Vammaispalvelupäätöksen kirjoittaminen
Vammaispalvelupäätösten pitää olla selkeitä ja ymmärrettäviä. Tällöin asiakkaan osallisuuden kokemus omissa asioissaan paranee. Selkeämpien vammaispalvelupäätösten kirjoittamisen tueksi kehitettiin Kirjoitan sinulle! -niminen muistilista vammaispalvelun työntekijälle. Tavoitteena on, että vammaispalvelupäätökset ovat helppolukuisia ja että työntekijän päätöksenteossa käyttämä harkinta on kirjoitettu näkyviin.
Asiakkaan ja työntekijän välinen onnistunut vuorovaikutus edellyttää sitä, että käytetään sellaista kieltä, jota molemmat ymmärtävät. Päätösteksteissä työntekijöiden käyttämän kielen muotoon, sanavalintoihin ja sävyyn on kiinnitettävä huomiota. Hyvä viranomaispäätös on selkeä, kirjoitettu ystävällisellä kielellä, yksilöllisesti perusteltu, lyhyt ja sisältää silti kaiken olennaisen tiedon.
Kirjoitan sinulle! Kohti selkeämpiä vammaispalvelupäätöksiä -muistilista
1. Kirjoita asiakkaalle.
- Sinuttelu tekee tekstistä henkilökohtaisemman.
- Sinuttelu ei kuitenkaan sovi jokaiseen tilanteeseen, huomioi kulttuuriset erot ja hyödynnä ennakkotieto asiakkaasta.
2. Perustele päätös.
- Kirjoita käyttämäsi harkinta näkyviin.
- Perustele päätös aina asiakkaan yksilöllisellä tilanteella ja tarpeella.
- Kirjoita myös lakiperustelu näkyviin.
- Perustele päätöksen määräaikaisuus.
3. Kirjoita selkeää ja ystävällistä kieltä.
- Tarkista päätöksen oikeakielisyys ja että teksti on yhtenäistä.
- Sopiva sävy on useimmiten neutraali, myös neuvovaa tekstiä tarvitaan.
- Hyödynnä valmiita tekstipohjia, mutta vain siinä tarkoituksessa mihin ne sopivat (esim. juridinen perustelu, yleinen informaatio). Älä koskaan käytä yksistään tekstipohjia.
4. Selkeä päätös on lyhyt, mutta sisältää kaiken olennaisen tiedon.
Materiaalit on tuotettu VamO-hankkeessa.
Tekijä:
Katriina Kunttu, Eksote