Kvalitetskriterier för tjänster inom palliativ vård av äldre
Kvalitetskriterierna för palliativ vård av äldre gäller socialservice för äldre. Dessa består till exempel av serviceboende med heldygnsomsorg, gemenskapsboende och hemvård.
Kvalitetskriterierna är indelade i sex kvalitetsområden.
- Klientens livstestamente och interaktion med personalen
- De anhörigas och närståendes roller och interaktion med personalen
- Föregripande vårdplan och vårdlöfte för livets slutskede
- Tryggandet av kompetens
- Tillgång till experter och säkerställande av vårdkedjan
- Strukturella faktorer och hjälpmedel
Klientens livstestamente och interaktion med personalen
Kvalitetskriterium 1.
Vårdpersonalen känner till klientens aktuella livstestamente.
Detta förutsätter att man utreder livstestamentet med klienten eller vid behov med klientens företrädare. Klientens skriftliga eller muntliga önskemål om begränsningar av vården antecknas i vårdjournalen. Eventuella förändringar i patientens vilja följs med.
Kvalitetskriterium 2.
Klienten upplever att han eller hon fått tillräckligt med information om sitt hälsotillstånd och sin prognos samt stöd under mottagandet av tjänster. Han eller hon upplever att de beslut som fattats har varit i enlighet med hens vilja och intresse och att hens önskemål har beaktats.
Kvalitetskriterium 3.
Klienten upplever sig ha fått hjälp som mött hens fysiska, psykiska, psykosociala och existentiella behov.
De anhörigas och närståendes roller och interaktion med personalen
Kvalitetskriterium 4.
Den anhöriga eller närstående är (om klienten så tillåter) medveten om klientens tillstånd och medicinska situation samt om prognosen, och vårdplanen har utarbetats tillsammans med hen.
- Den anhöriga eller närstående har deltagit i vårdmöten där hen har informerats om klientens situation och har hörts som klientens företrädare och anhörig eller närstående.
- Personalen känner till eventuella önskemål om tillgång till information om möjliga förändringar i situationen.
- Personalen vet vilken officiell roll den anhöriga eller närstående har i egenskap av intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig.
- Personalen har förståelse för den anhörigas eller närståendes behov av stöd och svarar på det.
Föregripande vårdplan och vårdlöfte för livets slutskede
Kvalitetskriterium 5.
Varje boende vid serviceboenden med heldygnsomsorg och långvarig klient inom regelbunden hemvård har en individuell föregripande vårdplan för livets slutskede där målen för vården har fastställts. Dess mål grundar sig på klientens
- livstestamente
- hälsotillstånd
- medicinska prognos.
Planen uppdateras när situationen förändras väsentligt.
Kvalitetskriterium 6.
Den föregripande vårdplanen för livets slutskede har behandlats i ett vårdmöte.
Kvalitetskriterium 7.
Förekomsten av en föregripande vårdplan för livets slutskede och datumen för uppdateringar av denna har antecknats i de kritiska klientuppgifterna. Om klienten eller patienten tillåter det kan de hittas på alla verksamhetsställen inom social- och hälsovården som klienten eller patienten använder.
Kvalitetskriterium 8.
De palliativa behandlingsriktlinjerna (ICD-kod Z51.5) har registrerats senast i det skede då funktionsförmågan har gått förlorad utöver de sjukdomar som leder till döden. (T.ex. ADLH=5–6 och CPS=5–6 eller FAST=7). I registreringen används en separat struktur för begränsningar av vården.
Tryggandet av kompetens
Kvalitetskriterium 9.
Personalen vid verksamhetsenheten känner igen tecknen på att någon närmar sig döden.
Kvalitetskriterium 10.
Vanliga fysiska symtom kopplade till att döden närmar sig kan identifieras och behandlas på den egna enheten. Dessa är
- smärta
- andnöd
- rosslande
- torr hud eller mun
- förstoppning
- kräkningar
- lätta blödningar
- depression eller ångest.
Kvalitetskriterium 11.
Personalen har de tillstånd som behövs för att ge medicinering.
Kvalitetskriterium 12.
Vanliga psykosociala symtom kopplade till att döden närmar sig kan identifieras och behandlas och man kan möta den döendes existentiella behov vid den egna enheten, eller så är det möjligt att få en expert till enheten.
Tillgång till experter och säkerställande av vårdkedjan
Kvalitetskriterium 13.
Råd och hjälp från enhetens läkare finns tillgängliga per telefon varje dag under kontorstid, och det är möjligt att ordna ett besök på plats samma dag under kontorstid.
Kvalitetskriterium 14.
Organisationen har utsett en vårdare som är insatt i palliativ vård och vård i livets slutskede. Råd och hjälp från denna vårdare finns tillgängliga varje dag under kontorstid, och det är möjligt att ordna ett besök inom ett dygn.
Kvalitetskriterium 15.
Råd och hjälp kan fås från läkaren per telefon utanför kontorstid i överraskande situationer som inte täcks av vårdplanen för livets slutskede.
Kvalitetskriterium 16.
Hemsjukhusvårdare och läkare med separata avtal kan konsulteras under kontorstid. Hemsjukhuset kan konsulteras i ärenden som gäller dess egna patienter. Besöket kan även ordnas utanför kontorstid.
Kvalitetskriterium 17.
Klienten kan få psykosocialt och existentiellt stöd i enlighet med sin egen övertygelse.
Kvalitetskriterium 18.
Det går att få arbetshandledning om personen.
Strukturella faktorer och hjälpmedel
Kvalitetskriterium 19.
Avskildhet, som till exempel ett eget rum, kan ordnas senast i terminalvårdsskedet om klienten eller patienten så önskar.
Kvalitetskriterium 20.
Vid behov kan en närståendes övernattning hos klienten eller patienten ordnas senast i terminalvårdsskedet.
Kvalitetskriterium 21.
Det finns tillgång till den vårdutrustning och de hjälpmedel som behövs för vården av klienten eller patienten, som till exempel en syrgasapparat eller slemsug, eller hjälpmedel som behövs för förebyggande och behandling av trycksår.