THL:n kansalliset projektit
Toteutamme THL:ssä Suomen kestävän kasvun ohjelmaa kansallisissa RRP-projekteissa, jotka liittyvät sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla pilareihin 3 ja 4. THL:n RRP-projekteissa luodaan aluehankkeille edellytyksiä nopeuttaa hoitoonpääsyä, lisätä ennaltaehkäiseviä palveluja ja digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoa. Vahvistamme kansallisissa kehittämisprojekteissa lisäksi kansallista sote-tietopohjaa ja sen vaikuttavuutta ja tuemme toimia työllisyyden vauhdittamiseksi.
Kansalliset kehittämisprojektit luovat raameja ja yhteisiä rakenteita alueelliselle kehittämistyölle. Kehittämistyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä kentän kanssa.
Vuoden 2024 alussa THL:ssä on käynnissä yhteensä 24 projektia:
Pilari 3:n projektit
- Työkykyohjelman laajentaminen
- Työttömien terveystarkastus
- Osatyökykyisten palvelut, etuudet ja työhön osallistuminen -tutkimushanke
- IPS-mallin laajentaminen
Pilari 4:n projektit
Investointi 1:n projekti
- Toimeenpanon tuki ja läpimurtovalmennukset
Investointi 2:n projekti
- Monialainen hyte-palvelukonsepti
Investointi 3:n projektit
- Kustannus-vaikuttavuus mittarien päivittäminen versioksi KUVA 2.0
- Hoitoonpääsytiedon laadun ja kattavuuden parantaminen (päättynyt 31.12.2023)
- Perusterveydenhuollon hoitoonpääsyn Kanta-pilotti
- Sosiaalipalvelujen käyttö ja palvelujärjestelmä (Sosiaalihuollon tietotuotanto) (päättynyt 31.3.2024)
- Sote-talous-, henkilöstö- ja toimintatietojen tietotuotanto (TAHTO) (päättynyt 31.1.2024)
- Kansallisen tietopohjan laajentamisessa tarvittavan it-infran parantaminen (päättynyt 31.3.2024)
- Laboratoriotietojen Kanta-tietotuotanto (päättynyt 31.12.2023)
- Hyvinvointitaloudellisten vaikutusten arviointimekanismi
- Kirjaamisen ja tiedonlaadun kansallinen kehittäminen
- Kansallinen HYTE-toimintamallien arviointijärjestelmä
- Sosiaali- ja terveydenhuollon valmiuden valtakunnallinen tilannekuva
- Rakenteellisen sosiaalityön raportoinnin kehittäminen
Investointi 4:n projektit
- Yhteiset mobiilipalvelut
- Mobiilisovellusten ja digitaalisten palvelujen arviointi ja hyödyntäminen
- Itse- ja omahoidon tuki Omatietovarannolla
- Digitaaliset palvelut
- Kansallinen hyte-palvelukonsepti ja digitaaliset ratkaisut
- Sähköinen ajanvaraus
- Asiakaspalautteen keruu
- Digitaalinen asiakas- ja palveluohjaus
- Hoidon seurannan tietorakenteet
- Palveluketjujen ohjaus ja koordinaatio
- Väestön palvelutarpeen ennakointi tietojohtamisen ratkaisuissa
- Työ- ja toimintakyvyn digitaalinen itsearviointiväline
Tiekartta kertoo, millaisia työkaluja ja ratkaisuja hyvinvointialueiden hankkeet voivat hyödyntää digikehittämisessään ja missä aikataulussa.