Hyvinvoinnin edistäminen asiakasohjauksessa
THL tukee hyvinvointialueita Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP) monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallien ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja käyttöönotossa. Kehitystyön tavoitteena on, että sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaiset voivat ohjata asukkaita aiempaa sujuvammin kuntien ja järjestöjen monipuolisen hyvinvointia ja terveyttä edistävän palvelutarjonnan piiriin. Näin siirretään painopistettä raskaammista palveluista kohti ennaltaehkäiseviä palveluja ja toimintaa.
Monialainen asiakas- ja palveluohjaus turvaa sujuvia palvelupolkuja
Asiakas- ja palveluohjauksella tarkoitetaan palvelua, jossa sote-ammattilainen arvioi asiakkaan palvelutarvetta, sekä neuvoo ja ohjaa asiakasta hänen tarvitsemien palvelujen piiriin. Monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa asiakkaan palvelupolussa esiintyy eri toimijoiden, kuten hyvinvointialueen, kunnan ja järjestöjen, toteuttamia palveluja ja toimintaa. Kunnat vastaavat monista hyvinvointia edistävistä toiminnoista, kuten liikunta-, kulttuuri- ja opetuspalveluista. Järjestöt tarjoavat asukkaille monipuolista tukea ja hyvinvointia ja terveyttä edistävää tekemistä. Hyvinvointialueiden, kuntien ja järjestöjen saumaton yhteistyö tukee asukkaiden hyvinvointia ja terveyttä.
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin sisältöjä on kuvattu THL:n julkaisussa "Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi - hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kansallisen palvelukonseptin määrittelyä". Palvelukonsepti ohjaa alueilla tehtävää kehittämistyötä.
Lue lisää: Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi: hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kansallisen palvelukonseptin määrittelyä (Julkari)
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen työkalut
Kehittämistyön myötä ammattilaisilla on monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen tukena erilaisia työkaluja, kuten:
- digitaalinen palvelutarjotin, joka kokoaa tiedon alueen hyvinvointia, osallisuutta ja toimintakykyä tukevista palveluista (Suomen kestävän kasvun ohjelman hankkeita sitova velvoite)
- hyvinvoinnin arvioinnin työvälineitä asiakkaan hyvinvoinnin kartoittamiseen
- lähetekäytäntöjä (esim. liikunta- ja kulttuurilähetteet)
- hyvinvointia edistävään toiminaan osallistumisen kynnystä madaltavia käytäntöjä (esim. tukihenkilötoiminta ja taloudellinen tuki osallistumiseen)
Työkalujen kehittämisen ja käyttöönoton lisäksi hyvinvointialueet tukevat sote-ammattilaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osaamista esimerkiksi järjestämällä koulutusta. Hyvinvointialueilla tulee varmistaa riittävä tuki ja ohjaus myös asukkaille, jotka eivät pysty, osaa tai halua käyttää digitaalisia asiointikanavia.
Hyvinvoinnin puheeksiotto ja hyvinvointikyselyt asiakasohjauksessa
Monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa eli ohjauksessa sote-palveluista esim. kuntien ja järjestöjen toimintaan on tärkeää muodostaa kokonaiskäsitys asukkaan tilanteesta ja tarpeista. Tilannekartoituksen tukena voidaan käyttää erilaisia puheeksioton toimintamalleja, interventiomalleja, hyvinvointikyselyjä ja hyvinvoinnin arvioinnin työvälineitä.
THL:n projektiryhmä toteutti kyselyn hyvinvointialueille 20.10.-13.11.2023. Kyselyyn vastasivat kaikki alueelliset RRP-hankkeet (22 hanketta). Kyselyn tulosten pohjalta tehtyyn jatkotyöhön osallistui sisältöasiantuntijoita THL:stä ja UKK-instituutista.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lähetekäytännöt
Asukkaan siirtymistä palvelusta toiseen voidaan helpottaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lähetekäytännöillä. Lähetteiden avulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset voivat ohjata asiakkaitaan kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä tukevien palvelujen piiriin.
Eri alueilla voi olla käytössä erilaisia hyte-lähetteitä sekä näihin liittyviä vakiintuneita toimintamalleja. Hyte-lähete voi olla digitaalinen, paperinen tai asiakasyhteistyössä suusanallisesti sovittu.
Hyvinvointilähete (hyte-lähete) eli social prescribing -toimintamalli on useiden hyvinvointialueiden kehittämistyön keskiössä. Toimintamallia on pilotoitu esimerkiksi Lapin alueella. Hyvinvointilähetteen avulla asukas saa tukea oman hyvinvoinnin ja terveytensä edistämiseen ja itselle sopivaan toimintaan osallistumiseen.
- Lue lisää hyvinvointilähete-toimintamallista (hyvinvointilahete.fi)
- Hyvinvointilähete. Uusi toimintamalli lappilaisessa kontekstissa (Rossi ym., Lapin yliopisto 2022)
- Kansainvälinen raportti hyvinvointilähetteiden käyttöönotosta valmistunut (WHO 18.6.2024), Lapin hyvinvointilähetettä käsitellään raportissa sivulla 30.
- A toolkit on how to implement social prescribing (WHO 2022)
Liikuntalähete tai -resepti on useissa kunnissa jo vakiintunut osaksi liikuntaneuvonnan palveluketjua. Liikuntaneuvontaan ohjaudutaan pääsääntöisesti lääkärin, hoitajan, fysioterapeutin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen lähetteellä tai kannustuksesta. Liikuntalähete tai -resepti -toimintamalli on kuvattu UKK-instituutin sivuilla.
Kulttuurilähete-toimintamallia kehitetään useilla alueilla osana RRP-työtä. Kuten liikuntaan liittyvässä lähetetoiminnassa, myös kulttuurilähetteessä kysymys on palveluketjun aktivoitumisesta hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Suomalaisista läheteratkaisuista Kaikukortti on yksi eniten käytetty. Terveydenhuollossa kulttuurireseptin käytöstä on tehty muutamia kokeiluja esimerkiksi lastenneuvolassa.
Hyte-osaamisen vahvistaminen hyvinvointialueilla -koulutuspilotit
THL:n ja hyvinvointialueiden toteuttamassa koulutuspilotissa yhteiskehitetään ja toteutetaan sote-ammattilaisten hyte-osaamista tukevat koulutukset viidellä hyvinvointialueella. Samalla tuetaan RRP-hankkeissa kehitettävien toimintamallien ja digiratkaisujen käyttöönottoa ja juurtumista.
Koulutuspilottitoiminnassa rakennetaan käytännönläheinen koulutus sote-ammattilaisille. Tuotoksena syntyvä koulutusmateriaalipaketti on hyödynnettävissä kaikilla alueilla.
THL:n koordinoima yhteiskehittäminen käynnistyi maaliskuussa 2024 yhteistyössä kuuden hyvinvointialueen kanssa. Pilottikoulutukset toteutetaan syksyllä 2024.
Alueellisten toimintamallien kuvaaminen ja käyttöönotto
Jokainen alueellinen hanke kehittää ja kuvaa alueellisen monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallinsa Innokylään. Lisäksi on toivottavaa, että hyvinvointialueet kuvaavat Innokylään hyte-toimintamalleja, joiden käyttöä edistetään ja/tai joita kehitetään hyte-palvelukonseptin kehittämishankkeissa.
Hyvinvointialueiden kehittämät hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintamallit löytyvät Innokylästä.
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin kansallinen kokonaisuus (Innokylä)
- Tukea toimintamallien kehittämiseen ja kuvaamiseen RRP-hankkeille (Innokylä)
Lue lisää ja tutustu muihin käytössä oleviin hyte-toimintamalleihin ja -käytäntöihin
- HYTE-toimallien arviointi: THL:n arviointiprosessin läpikäyneet toimintamallit
- Osallisuuden edistämisen mallit: Sokra-hankkeessa arvioidut osallisuutta edistävät toimintamallit
- Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa kuvatut toimintamallit: Sosiaali- ja terveyskeskusten kehittämiseksi kootut toimintamallit ja menetelmät (Innokylä)
- Hyvinvoinnin arvioinnin työvälineisiin voi tutustua mm. Toimia-tietokannassa
Yhteystiedot
Reetta Nick
asiantuntija
Pia Hakamäki
projektipäällikkö
Hyvinvointialueiden yhteyshenkilöt Hyte-palvelukonseptin kehittämisessä
Kansainvälinen raportti hyvinvointilähetteiden käyttöönotosta (WHO 18.6.2024)
Hyvinvointialueiden kehittämishankkeiden tilannekatsaus (22.8.2024, RRP, Investointi 2)
THL-blogi 20.3.2024: Hyte-lähetekäytännöt on otettava osaksi pysyvää toimintaa
Artikkeli 6.2.2024: Sote-johtaja, löytävätkö alueesi asukkaat hyte-palvelut?