Förändring inom ordnandet av barnskyddet – välfärdsområdena fullgör nu i högre grad sina skyldigheter enligt lagen
THL följer halvårsvis upp hur väl välfärdsområdena lyckas ordna barnskyddet vad gäller förverkligandet av handläggningstider och personaldimensionering. De fördröjningar i bedömningarna av servicebehovet som pågått sedan 2021 har nu minskat betydligt.
”Vi har länge väntat på goda nyheter om barnskyddet, eftersom reformen av välfärdsområdena gör det möjligt att ordna barnskyddet och servicen för barnfamiljer på ett mer ändamålsenligt sätt. Det är fint att det långsiktiga utvecklingsarbetet och satsningarna inom barnskyddet också syns i statistiken’’, säger Johanna Hedman, utvecklingschef vid THL.
Fördröjningarna i bedömningarna av servicebehovet minskade äntligen
I hela landet slutfördes 89 procent av bedömningarna av servicebehovet på mindre än tre månader. För ett halvår sedan var andelen 80 procent.
Förändringen till det bättre är tydlig efter den försämring som pågått under den treåriga uppföljningsperioden.
”Välfärdsområdena har helt tydligt insett missförhållandet och vidtagit åtgärder", säger Martta Forsell, utvecklingschef vid THL.
Bedömningen av servicebehovet ska bli klar inom tre månader om barnet bedöms behöva barnskydd eller om barnet är i behov av särskilt stöd. Hur brådskande de barnskyddsärenden som inleds är bedöms dock omedelbart.
”De nya siffrorna garanterar ännu inte att barnens och familjernas ärenden hanteras på bästa möjliga sätt, med det är en viktig nyhet att barnens situationer kan bedömas inom den lagstadgade tidsfristen. Detta möjliggör förhoppningsvis också att service ges i rätt tid. Det kan hända att organiserings- och planeringsperioden inom välfärdsområdena nu har upphört och att vi i fortsättningen kan förvänta oss goda nyheter även i svårare ärenden”, funderar Hedman.
Det genomsnittliga antalet klienter hos socialarbetare inom barnskyddet minskade
En socialarbetare inom barnskyddet hade i genomsnitt 26 barn som klient i oktober 2024. I april var motsvarande siffra 28. I beräkningen har endast antalet klienter under 18 år inom barnskyddet beaktats, vilket betyder att socialarbetarna också kan ha andra klienter som inte är i behov av barnskydd.
Trots den positiva utvecklingen överskrids det lagstadgade maximiantalet klienter i de flesta välfärdsområden. I endast fyra välfärdsområden – Södra Karelen, Norra Karelen, Kajanaland och Mellersta Finland – överskreds inte det lagstadgade antalet klienter.
En femtedel (20 procent) av socialarbetarnas uppgifter inom barnskyddet sköttes av s.k. ställföreträdande behöriga socialarbetare. Andelen var densamma som hösten 2024. Lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården ändrades från och med den 1 januari 2025 så att man lättade på behörighetsvillkoren för ställföreträdande behöriga socialarbetare.
De största förbättringarna skedde i de svagaste områdena
För ett halvår sedan slutfördes endast hälften av bedömningarna av servicebehovet inom den lagstadgade tidsfristen i Österbotten och Päijänne-Tavastland. Nu slutförs tre av fyra bedömningar av servicebehovet i tid.
För ett halvår sedan överskreds i samma områden också det lagstadgade antalet klienter hos över hälften av socialarbetarna inom barnskyddet. Nu har andelen överskridningar halverats i Österbotten och Päijänne-Tavastland.
Även bland annat i Vanda-Kervo och Mellersta Finland överskrids handläggningstiderna betydligt mer sällan än för ett år sedan.
Birkaland, Satakunta och Mellersta Österbotten har å sin sida lyckats minska det genomsnittliga klientantalet hos socialarbetare inom barnskyddet från drygt 30 klienter till drygt 20 klienter på ett halvt år. Dessa förändringar har i huvudsak uppnåtts genom arrangemang av arbetsuppgifterna, till exempel genom att öka det integrerade arbetet mellan socialarbetet inom barnskyddet och socialarbetet för barnfamiljer i enlighet med socialvårdslagen.
Frågor som tillsynsmyndigheterna har följt upp är personaldimensioneringen och uppfyllandet av handläggningstiderna. Avgöranden om brister i dessa har getts för bl.a. Birkaland, Satakunta och Mellersta Finland.
”Trots den goda utvecklingen är det bra att förhålla sig till resultaten med en viss reservation. Välfärdsområdena har möjlighet att optimera sina egna siffror genom att organisera arbetet så att det i statistiken framstår som positivare än i verkligheten. Vid THL tror vi ändå att välfärdsområdena har velat satsa på att skydda barnen genom att göra långsiktiga ändringar som minskar trycket på att ordna barnskydd i framtiden med tanke på barnets bästa”, konstaterar Forsell.
Mer information
Johanna Hedman (utveckling av barnskyddet)
utvecklingschef
tfn 029 524 7194
[email protected]
Martta Forsell (statistik)
utvecklingschef
tfn 029 524 7974
[email protected]