Mitä tiedonhallinta on?
Tiedonhallinta on tiedon keräämistä, organisointia ja tallentamista niin, että tieto saadaan käyttöön tarkoituksenmukaisesti ja hallitusti.
Tiedonhallinta yhdistää tieto- ja viestintätekniikan soveltamisen ja käytännön toiminnan. Se ei ole siis pelkästään teknisiä ratkaisuja, vaan sisältää esimerkiksi organisaatioiden toiminnan ja tiedonkulun yhdistämistä. Tiedonhallinta mahdollistaa erilaisten tietovirtojen hyödyntämisen.
- Tiedon täytyy olla käytettävässä muodossa, luotettavaa ja laadukasta.
- Tiedonhallintaan kuuluvat tiedon saatavuus ja tiedon luovuttaminen sekä kysymykset tietoturvasta ja tietosuojasta. Tiedonhallinnassa täytyy pohtia esimerkiksi tiedon omistajuutta ja tiedon käytön vastuita, jotta tiedonhallinta onnistuisi.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinta on toiminnan, toimijoiden ja toimintamenetelmien tuottaman tiedon hallintaa. Se hyödyttää sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä julkisia ja yksityisiä toimijoita että järjestöjä.
Tiedonhallintapalvelujen kehittäminen
Sähköisten tiedonhallintapalvelujen kehittämisen tavoitteena on
- asiakas- ja potilastietojen sekä lääkemääräysten tehokas hallinta
- kansallisesti yhdenmukaiset asiakasasiakirjat
- tietojen ajantasainen saatavuus, yhteiskäyttö sekä sähköinen arkistointi
- kansalaisen mahdollisuus katsella ja hallita omia terveystietojaan sekä valita hoitopaikkansa
Kansallisesti yhtenäinen sähköisten tiedonhallintapalvelujen kokonaisuus
- luo pohjaa sosiaali- ja terveydenhuollon prosessien uudistamiselle
- mahdollistaa aiempaa edullisemmat ja vaikuttavammat toimintamallit
- edistää potilasturvallisuutta
- mahdollistaa asiakkaan hoidon ja palvelun ajantasaisilla tiedoilla kaikissa palvelupaikoissa
Vaatimusten yhdenmukaistaminen
Tietojärjestelmiin ja tiedonhallinnan ratkaisuihin kohdistuvia olennaisia vaatimuksia yhdenmukaistetaan valtakunnallisesti.
- Koodistopalvelimella julkaistaan viralliset, valtakunnalliseen käyttöön tarkoitetut koodistot. Ne ovat tietorakenteita, joita tarvitaan sähköisissä potilas- ja asiakasasiakirjajärjestelmissä, valtakunnallisissa tietojärjestelmäpalveluissa sekä tilasto- ja rekisteritiedonkeruussa.
- Rakenteisia dokumentteja tai asiakirjoja käytetään toimintatiedon hallintaan. Rakenteinen tieto yhdenmukaistaa ja tehostaa viranomaistoimijoiden tietotuotantoa.
- Sote-ammattilaiset muovaavat kerättäviä tietoja, jotta niiden analyysi ja jatkojalostaminen palvelisivat mahdollisimman hyvin kansalaisen, ammattilaisen ja organisaation tiedon tarpeita.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoita ohjataan riittäviin ja yhdenmukaisiin tietoturva- ja tietosuojakäytäntöihin sertifioinnin ja omavalvontasuunnitelmien avulla.
Koodistopalvelu
Rakenteinen kirjaaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
Sosmeta
THL vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisesta tietohallinnon ohjauksesta ja toimii yhteistyössä Kelan ja laajan yhteistyöverkoston kanssa.
Tilastoviranomaisena THL vastaa tilasto- ja rekisteritietovarantojen sekä kansallisten luokitusten ylläpidosta ja kehitystyöstä.