Hyvinvoinnin edistäminen asiakasohjauksessa

THL tukee hyvinvointialueita Suomen kestävän kasvun ohjelmassa (RRP) monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallien ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja käyttöönotossa. Kehitystyön tavoitteena on, että sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaiset voivat ohjata asukkaita aiempaa sujuvammin kuntien ja järjestöjen monipuolisen hyvinvointia ja terveyttä edistävän palvelutarjonnan piiriin. Näin siirretään painopistettä raskaammista palveluista kohti ennaltaehkäiseviä palveluja ja toimintaa.

Monialainen asiakas- ja palveluohjaus turvaa sujuvia palvelupolkuja

Asiakas- ja palveluohjauksella tarkoitetaan palvelua, jossa sote-ammattilainen arvioi asiakkaan palvelutarvetta, sekä neuvoo ja ohjaa asiakasta hänen tarvitsemien palvelujen piiriin. Monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa asiakkaan palvelupolussa esiintyy eri toimijoiden, kuten hyvinvointialueen, kunnan ja järjestöjen, toteuttamia palveluja ja toimintaa. Kunnat vastaavat monista hyvinvointia edistävistä toiminnoista, kuten liikunta-, kulttuuri- ja opetuspalveluista. Järjestöt tarjoavat asukkaille monipuolista tukea ja hyvinvointia ja terveyttä edistävää tekemistä. Hyvinvointialueiden, kuntien ja järjestöjen saumaton yhteistyö tukee asukkaiden hyvinvointia ja terveyttä.

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin sisältöjä on kuvattu THL:n julkaisussa "Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi - hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kansallisen palvelukonseptin määrittelyä". Palvelukonsepti ohjaa alueilla tehtävää kehittämistyötä.
Lue lisää: Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi: hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kansallisen palvelukonseptin määrittelyä (Julkari)

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen työkalut

Kehittämistyön myötä ammattilaisilla on monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen tukena erilaisia työkaluja, kuten:

  • digitaalinen palvelutarjotin, joka kokoaa tiedon alueen hyvinvointia, osallisuutta ja toimintakykyä tukevista palveluista (Suomen kestävän kasvun ohjelman hankkeita sitova velvoite)
  • hyvinvoinnin arvioinnin työvälineitä asiakkaan hyvinvoinnin kartoittamiseen 
  • lähetekäytäntöjä (esim. liikunta- ja kulttuurilähetteet)
  • hyvinvointia edistävään toiminaan osallistumisen kynnystä madaltavia käytäntöjä (esim. tukihenkilötoiminta ja taloudellinen tuki osallistumiseen) 

Työkalujen kehittämisen ja käyttöönoton lisäksi hyvinvointialueet tukevat sote-ammattilaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osaamista esimerkiksi järjestämällä koulutusta. Hyvinvointialueilla tulee varmistaa riittävä tuki ja ohjaus myös asukkaille, jotka eivät pysty, osaa tai halua käyttää digitaalisia asiointikanavia.

Hyvinvoinnin puheeksiotto ja hyvinvointikyselyt asiakasohjauksessa

Monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa eli ohjauksessa sote-palveluista esim. kuntien ja järjestöjen toimintaan on tärkeää muodostaa kokonaiskäsitys asukkaan tilanteesta ja tarpeista. Tilannekartoituksen tukena voidaan käyttää erilaisia puheeksioton toimintamalleja, interventiomalleja, hyvinvointikyselyjä ja hyvinvoinnin arvioinnin työvälineitä.

THL:n projektiryhmä toteutti kyselyn hyvinvointialueille 20.10.-13.11.2023. Kyselyyn vastasivat kaikki alueelliset RRP-hankkeet (22 hanketta). Kyselyn tulosten pohjalta tehtyyn jatkotyöhön osallistui sisältöasiantuntijoita THL:stä ja UKK-instituutista. 

Tutustu koontiin: Hyvinvoinnin puheeksiotto ja hyvinvointikyselyt asiakasohjauksessa (PDF, 18.6.2024).

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lähetekäytännöt

Asukkaan siirtymistä palvelusta toiseen voidaan helpottaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lähetekäytännöillä. Lähetteiden avulla sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset voivat ohjata asiakkaitaan kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä tukevien palvelujen piiriin.

Eri alueilla voi olla käytössä erilaisia hyte-lähetteitä sekä näihin liittyviä vakiintuneita toimintamalleja. Hyte-lähete voi olla digitaalinen, paperinen tai asiakasyhteistyössä suusanallisesti sovittu.

Hyvinvointilähete (hyte-lähete) eli social prescribing -toimintamalli on useiden hyvinvointialueiden kehittämistyön keskiössä. Toimintamallia on pilotoitu esimerkiksi Lapin alueella. Hyvinvointilähetteen avulla asukas saa tukea oman hyvinvoinnin ja terveytensä edistämiseen ja itselle sopivaan toimintaan osallistumiseen.

Liikuntalähete tai -resepti on useissa kunnissa jo vakiintunut osaksi liikuntaneuvonnan palveluketjua. Liikuntaneuvontaan ohjaudutaan pääsääntöisesti lääkärin, hoitajan, fysioterapeutin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen lähetteellä tai kannustuksesta. Liikuntalähete tai -resepti -toimintamalli on kuvattu UKK-instituutin sivuilla.

Kulttuurilähete-toimintamallia kehitetään useilla alueilla osana RRP-työtä. Kuten liikuntaan liittyvässä lähetetoiminnassa, myös kulttuurilähetteessä kysymys on palveluketjun aktivoitumisesta hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Suomalaisista läheteratkaisuista Kaikukortti on yksi eniten käytetty. Terveydenhuollossa kulttuurireseptin käytöstä on tehty muutamia kokeiluja esimerkiksi lastenneuvolassa.

Hyte-osaamisen vahvistaminen hyvinvointialueilla -koulutuspilotit

THL:n ja hyvinvointialueiden toteuttamassa koulutuspilotissa yhteiskehitetään ja toteutetaan sote-ammattilaisten hyte-osaamista tukevat koulutukset viidellä hyvinvointialueella. Samalla tuetaan RRP-hankkeissa kehitettävien toimintamallien ja digiratkaisujen käyttöönottoa ja juurtumista.

Koulutuspilottitoiminnassa rakennetaan käytännönläheinen koulutus sote-ammattilaisille. Tuotoksena syntyvä koulutusmateriaalipaketti on hyödynnettävissä kaikilla alueilla.

THL:n koordinoima yhteiskehittäminen käynnistyi maaliskuussa 2024 yhteistyössä kuuden hyvinvointialueen kanssa. Syksyn aikana on toteutettu pilottikoulutuksia viidellä hyvinvointialueella.

Osana koulutusyhteistyötä THL:n ja hyvinvointialueiden kesken on tuotettu neljä lyhyttä videota, joihin on tiivistetty mistä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työssä on kyse. Tutustu videoihin ja hyödynnä omissa työryhmissäsi ja verkostoissasi!

Alueellisten toimintamallien kuvaaminen ja käyttöönotto

Jokainen alueellinen hanke kehittää ja kuvaa alueellisen monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallinsa Innokylään. Lisäksi on toivottavaa, että hyvinvointialueet kuvaavat Innokylään hyte-toimintamalleja, joiden käyttöä edistetään ja/tai joita kehitetään hyte-palvelukonseptin kehittämishankkeissa.

Hyvinvointialueiden kehittämät hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintamallit löytyvät Innokylästä.

Lue lisää ja tutustu muihin käytössä oleviin hyte-toimintamalleihin ja -käytäntöihin

Yhteystiedot

Reetta Nick
asiantuntija

Pia Hakamäki
projektipäällikkö

[email protected]

Hyvinvointialueiden yhteyshenkilöt Hyte-palvelukonseptin kehittämisessä