HPV-rokote selkokielellä
HPV-rokote suojaa papilloomavirukselta, joka aiheuttaa monia syöpiä. Tällä sivulla kerrotaan papilloomaviruksesta ja HPV-rokotteesta selkokielellä.
Mikä on papilloomavirus?
Papilloomavirukset ovat yleisiä viruksia, jotka tarttuvat ihmiseen ihon ja limakalvojen kautta. Papilloomavirus tarttuu yleensä yhdynnässä.
Papilloomavirus aiheuttaa tartunnan, joka on usein oireeton ja ohimenevä. Pienellä osalla ihmisistä tartunta jatkuu pitkään. Tartunta voi lisätä riskiä sairastua syöpään.
Papilloomavirukset aiheuttavat syöpiä sekä naisille että miehille. Naisilla yleisin papilloomaviruksen aiheuttama syöpä on kohdunkaulan syöpä ja miehillä nielurisan syöpä.
Mikä on HPV-rokote?
HPV-rokote eli papilloomavirusrokote suojaa papilloomaviruksen tartunnalta. HPV-rokote vähentää riskiä sairastua syöpiin, joita papilloomavirus aiheuttaa.
HPV-rokote on tärkeää ottaa hyvissä ajoin ennen kuin saa papilloomaviruksen tartunnan.
Lisätietoa papilloomavirusten aiheuttamista syövistä ja HPV-rokotteesta saat koulun terveydenhoitajalta.
HPV-rokote suojaa monilta syöviltä, joita papilloomavirus aiheuttaa. Se ei kuitenkaan estä aivan kaikkia tapauksia, sillä syöpiä voi tulla myös muista syistä.
Kenelle HPV-rokote annetaan?
Suomessa kaikilla 5.–6.-luokkalaisilla oppilailla on mahdollisuus saada HPV-rokote. HPV-rokotus suojaa parhaiten, kun sen saa riittävän nuorena.
Rokotukset voi saada myös peruskoulun 7.–9.-luokilla, lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Rokote kuuluu kansalliseen rokotusohjelmaan. Se on ilmainen kaikille lapsille ja nuorille.
Oppilaat saavat rokotteen kouluterveydenhuollossa tai opiskeluterveydenhuollossa. Rokotetta annetaan kaksi pistosta. Jos oppilas on täyttänyt 15 vuotta, pistoksia annetaan kolme.
Mitä hyötyjä HPV-rokotteella on?
- Rokote suojaa papilloomaviruksilta, jotka aiheuttavat monia eri syöpiä. Suoja tehoaa todennäköisesti useita kymmeniä vuosia.
- Yhä vähemmän ihmisiä sairastuu ja kuolee papilloomaviruksen aiheuttamiin syöpiin.
- Yhä useampi ihminen välttyy isoilta leikkauksilta sekä syöpähoidoilta eli säde- ja sytostaattihoidoilta.
Mitä haittaa rokotteesta voi olla?
HPV-rokote voi aiheuttaa lieviä oireita.
Oireita ovat esimerkiksi
- pistosalueen kipu ja punoitus
- päänsärky
- pahoinvointi ja vatsaoireet
- lihas- ja nivelsärkyä
- lievä kuume.
Oireet alkavat yleensä kahden päivän sisällä rokotuksesta. Oireet loppuvat usein kahdessa päivässä, ja niitä voi hoitaa kuume- ja kipulääkkeillä. Lisätietoa kuume- ja kipulääkkeistä saat apteekista.
Vakavammat haitat ovat hyvin harvinaisia. Vakavia haittavaikutuksia ovat esimerkiksi voimakkaat allergiset reaktiot.
HPV-rokote on tuttu ja turvallinen
Suomessa rokotetta on käytetty vuodesta 2013 asti.
HPV-rokotteiden turvallisuutta on tutkittu paljon. HPV-rokotteita on annettu eri maissa 2000-luvulla jo satoja miljoonia annoksia, ja rokotteet on todettu turvallisiksi.
Tämä verkkosivu täyttää selkokielen kriteerit ja sille on myönnetty selkotunnus.