Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauksen määrittelyt
Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauksen kansalliset määritykset on tarkoitettu sote-tietojärjestelmien ja digitaalisten asiointipalvelujen kehittäjille ja niitä hankkiville sote-toimijoille. Määrittelyt otetaan vaiheistetusti käyttöön kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen ajanvaraustietoja käsittelevissä järjestelmissä ja asiointipalveluissa. Määrittelyjen ensimmäinen painopiste on terveydenhuollon ajanvaraustiedot ja Kanta-palveluihin liitettävyys.
Määrittelyt sisältävät yleiskuvauksen ja linjaukset, arkkitehtuurikuvaukset sekä ajanvaraustietojen hyödyntämiseksi tarvittavat vaatimus- ja rajapintamäärittelyt.
Terveydenhuollon ajanvaraustietojen toimittaminen Kanta-palveluihin ja saatavuus OmaKanta-palvelun kautta toteutetaan vuosina 2024 - 2025. Terveydenhuollon ajanvarauksista asiakkaille ilmoitettavat tiedot on toimitettava Potilastietovarantoon viimeistään lokakuussa 2026.
Sosiaalihuollon ajanvaraustietojen kokonaisuutta suunnitellaan siten, että myös sosiaalihuollon ajanvaraustietojen toimittaminen Kanta-palveluihin ja saatavuus OmaKannan kautta toteutetaan lähivuosina. Sosiaalihuollon täsmennysten ja sosiaalihuollon ajanvarausasiakirjan luonnosversio on tarkoitus julkaista vuoden 2025 aikana.
Määrittelyjen pohjana ovat olleet aiempina vuosina tuotetut kansalliset määrittelyt, joita on päivitetty Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP).
Ajanvarausmäärittelyjen hyödyntäminen
Ajanvarausten toteuttaminen sote-tietojärjestelmiin ja asiointipalveluihin helpottaa asiakkaan asiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa ja vähentää riippuvuutta palveluajoista. Lisäksi se helpottaa puolesta-asiointia ja auttaa sitoutumaan palveluihin.
Ajanvarausten toteuttaminen tukee myös ammattilaisten tietotarpeita: päällekkäinen työ ja erillisten järjestelmien käyttö vähenee. Ammattilaisen on helpompi saada kokonaiskuva asiakkaan tilanteesta.
Kansallisten määrittelyjen avulla palvelujen tuottajien ja järjestäjien on mahdollista toteuttaa ajanvarauksen asiointi- ja palveluprosessit valtakunnallisesti yhteentoimivalla tavalla ja varmistaa ajanvaraustietojen saatavuus asiakkaille sekä tietoja tarvitseville ammattilaisille.
Ajanvarauksen kansalliset määrittelyt sisältävät useita osakokonaisuuksia, joita kuvataan alla tarkemmin.
Yleiskuva ja vaatimusmäärittelyt
Yleiskuva- ja vaatimusmäärittelyissä annetaan yleiskuva ratkaisujen kansallisista linjauksista, tavoitetilasta ja arkkitehtuurista. Lisäksi määritellään eri tietojärjestelmäpalvelujen keskeisimmät vaatimukset yhteentoimivuuden näkökulmasta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvaraustietojen vaatimukset, kun hyödynnetään Kanta-palveluja. Voimassa oleva Yleiskuvaus ja terveydenhuollon ajanvarausratkaisujen kansalliset vaatimukset -määrittelydokumentti on osoitteessa
Sote-ajanvaraus: yleiskuvaus ja terveydenhuollon ajanvarausratkaisujen kansalliset vaatimukset (yhteistyotilat.fi, sähköinen julkaisu).
Koodistot ja tietorakenteet
Ajanvarausratkaisujen käsitemäärittelyjen pohjana toimii keväällä 2024 päivitetty dokumentti
Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauspalvelujen ja palveluohjauksen käsitteet (julkari.fi)
Ajanvarausratkaisujen toteutuksissa hyödynnetään kansallisesti määriteltyjä tietorakenteita ja luokituksia. Osa koodisto- ja tietorakennemäärityksistä on päivittynyt vuonna 2024.
Keskeisin tietosisältömäärittely on Termeta-palvelussa julkaistu Ajanvarausasiakirjan tietosisältömäärittely. Asiakirjassa hyödynnetään useita tarkempia tietokomponentteja, joilla kuvataan asiakkaan, ajanvarauksen, palvelupisteen ja annettavan palvelun tietoja sekä asiointiin liittyviä lisätietoja.
Ajanvarausasiakirjan tietosisältömäärittely Termeta-palvelussa
Termeta-palvelussa julkaistut tietosisältömääritykset korvaavat aiemman Koodistopalvelimella julkaistun tietosisällön Ajanvaraus/Tietosisältö - Ajanvarausasiakirja.
Ajanvarausratkaisujen toteutuksissa hyödynnetään kansallisesti määriteltyjä tietorakenteita ja luokituksia, joista keskeisimpiä ovat koodistopalvelusta saatavat:
- THL - Yhteystapa
- THL - Viestintäkanava
- Ajanvaraus - Ajanvarauksen tila
- Ajanvaraus - Yhteyshenkilön tyyppi
Lisäksi ajanvarauskokonaisuudessa hyödynnetään muita koodistoja ja luokituksia, jotka eivät ole asiointi- tai ajanvarausspesifejä.
Rajapintojen määrittelyt
Ajanvaraukseen liittyviä rajapintamäärittelyjä, niiden eri versioita ja määrittelyjen voimassaolotietoja on koottu voimassaolotietojen sivulle.
Ajanvarauksen määritysten voimassaolotiedot
Ajanvarausratkaisujen arkkitehtuurissa nojaudutaan rajapintoihin eri tietojärjestelmien välillä. Kansallisesti määriteltyjä rajapintoja hyödynnetään muun muassa eri asiointipalvelujen ja palveluntuottajien järjestelmien välisissä integraatioissa, ajanvaraustietojen hyödyntämisessä Kanta-palvelujen Asiakastietovarannon sekä OmaKanta-palvelun kautta, sekä ajanvaraustietojen toimittamisessa kansalaisten käyttämiin sovelluksiin. Kanta-liitettävyyteen liittyvät vaatimukset ja määrittelyt ovat velvoittavia.
Ajanvaraustietojen liittämisessä Kanta-palveluihin hyödynnetään HL7 FHIR -standardia. Terveydenhuollon ajanvarausasiakirjan Kanta-määrittelyistä on valmisteilla FHIR-soveltamisopas. FHIR-soveltamisopas korvaa aiemman CDA-määrittelyn. Aiemman CDA-määrityksen mukaisia toteutuksia ei tehdä Kanta-palveluihin, ajanvaraukseen tehtyihin tietojärjestelmiin, eikä asiointipalveluihin.
Muita hyödynnettävissä olevia rajapintamäärittelyjä ajanvarausratkaisuihin ovat:
- Rajapintaohje ajanvaraustietojen siirtämiseksi asiakkaiden henkilökohtaisiin kalenteriohjelmistoihin: (iCalendar-soveltamisohje)
- Ajanvarauskutsujen soveltamisohje, joka tukee ajanvarauspalveluihin siirtymistä esimerkiksi palveluhakemistoista, riskitesteistä tai asiakkaan katselemasta ajanvarausasiakirjasta
- HL7 Finland julkaisemat FHIR-standardin soveltamisoppaat vapaiden aikojen kyselyihin ja aikojen varaamiseen asiointipalvelujen ja resursseja hallinnoivien tietojärjestelmien välillä
- HL7 versio 3 ajanvaraus (SAV) -standardin tarkennettu soveltamisohje ajanvarauspalvelujen liittämiseksi resursseja hallinnoiviin sote-palveluntuottajien tietojärjestelmiin