Last year saw an increase in number of clients in shelters for victims of domestic violence, while the number of calls to Nollalinja remained unchanged

Utgivningsdatum 9.2.2024 10.08 | Publicerad på svenska 13.2.2024 kl. 16.18
Nyhet

Av THL:s förhandsstatistik framgår att antalet klienter och boendedagar på skyddshemmen ökade i fjol. Skyddshemmen hade 5 266 klienter, vilket är cirka hundra fler än 2022.

Antalet boendedygn ökade betydligt: i fjol uppgick de till drygt 100 000, vilket är nästan 12 000 fler än 2022. Det finns flera faktorer som påverkar det ökade antalet boendedagar.

”Det är bra om klienten stannar på skyddshemmet så länge att hen hinner ordna saker och ting tillsammans med yrkesutbildade personer samt få psykosocialt stöd från skyddshemmet i den kris våldet orsakat”, konstaterar utvecklingschef Suvi Nipuli vid THL.

”Det är dock inte enbart en bra sak att boendeperioderna drar ut på tiden. En person som upplevt våld i nära relationer eller hot om våld behöver ofta även andra tjänster utöver skyddshemmet. Det är viktigt att de ordnas i rätt tid och att perioderna på skyddshemmet inte drar ut på tiden på grund av att nödvändiga tjänster inte finns att tillgå. Välfärdsområdena är skyldiga att se till att tjänsterna för att förebygga våld i nära relationer som helhet är i skick och att de ordnas smidigt under och efter vistelsen på skyddshemmet”, fortsätter Nipuli.

I en undantagssituation kan välfärdsområdet betala boende på skyddshem efter en skyddshemsperiod. Det handlar om ett avvikande arrangemang som inte under några omständigheter får hindra personer som behöver skyddshemstjänster från att få komma till det aktuella skyddshemmet.

Skyddshemmens klienter är i huvudsak mycket nöjda med den service de får

Skyddshemmen samlar kontinuerligt in respons från sina klienter som även THL utnyttjar för att utveckla skyddshemstjänsterna. Klienternas helhetsbedömning av tjänsten var förra året 4,7/5.
Klienterna var mest nöjda med känslan av trygghet under tjänsten och tjänstens konfidentiella karaktär. Det som utifrån den respons som erhölls fortfarande borde förbättras är skyddshemstjänsternas tillgänglighet (4,4/5).

”Vi arbetar hela tiden för att medvetenheten om den hjälp skyddshemstjänsterna erbjuder ska öka och bli känd både för yrkesutbildade personer som hänvisar klienter till skyddshemmen och för hela befolkningen”, berättar Nipuli.

I fjol besvarades responsenkäten för vuxna av cirka 1 300 klienter, vilket är drygt 40 procent av de vuxna klienterna. Det är frivilligt att svara på enkäten.

Över 40 procent av skyddshemmens klienter är barn och även de ombeds ge respons på skyddshemsvistelsen. 88 procent av barnen som svarade gav trygghetskänslan ett glatt ansikte. I fjol besvarades enkäten för barn av cirka 400 klienter.

Över 15 000 samtal till Nollinjen förra året 

Antalet samtal till Nollinjen som erbjuder hjälp vid våld i nära relationer låg i fjol på samma nivå som 2022. Antalet samtal som besvarades minskade något jämfört med året innan och svarsprocenten sjönk till 63 procent. I fjol var Nollinjens chattjänst öppen nio månader och via den fördes sammanlagt 775 diskussioner.

Det minskade antalet samtal som besvarades och den lägre svarsprocenten beror på att man var tvungen att förkorta öppettiden för Nollinjens andra telefonlinje och hålla en paus i chattjänsten av finansieringsskäl under maj–juli.

Antalet påverkas också av att samtalet registreras som ett obesvarat samtal även då den som ringer inte väntar på att linjen ska bli ledig och avbryter samtalet. Många har dock sannolikt ringt på nytt senare och då fått hjälp.

Det kom flest samtal till Nollinjen i maj–juni och december, minst i början av året. Pausen i chattjänsten påverkade sannolikt det ökade antalet samtal. Det fördes flest chattdiskussioner i början av året, medan det på hösten tog sin tid innan människor hittade tillbaka till tjänsten efter pausen. År 2024 är chatten öppen hela året.

”Om Nollinjens telefonlinjer är upptagna och kontakten sker en vardag mellan klockan 9 och 15 lönar det sig att kontakta oss via chatten. Man får vanligtvis möjlighet att diskutera via chatten utan att köa. Även en stor del av samtalen till Nollinjen kan besvaras genast. När telefonlinjerna är upptagna kan kötiden ibland vara lång, men i genomsnitt är den dock mindre än en minut”, berättar Anu Karhinen-Soppi, specialsakkunnig vid THL.

Nollinjen erbjuder hjälp åt såväl personer som upplevt våld i nära relationer och kvinnor som utsatts för våld som deras närstående. Även yrkesutbildade personer kan konsultera Nollinjens experter på våldsarbete eller fråga om lediga skyddshemsplatser. Nollinjen erbjuder hjälp på finska, svenska och engelska samt med hjälp av en tolktjänst på åtta andra språk. 
Nollinjens kostnadsfria telefon- och chattjänst:

Mer information

Skyddshem:

Suvi Nipuli
utvecklingschef
Institutet för hälsa och välfärd
[email protected] 

Nollinjen:

Anu Karhinen-Soppi
specialsakkunnig, Nollinjen
Institutet för hälsa och välfärd
[email protected]

Huvudwebbplats Lapset, nuoret ja perheet Väkivalta