Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauksen määrittelyt

HUOM!
Uudet versiot tällä sivulla olevista määrityksistä ovat kommenttikierroksella 13.3.2024 saakka. Tutustu ja kommentoi osoitteessa Ajanvarauksen määritysten kommentointi

 

Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauksen kansalliset määritykset on tarkoitettu sote-tietojärjestelmien ja digitaalisten asiointipalvelujen kehittäjille ja niitä hankkiville sote-toimijoille. Määrittelyt otetaan vaiheistetusti käyttöön kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen ajanvaraustietoja käsittelevissä järjestelmissä ja asiointipalveluissa. Määritykset sisältävät yleiskuvauksen ja linjaukset, arkkitehtuurikuvaukset sekä ajanvaraustietojen hyödyntämiseksi tarvittavat vaatimus- ja rajapintamäärittelyt. 

Terveydenhuollon ajanvaraustietojen toimittaminen Kanta-palveluihin ja saatavuus OmaKanta-palvelun kautta toteutetaan vuosina 2023 - 2024. Kaikista terveydenhuollon ajanvarauksista tiedot on toimitettava Potilastiedon arkistoon viimeistään lokakuussa 2026.

Sosiaalihuollon ajanvaraustietojen kokonaisuutta suunnitellaan siten, että myös sosiaalihuollon ajanvaraustietojen toimittaminen Kanta-palveluihin ja saatavuus OmaKannan kautta toteutetaan lähivuosina.

Määrityspäivityksen ensimmäinen painopiste on terveydenhuollon ajanvaraustiedot ja Kanta-palveluun liitettävyys. Sosiaalihuollon täsmennysten ja sosiaalihuollon ajanvarausasiakirjan luonnosversio on tarkoitus julkaista vuoden 2024 loppupuolella. Aiempina vuosina tuotettuja kansallisia määrityksiä päivitetään Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP).

Ajanvarausmäärittelyjen hyödyntäminen

Ajanvarausten toteuttaminen sote-tietojärjestelmiin ja asiointipalveluihin helpottaa asiakkaan asiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa ja vähentää riippuvuutta palveluajoista. Lisäksi se helpottaa puolesta-asiointia ja auttaa sitoutumaan palveluihin.

Ajanvarausten toteuttaminen tukee myös ammattilaisten tietotarpeita: päällekkäinen työ ja erillisten järjestelmien käyttö vähenee. Ammattilaisen on helpompi saada kokonaiskuva asiakkaan tilanteesta.

Kansallisten määrittelyjen avulla palvelujen tuottajien ja järjestäjien on mahdollista toteuttaa ajanvarauksen asiointi- ja palveluprosessit valtakunnallisesti yhteentoimivalla tavalla ja varmistaa ajanvaraustietojen saatavuus asiakkaille sekä tietoja tarvitseville ammattilaisille.

Ajanvarauksen kansalliset määrittelyt sisältävät useita osakokonaisuuksia, joita kuvataan alla tarkemmin.

Yleiskuva ja vaatimusmäärittelyt

Yleiskuva- ja vaatimusmäärittelyissä annetaan yleiskuva ratkaisujen kansallisista linjauksista, tavoitetilasta ja arkkitehtuurista. Lisäksi määritellään eri tietojärjestelmäpalvelujen keskeisimmät vaatimukset yhteentoimivuuden näkökulmasta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvaraustietojen vaatimukset, kun hyödynnetään Kanta-palveluja. 

Koodistot, tietorakenteet

Ajanvarausratkaisujen toteutuksissa hyödynnetään kansallisesti määriteltyjä tietorakenteita ja luokituksia. Osa koodisto- ja tietorakennemäärityksistä päivittyy vuoden 2023 aikana.

Lisäksi ajanvarauskokonaisuudessa hyödynnetään muita määrittelyjen mukaisia koodistoja ja luokituksia, jotka eivät ole asiointi- tai ajanvarausspesifejä.

Ajanvarausratkaisujen käsitemäärittelyjen pohjana hyödynnetään soveltuvin osin dokumenttia:

Rajapintojen määrittelyt

Ajanvarausratkaisujen arkkitehtuurissa nojaudutaan rajapintoihin eri tietojärjestelmien välillä. Kansallisesti määriteltyjä rajapintoja hyödynnetään muun muassa eri asiointipalvelujen ja palveluntuottajien järjestelmien välisissä integraatioissa, ajanvaraustietojen hyödyntämisessä Kanta-palvelujen Potilastiedon arkiston, Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston sekä OmaKanta-palvelun kautta ja ajanvaraustietojen toimittamisessa kansalaisten käyttämiin sovelluksiin.

Ajanvaraustietojen liittämisessä Kanta-palveluihin hyödynnetään HL7 FHIR -standardia. Terveydenhuollon ajanvarausasiakirjan Kanta-määrittelyistä on valmisteilla FHIR-soveltamisopas. FHIR-soveltamisopas korvaa aiemman dokumentin: 

Edellä näkyvän, aiemman CDA-määrityksen mukaisia toteutuksia ei tehdä Kanta-palveluihin, eikä ajanvaraukseen tehtyihin tietojärjestelmiin tai asiointipalveluihin.

Muita yleiskäyttöisiä rajapintamäärittelyjä ajanvarausratkaisuihin ovat: 

Lisätietoja:

[email protected]