Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauksen määrittelyt
Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauksen kansalliset määrittelyt on tarkoitettu sote-tietojärjestelmien ja digitaalisten asiointipalvelujen kehittäjille ja niitä hankkiville sote-toimijoille. Määrittelyjen ensimmäinen painopiste on terveydenhuollon ajanvaraustiedot ja niiden Kanta-palveluihin liitettävyys. Määrittelyt otetaan käyttöön sosiaali- ja terveyspalvelujen ajanvaraustietoja käsittelevissä järjestelmissä ja asiointipalveluissa.
Sote-ajanvarauksen kansalliset määrittelyt sisältävät käsitemäärittelyt, yleiskuvauksen ja linjaukset, arkkitehtuurikuvaukset sekä vaatimus- ja rajapintamäärittelyt.
Terveydenhuollon ajanvaraustietojen toimittaminen on toteutettu Kanta-palveluihin vuosina 2024 - 2025. Terveydenhuollon asiakkaille ilmoitettavien ajanvarausten tiedot on toimitettava Kanta Potilastietovarantoon viimeistään lokakuussa 2026. Ajanvaraustiedot tulevat jatkossa myös asiakkaiden näkyviin OmaKanta-palvelussa, josta on mahdollista siirtyä perumaan tai siirtämään aikoja palveluntuottajien alueellisiin tai paikallisiin ajanvarauspalveluihin.
Suuri osa kansallisista määrittelyistä ja koodistoista on tuotettu sekä sosiaali- että terveyspalvelujen tarpeet huomioiden. Sosiaalihuollon ajanvaraustietojen Kanta-palveluihin toimittamisen aikataulua ei ole säädetty kansallisesti.
Määrittelyjen pohjana ovat olleet aiempina vuosina tuotetut kansalliset määrittelyt, joita on päivitetty Suomen kestävän kasvun ohjelman (RRP) ja Kanta-yhteistyön kautta.
Ajanvarausmäärittelyjen hyödyntäminen
Ajanvarausten toteuttaminen sote-tietojärjestelmiin ja asiointipalveluihin helpottaa asiakkaan asiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa ja vähentää riippuvuutta palveluajoista. Lisäksi se helpottaa puolesta-asiointia ja auttaa sitoutumaan palveluihin.
Ajanvarausten toteuttaminen tukee myös ammattilaisten tietotarpeita: päällekkäinen työ ja erillisten järjestelmien käyttö vähenee. Ammattilaisen on helpompi saada kokonaiskuva asiakkaan tilanteesta.
Kansallisten määrittelyjen avulla palvelujen tuottajien ja järjestäjien on mahdollista toteuttaa ajanvarauksen asiointi- ja palveluprosessit valtakunnallisesti yhteentoimivalla tavalla ja varmistaa ajanvaraustietojen saatavuus asiakkaille sekä tietoja tarvitseville ammattilaisille. Myös tietojen pitkäaikaissäilytyksen ja erillisten integraatioiden tarve vähenevät paikallisesti.
Ajanvarauksen kansalliset määrittelyt sisältävät useita osakokonaisuuksia, joita kuvataan alla tarkemmin.
Yleiskuvaus ja vaatimukset sekä käsitemäärittelyt
Sote-ajanvarausratkaisujen käsitemäärittelyjen pohjana toimii dokumentti "Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauspalvelujen ja palveluohjauksen käsitteet".
"Sote-ajanvaraus: yleiskuvaus ja terveydenhuollon ajanvarausratkaisujen kansalliset vaatimukset" -määrittely sisältää ajanvarausratkaisujen kansalliset linjaukset sekä tavoitetila- ja arkkitehtuurikuvauksen. Lisäksi siinä määritellään eri tietojärjestelmäpalvelujen keskeisimmät vaatimukset yhteentoimivuuden näkökulmasta sekä terveydenhuollon ajanvaraustietojen täsmennetyt vaatimukset, kun hyödynnetään Kanta-palveluja.
Linkit voimassa oleviin versioihin käsitemäärittelystä ja yleiskuvaus ja vaatimukset-määrittelystä löytyvät sivulta Ajanvarauksen määritysten voimassaolotiedot.
Koodistot ja tietorakenteet
Ajanvarausratkaisujen toteutuksissa hyödynnetään kansallisesti määriteltyjä tietorakenteita ja luokituksia.
Keskeisin tietosisältömäärittely on Termeta-palvelussa julkaistu Ajanvarausasiakirjan tietosisältömäärittely terveydenhuoltoon. Asiakirjassa hyödynnetään useita tarkempia tietokomponentteja, joilla kuvataan asiakkaan, ajanvarauksen, palvelupisteen ja annettavan palvelun tietoja sekä asiointiin liittyviä lisätietoja. Termeta-palvelussa julkaistu tietosisältömäärittely on korvannut aiemman Koodistopalvelimella julkaistun tietosisällön Ajanvaraus/Tietosisältö - Ajanvarausasiakirja.
Ajanvarausasiakirjan tietosisältömäärittely Termeta-palvelussa
Ajanvarausratkaisujen toteutuksissa hyödynnetään kansallisesti määriteltyjä koodistoja, joista keskeisimpiä ovat koodistopalvelusta saatavat:
THL - Yhteystapa
THL - Viestintäkanava
Ajanvaraus - Ajanvarauksen tila
Ajanvaraus - Yhteyshenkilön tyyppi
Lisäksi ajanvaraustiedoissa hyödynnetään muita koodistoja, jotka eivät ole asiointi- tai ajanvarausspesifejä.
Rajapintojen määrittelyt
Ajanvaraustietojen liittämisessä Kanta-palveluihin hyödynnetään HL7 FHIR -standardia. Terveydenhuollon ajanvarausasiakirjan Kanta-määrittelyistä on julkaistu FHIR-implementointiopas. Implementointiopas on korvannut aiemman CDA-määrittelyn.
Myös muita ajanvarauksiin liittyviä rajapintamäärittelyjä on hyödynnettävissä. HL7 Finland on julkaissut ajanvarausrajapintojen määrittelyjä mm. vapaiden aikojen kyselyihin ja aikojen varaamisen toimenpiteisiin, jotka ovat hyödynnettävissä esimerkiksi asiointipalvelujen ja perusjärjestelmien integraatioissa sekä asiakkaalle tarkoitettujen digipalvelujen välisissä linkityksissä.
THL:n ja Kelan kautta julkaistuja rajapintamäärittelyjä on koottu sivuille:
Ajanvarauksen määritysten voimassaolotiedot
Lisätietoja:
sotetiedonhallinta(at)thl.fi