Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauksen määrittelyt
Uudet versiot tällä sivulla olevista määrityksistä ovat kommenttikierroksella 13.3.2024 saakka. Tutustu ja kommentoi osoitteessa Ajanvarauksen määritysten kommentointi
Sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvarauksen kansalliset määritykset on tarkoitettu sote-tietojärjestelmien ja digitaalisten asiointipalvelujen kehittäjille ja niitä hankkiville sote-toimijoille. Määrittelyt otetaan vaiheistetusti käyttöön kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelujen ajanvaraustietoja käsittelevissä järjestelmissä ja asiointipalveluissa. Määritykset sisältävät yleiskuvauksen ja linjaukset, arkkitehtuurikuvaukset sekä ajanvaraustietojen hyödyntämiseksi tarvittavat vaatimus- ja rajapintamäärittelyt.
Terveydenhuollon ajanvaraustietojen toimittaminen Kanta-palveluihin ja saatavuus OmaKanta-palvelun kautta toteutetaan vuosina 2023 - 2024. Kaikista terveydenhuollon ajanvarauksista tiedot on toimitettava Potilastiedon arkistoon viimeistään lokakuussa 2026.
Sosiaalihuollon ajanvaraustietojen kokonaisuutta suunnitellaan siten, että myös sosiaalihuollon ajanvaraustietojen toimittaminen Kanta-palveluihin ja saatavuus OmaKannan kautta toteutetaan lähivuosina.
Määrityspäivityksen ensimmäinen painopiste on terveydenhuollon ajanvaraustiedot ja Kanta-palveluun liitettävyys. Sosiaalihuollon täsmennysten ja sosiaalihuollon ajanvarausasiakirjan luonnosversio on tarkoitus julkaista vuoden 2024 loppupuolella. Aiempina vuosina tuotettuja kansallisia määrityksiä päivitetään Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP).
Ajanvarausmäärittelyjen hyödyntäminen
Ajanvarausten toteuttaminen sote-tietojärjestelmiin ja asiointipalveluihin helpottaa asiakkaan asiointia sosiaali- ja terveyspalveluissa ja vähentää riippuvuutta palveluajoista. Lisäksi se helpottaa puolesta-asiointia ja auttaa sitoutumaan palveluihin.
Ajanvarausten toteuttaminen tukee myös ammattilaisten tietotarpeita: päällekkäinen työ ja erillisten järjestelmien käyttö vähenee. Ammattilaisen on helpompi saada kokonaiskuva asiakkaan tilanteesta.
Kansallisten määrittelyjen avulla palvelujen tuottajien ja järjestäjien on mahdollista toteuttaa ajanvarauksen asiointi- ja palveluprosessit valtakunnallisesti yhteentoimivalla tavalla ja varmistaa ajanvaraustietojen saatavuus asiakkaille sekä tietoja tarvitseville ammattilaisille.
Ajanvarauksen kansalliset määrittelyt sisältävät useita osakokonaisuuksia, joita kuvataan alla tarkemmin.
Yleiskuva ja vaatimusmäärittelyt
Yleiskuva- ja vaatimusmäärittelyissä annetaan yleiskuva ratkaisujen kansallisista linjauksista, tavoitetilasta ja arkkitehtuurista. Lisäksi määritellään eri tietojärjestelmäpalvelujen keskeisimmät vaatimukset yhteentoimivuuden näkökulmasta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ajanvaraustietojen vaatimukset, kun hyödynnetään Kanta-palveluja.
- Sote-ajanvaraus: yleiskuvaus ja terveydenhuollon ajanvarausratkaisujen kansalliset vaatimukset versio 1.1 (2023), valmisteilla
- Sote-ajanvaraus: yleiskuvaus ja terveydenhuollon ajanvarausratkaisujen kansalliset vaatimukset versio 1.0 (sähköinen julkaisu ja pdf, 2019), vanhentunut
Koodistot, tietorakenteet
Ajanvarausratkaisujen toteutuksissa hyödynnetään kansallisesti määriteltyjä tietorakenteita ja luokituksia. Osa koodisto- ja tietorakennemäärityksistä päivittyy vuoden 2023 aikana.
- THL - Asiointitapa
- THL - Viestintäkanava
- Ajanvaraus - Ajanvarauksen tila
- Ajanvaraus - Yhteyshenkilön tyyppi
- Ajanvaraus/Tietosisältö - Ajanvarausasiakirja
Lisäksi ajanvarauskokonaisuudessa hyödynnetään muita määrittelyjen mukaisia koodistoja ja luokituksia, jotka eivät ole asiointi- tai ajanvarausspesifejä.
Ajanvarausratkaisujen käsitemäärittelyjen pohjana hyödynnetään soveltuvin osin dokumenttia:
Rajapintojen määrittelyt
Ajanvarausratkaisujen arkkitehtuurissa nojaudutaan rajapintoihin eri tietojärjestelmien välillä. Kansallisesti määriteltyjä rajapintoja hyödynnetään muun muassa eri asiointipalvelujen ja palveluntuottajien järjestelmien välisissä integraatioissa, ajanvaraustietojen hyödyntämisessä Kanta-palvelujen Potilastiedon arkiston, Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston sekä OmaKanta-palvelun kautta ja ajanvaraustietojen toimittamisessa kansalaisten käyttämiin sovelluksiin.
Ajanvaraustietojen liittämisessä Kanta-palveluihin hyödynnetään HL7 FHIR -standardia. Terveydenhuollon ajanvarausasiakirjan Kanta-määrittelyistä on valmisteilla FHIR-soveltamisopas. FHIR-soveltamisopas korvaa aiemman dokumentin:
Edellä näkyvän, aiemman CDA-määrityksen mukaisia toteutuksia ei tehdä Kanta-palveluihin, eikä ajanvaraukseen tehtyihin tietojärjestelmiin tai asiointipalveluihin.
Muita yleiskäyttöisiä rajapintamäärittelyjä ajanvarausratkaisuihin ovat:
- Rajapintaohje ajanvaraustietojen siirtämiseksi asiakkaiden henkilökohtaisiin kalenteriohjelmistoihin: Sote-ajanvarauspalvelujen asiakkaan kalenterirajapinta: iCalendar-soveltamisohje (2015)
- Soveltamisohje, joka tukee ajanvarauspalveluihin siirtymistä esimerkiksi palveluhakemistoista, riskitesteistä tai asiakkaan katselemasta ajanvarausasiakirjasta: Ajanvarauskutsut sote-asiointipalveluissa: soveltamisohje (2015)
- HL7 Finland julkaisemat FHIR-standardin soveltamisoppaat vapaiden aikojen kyselyihin ja aikojen varaamiseen asiointipalvelujen ja resursseja hallinnoivien tietojärjestelmien välillä
- HL7 versio 3 ajanvaraus (SAV) -standardin tarkennettu soveltamisohje ajanvarauspalvelujen liittämiseksi resursseja hallinnoiviin sote-palveluntuottajien tietojärjestelmiin: Sote-ajanvarauksen resurssienhallintaintegraatiot: HL7 versio 3 SAV soveltamisohje (2015)