Kommenttikierros luonnoksista on päättynyt ja osa määrittelyistä jo päivitetty. Tutustu kommentoitavana olleisiin luonnoksiin ja esittelytilaisuuksien materiaaleihin osoitteessa Ajanvarauksen määritysten kommentointi

 

Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauksen kansalliset määritykset on tarkoitettu sote-tietojärjestelmien ja digitaalisten asiointipalvelujen kehittäjille ja niitä hankkiville sote-toimijoille. Määrittelyt otetaan vaiheistetusti käyttöön kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen ajanvaraustietoja käsittelevissä järjestelmissä ja asiointipalveluissa. Määritykset sisältävät yleiskuvauksen ja linjaukset, arkkitehtuurikuvaukset sekä ajanvaraustietojen hyödyntämiseksi tarvittavat vaatimus- ja rajapintamäärittelyt. 

Terveydenhuollon ajanvaraustietojen toimittaminen Kanta-palveluihin ja saatavuus OmaKanta-palvelun kautta toteutetaan vuosina 2024 - 2025. Terveydenhuollon ajanvarauksista tiedot on toimitettava Potilastiedon arkistoon viimeistään lokakuussa 2026.

Sosiaalihuollon ajanvaraustietojen kokonaisuutta suunnitellaan siten, että myös sosiaalihuollon ajanvaraustietojen toimittaminen Kanta-palveluihin ja saatavuus OmaKannan kautta toteutetaan lähivuosina.

Määrityspäivityksen ensimmäinen painopiste on terveydenhuollon ajanvaraustiedot ja Kanta-palveluun liitettävyys. Sosiaalihuollon täsmennysten ja sosiaalihuollon ajanvarausasiakirjan luonnosversio on tarkoitus julkaista vuoden 2024 loppupuolella. Aiempina vuosina tuotettuja kansallisia määrityksiä päivitetään Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP).

Ajanvarausmäärittelyjen hyödyntäminen

Ajanvarausten toteuttaminen sote-tietojärjestelmiin ja asiointipalveluihin helpottaa asiakkaan asiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa ja vähentää riippuvuutta palveluajoista. Lisäksi se helpottaa puolesta-asiointia ja auttaa sitoutumaan palveluihin.

Ajanvarausten toteuttaminen tukee myös ammattilaisten tietotarpeita: päällekkäinen työ ja erillisten järjestelmien käyttö vähenee. Ammattilaisen on helpompi saada kokonaiskuva asiakkaan tilanteesta.

Kansallisten määrittelyjen avulla palvelujen tuottajien ja järjestäjien on mahdollista toteuttaa ajanvarauksen asiointi- ja palveluprosessit valtakunnallisesti yhteentoimivalla tavalla ja varmistaa ajanvaraustietojen saatavuus asiakkaille sekä tietoja tarvitseville ammattilaisille.

Ajanvarauksen kansalliset määrittelyt sisältävät useita osakokonaisuuksia, joita kuvataan alla tarkemmin.

Yleiskuva ja vaatimusmäärittelyt

Yleiskuva- ja vaatimusmäärittelyissä annetaan yleiskuva ratkaisujen kansallisista linjauksista, tavoitetilasta ja arkkitehtuurista. Lisäksi määritellään eri tietojärjestelmäpalvelujen keskeisimmät vaatimukset yhteentoimivuuden näkökulmasta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvaraustietojen vaatimukset, kun hyödynnetään Kanta-palveluja. Keskeinen määrittelydokumentti on "Sote-ajanvaraus: yleiskuvaus ja terveydenhuollon ajanvarausratkaisujen kansalliset vaatimukset", jonka uusi versio julkaistaan syksyllä 2024.  

Koodistot ja tietorakenteet

Ajanvarausratkaisujen käsitemäärittelyjen pohjana toimii dokumentti "Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauspalvelujen ja palveluohjauksen käsitteet", jonka viimeisin versio on julkaistu keväällä 2024.

Ajanvarausratkaisujen toteutuksissa hyödynnetään kansallisesti määriteltyjä tietorakenteita ja luokituksia. Osa koodisto- ja tietorakennemäärityksistä on päivittynyt vuonna 2024.

Tietosisältörakenteet: 

  • Ajanvarausasiakirjan tietosisältömäärittely ja tietokomponentit (Termeta-palvelu): 
  • Asiakkaan tiedot
  • Ajanvarauksen tunnistetiedot
  • Ajanvarauksen syy
  • Palvelupiste
  • Ajanvarauksen kohde
  • Asiakkaan yhteyshenkilön tiedot
  • Ajanvarauksen asiointiedot
  • Ajanvarauksen lisätiedot

Termeta-palvelussa julkaistut tietosisältömääritykset korvaavat aiemman koodistopalvelimella julkaistun tietosisällön "Ajanvaraus/Tietosisältö - Ajanvarausasiakirja".

Ajanvarausratkaisujen toteutuksissa hyödynnetään kansallisesti määriteltyjä tietorakenteita ja luokituksia. Osa koodisto- ja tietorakennemäärityksistä .

Lisäksi ajanvarauskokonaisuudessa hyödynnetään muita määrittelyjen mukaisia koodistoja ja luokituksia, jotka eivät ole asiointi- tai ajanvarausspesifejä.

Rajapintojen määrittelyt

Ajanvaraukseen liittyviä rajapintamäärittelyjä, niiden eri versioita ja määrittelyjen voimassaolotietoja on koottu Ajanvarausmäärittelyjen versiot kokoavalle sivulle.

Ajanvarausratkaisujen arkkitehtuurissa nojaudutaan rajapintoihin eri tietojärjestelmien välillä. Kansallisesti määriteltyjä rajapintoja hyödynnetään muun muassa eri asiointipalvelujen ja palveluntuottajien järjestelmien välisissä integraatioissa, ajanvaraustietojen hyödyntämisessä Kanta-palvelujen Potilastiedon arkiston, Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston sekä OmaKanta-palvelun kautta ja ajanvaraustietojen toimittamisessa kansalaisten käyttämiin sovelluksiin.

Ajanvaraustietojen liittämisessä Kanta-palveluihin hyödynnetään HL7 FHIR -standardia. Terveydenhuollon ajanvarausasiakirjan Kanta-määrittelyistä on valmisteilla FHIR-soveltamisopas. FHIR-soveltamisopas korvaa aiemman CDA-määrittelyn.  Aiemman CDA-määrityksen mukaisia toteutuksia ei tehdä Kanta-palveluihin, eikä ajanvaraukseen tehtyihin tietojärjestelmiin tai asiointipalveluihin.

Muita yleiskäyttöisiä rajapintamäärittelyjä ajanvarausratkaisuihin ovat: 

  • Rajapintaohje ajanvaraustietojen siirtämiseksi asiakkaiden henkilökohtaisiin kalenteriohjelmistoihin: (iCalendar-soveltamisohje)
  • Ajanvarauskutsujen soveltamisohje, joka tukee ajanvarauspalveluihin siirtymistä esimerkiksi palveluhakemistoista, riskitesteistä tai asiakkaan katselemasta ajanvarausasiakirjasta
  • HL7 Finland julkaisemat FHIR-standardin soveltamisoppaat vapaiden aikojen kyselyihin ja aikojen varaamiseen asiointipalvelujen ja resursseja hallinnoivien tietojärjestelmien välillä
  • HL7 versio 3 ajanvaraus (SAV) -standardin tarkennettu soveltamisohje ajanvarauspalvelujen liittämiseksi resursseja hallinnoiviin sote-palveluntuottajien tietojärjestelmiin

Lisätietoja:

[email protected]