Dialoginen johtaminen
Dialoginen johtaminen antaa tilaa moniääniselle keskustelulle ja monille totuuksille. Sen lähtökohtana on ottaa keskusteluun mukaan ihmiset, joita tilanne konkreettisesti kulloinkin koskettaa.
Dialoginen johtaminen perustuu luottamukseen. Luottamus syntyy kohtaamisessa, jossa ihmiset tuovat aidosti esiin omat näkökulmansa, toiveensa ja huolensa.
Perinteisesti asiantuntijalta ja johtajalta on edellytetty tietäjän positiota. Dialogiseen asiantuntijakäsitykseen kuuluu se, että johtaja
- tietää mitä ei tiedä
- tietää omat rajansa
- osaa pyytää apua
- sietää epävarmuutta
- reflektoi ja muuntelee omaa toimintaansa vuorovaikutuksessa saadun tiedon ja palautteen pohjalta
- hyödyntää ihmisten erilaisuutta ja moninäkökulmaisuutta.
Dialogisen johtamisen tavoitteena on
- saada työyhteisön tai verkoston osallistujien ääni kuuluviin
- tuottaa kokemus kuulluksi tulemisesta ja tunne osallistumisesta yhteiseen prosessiin
- luoda innostava ja turvallinen ilmapiiri.
Esimiehet tarvitsevat taitoja dialogiseen johtamiseen ja dialogisten menetelmien käyttämiseen. Taitoja voi kehittää esimerkiksi koulutuksissa ja työnohjauksessa.
Varhainen avoin yhteistoiminta
Varhainen avoin yhteistoiminta (VAY) on dialogisen johtamisen toimintamalli. VAY-mallin lähtökohtana on toimia lasten, nuorten ja perheiden kanssa mahdollisimman varhain, avoimesti ja hyvässä yhteistyössä. Kyse on organisaation toimintakulttuurin muutoksesta dialogisempaan suuntaan asiakastyössä, työyhteisöissä, johtamisessa ja päätöksenteossa.
Olennaista on toimia silloin, kun mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja on runsaasti. VAY on varhaista vastuunottoa omasta toiminnasta toisten tukemiseksi.
VAY-malli sopii käytettäväksi kaikissa palveluissa
VAY-mallia ovat suunnitelleet ja toteuttaneet useat toimijat, jotka myös arvioivat ja kehittävät mallia. Mukana ovat olleet
- poliittiset päätöksentekijät ja ylin johto
- lähiesimiehet ja työntekijät
- asiakkaat läheisverkostoineen.
VAY-toimintamallia on kehitetty ja toteutettu erityisesti lasten, nuorten ja perheiden palveluissa. VAY-malli soveltuu kuitenkin käytettäväksi kaikissa muissakin palveluissa, kuten
- päihde- ja mielenterveystyössä
- aikuissosiaalityössä
- ikääntyneiden palveluissa
- teknisissä palveluissa.
VAY:n periaatteet ohjaavat dialogista johtamista
Dialogista johtamista ja toimintakulttuurin muutosta ohjaavat varhaisen avoimen yhteistoiminnan periaatteet:
Turvataan yhteiset palvelut
Kaikille tarkoitetut palvelut ehkäisevät ongelmia. Palveluiden toimivuutta on vaalittava. Varhaisen puuttumisen ja yhteistoiminnan korostaminen ei saa astua palveluista huolehtimisen sijaan. Toimivat yhteiset palvelut ovat varhaisen avoimen yhteistoiminnan kivijalka.
Ota vastuu itsestäsi ja lähimmäisestäsi
Jokaisella on inhimillinen vastuu sekä itsestään että lähimmäisistään. Heräävään huoleen on puututtava varhain, eikä omaa vastuuta pidä sysätä toisille. Vastuu yhteistyösuhteen rakentamisesta on sillä, jonka huoli herää.
Ota huoli puheeksi
Jokaisella on velvollisuus ottaa huolensa puheeksi kunnioittavasti siellä, missä ne ilmenevät ja silloin, kun ne ilmenevät. Kunnioittava puheeksiottaminen tähtää yhteistyöhön. Syyttely ei edistä yhteistyötä.
Dialoginen huolen puheeksi ottaminen
Toimi yhteistyössä läheisverkostojen kanssa
Arjen tärkeimmät tukijat ovat läheiset: perheenjäsenet, sukulaiset ja ystävät. Ammatillinen apu parhaimmillaan täydentää niitä. Varhainen avoin yhteistoiminta tähtää läheisverkostojen ja ammattilaisten hyvään yhteistyöhön.
Tue osallisuutta
Yhteistoiminta edellyttää vuoropuhelua. On tärkeää kuunnella ja tulla kuulluksi. On vältettävä asiantuntijakeskeisyyttä, joka sivuuttaa valtaa vailla olevien äänet. Yhdessä laadittu suunnitelma kantaa.
Toimitaan avoimesti ja yhdessä
Ammattilaiset käsittelevät palvelun käyttäjän tai perheen asioita heidän luvallaan ja läsnä ollessaan. Kohtaamisten tulee olla kunnioittavia ja edistää vuoropuhelua. Ammatillista neuvoa kysyttäessä ei käytetä asianosaisten nimiä tai muita tunnistetietoja.
Yhdistetään tuki ja kontrolli
Varhainen avoin yhteistoiminta tähtää asianosaisten itsenäisyyden ja elämänhallinnan kasvuun. On vältettävä sellaista rajoittamista, joka perustuu vain ulkoiseen pakkoon. On myös vältettävä sellaista tukea, joka tekee riippuvaiseksi tuen antajasta.
Vaali yhteistoiminnan jatkumista
On tärkeää vaalia mahdollisuuksia jatkaa vuoropuhelua ja yhteistoimintaa, jotta huolenaiheita voidaan selvittää ja huolia hälventää. Ketään ei tule jättää yksin. Väliinputoamista pitää välttää. Oma vastuu yhteistyön jatkumisesta täytyy kantaa.
Ei leimata ketään
Varhainen puuttuminen ei oikeuta ihmisten luokittelua toimenpiteiden kohteiksi. Varhaisen puuttumisen nimissä ei saa laatia rekistereitä, jotka loukkaavat tietosuojaa ja avoimuuden eettisiä periaatteita. Varhaisen puuttumisen täytyy tapahtua läpinäkyvästi avoimessa yhteistyössä, joka tukee osallisuutta.
Puutu varhain rakenteellisiinkin tekijöihin
Syrjäytymisvaaraa, joka aiheutuu rakenteellisista tekijöistä, taloudellisista syistä tai uloslyövistä toimintakulttuureista, ei tule yksilöllistää henkilöiden tai perheiden ominaisuuksiksi. Puutu varhain sellaisiin yhteiskunnallisiin tekijöihin, jotka asettavat yksilöt ja perheet alttiiksi ongelmien kasautumiselle.