Laatukriteerit iäkkäiden sosiaalihuollon palliatiivisen hoidon palveluille
Iäkkäiden palliatiivisen hoidon laatukriteerit koskevat iäkkäiden sosiaalipalveluita. Näitä ovat esimerkiksi ympärivuorokautinen palveluasuminen, yhteisöllinen asuminen ja kotihoito.
Laatukriteerit on jaoteltu teemoittain.
- Asiakkaan hoitotahto ja vuorovaikutus henkilöstön kanssa
- Omaisten ja läheisten roolit ja vuorovaikutus henkilöstön kanssa
- Elämän loppuvaiheen ennakoiva hoitosuunnitelma ja hoitolupaus
- Osaamisen turvaaminen
- Asiantuntijoiden saatavuus ja hoitoketjun varmistaminen
- Rakenteelliset tekijät ja apuvälineet
Asiakkaan hoitotahto ja vuorovaikutus henkilöstön kanssa
Laatukriteeri 1.
Asiakkaan ajankohtainen hoitotahto on hoitohenkilöstön tiedossa. Tämä edellyttää hoitotahdon selvittämistä asiakkaalta tai tarvittaessa hänen edustajaltaan.
Laatukriteeri 2.
Asiakkaan kirjalliset tai suullisesti ilmaisemat hoidon rajaukset kirjataan hoitokertomukseen. Tahdon mahdollista muutosta seurataan.
Asiakas kokee saaneensa riittävästi tietoa terveydentilastaan ja ennusteestaan sekä tukea palvelujen saannin aikana. Hän kokee tehtyjen päätösten olleen tahtonsa ja etunsa mukaisia ja hänen toiveensa on otettu huomioon.
Laatukriteeri 3.
Asiakas kokee saaneensa tarvitessaan apua fyysisiin, psyykkisiin, psykososiaalisiin ja eksistentiaalisiin tarpeisiinsa.
Omaisten ja läheisten roolit ja vuorovaikutus henkilöstön kanssa
Laatukriteeri 4.
Omainen tai läheinen on (asiakkaan niin salliessa) perillä asiakkaan voinnista ja lääketieteellisestä tilanteesta sekä ennusteesta, ja hoitosuunnitelma on laadittu yhdessä hänen kanssaan.
- Omainen tai läheinen on osallistunut hoitoneuvotteluihin, joissa hänelle on annettu tietoa asiakkaan tilanteesta ja häntä on kuultu asiakkaan edustajana ja omaisena tai läheisenä.
- Henkilöstö tietää mahdolliset tiedonsaantitoiveet mahdollisista tilanteen muutoksesta.
- Henkilöstö tietää, millainen virallinen rooli omaisella tai läheisellä on edunvalvojana tai edunvalvontavaltuutettuna.
- Henkilöstö ymmärtää omaisen tai läheisen tuen tarpeen ja vastaa siihen.
Elämän loppuvaiheen ennakoiva hoitosuunnitelma ja hoitolupaus
Laatukriteeri 5.
Jokaisella tehostetun palveluasumisen asukkaalla ja säännöllisen kotihoidon pitkäaikaisasiakkaalla on yksilöllinen elämän loppuvaiheen ennakoiva hoitosuunnitelma, jossa hoidon tavoitteet on määritelty. Sen päämäärä perustuu asiakkaan
- hoitotahtoon
- terveydelliseen tilaan
- lääketieteelliseen ennusteeseen.
Suunnitelma päivitetään tilanteen muuttuessa oleellisesti.
Laatukriteeri 6.
Elämän loppuvaiheen ennakoivaa hoitosuunnitelma on käsitelty hoitoneuvottelussa.
Laatukriteeri 7.
Elämän loppuvaiheen ennakoivan hoitosuunnitelman olemassaolo ja päivittämispäivämäärät on kirjattu kriittisiin asiakastietoihin. Ne ovat löydettävissä asiakkaan tai potilaan niin salliessa kaikissa hänen käyttämissään sosiaali- ja terveydenhuollon toimipisteissä.
Laatukriteeri 8.
Palliatiivinen hoitolinjaus (ICD-koodi Z51.5) on kirjattu viimeistään siinä vaiheessa, kun kuolemaan johtavien sairauksien lisäksi toimintakyky on menetetty. (Esimerkiksi ADLh=5–6 ja CPS=5–6 tai FAST=7). Kirjauksessa käytetään erillistä hoidon rajauksiin liittyvää rakennetta.
Osaamisen turvaaminen
Laatukriteeri 9.
Toimintayksikössä osataan tunnistaa lähestyvä kuolema.
Laatukriteeri 10.
Tavalliset lähestyvään kuolemaan liittyvät fyysiset oireet osataan tunnistaa ja hoitaa omassa yksikössä. Näitä ovat
- kipu
- hengenahdistus
- rohina
- kuiva iho tai suu
- ummetus
- oksentelu
- vähäinen verenvuoto
- masennus tai ahdistuneisuus.
Laatukriteeri 11.
Henkilöstöllä on lääkkeiden antamiseen liittyvät luvat.
Laatukriteeri 12.
Tavalliset lähestyvään kuolemaan liittyvät psykososiaaliset oireet osataan tunnistaa ja hoitaa sekä kuolevan ihmisen eksistentiaalisiin tarpeisiin osataan vastata omassa yksikössä, tai yksikköön on saatavissa asiantuntija.
Asiantuntijoiden saatavuus ja hoitoketjun varmistaminen
Laatukriteeri 13.
Yksikön lääkärin neuvot ja apu ovat saatavissa joka päivä virka-aikaan puhelimitse, ja käynti paikan päälle on mahdollista järjestää samana päivänä virka-aikaan.
Laatukriteeri 14.
Organisaatio on nimennyt palliatiiviseen hoitoon ja saattohoitoon perehtyneen hoitajan. Hänen neuvonsa ja apunsa ovat saatavissa joka päivä virka-aikaan ja käynti on mahdollista järjestää vuorokauden kuluessa.
Laatukriteeri 15.
Lääkärin neuvot ja apu ovat saatavissa puhelimitse virka-ajan ulkopuolella yllättävissä, elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman ulkopuolelle jääneissä saattohoitoa koskevissa tilanteissa.
Laatukriteeri 16.
Kotisairaalan hoitaja ja eri sopimuksella lääkäri on konsultoitavissa virka-aikaan. Kotisairaala on omien potilaidensa asioissa konsultoitavissa. Käynti on järjestettävissä myös virka-ajan ulkopuolella.
Laatukriteeri 17.
Asiakas voi saada oman vakaumuksensa mukaista psykososiaalista ja eksistentiaalista tukea.
Laatukriteeri 18.
Henkilöstö voi saada työnohjausta.
Rakenteelliset tekijät ja apuvälineet
Laatukriteeri 19.
Yksityisyys, kuten oma huone, on järjestettävissä asiakkaan tai potilaan niin halutessa viimeistään saattohoitovaiheessa.
Laatukriteeri 20.
Läheisen yöpyminen asiakkaan tai potilaan luona on tarvittaessa järjestettävissä viimeistään saattohoitovaiheessa.
Laatukriteeri 21.
Asiakkaan tai potilaan hoidossa tarvittava hoito- ja apuvälineistö kuten happi- tai imulaite tai painehaavan ehkäisyyn ja hoitoon tarvittavat välineet ovat saatavilla.