Ennakointidialogit
Ennakointidialogi tarkoittaa työtapaa ja menetelmää, josta on käytetty myös nimityksiä tulevaisuuden muistelu, tulevaisuusdialogi sekä verkostoneuvonpito tai verkostodialogi.
Ennakointidialogit ovat keino toteuttaa erilaisten verkostojen yhteisiä palavereita niin, että osanottajat löytävät tapoja koordinoida yhteistoimintaansa. Ennakointidialogeja voi käyttää niin psykososiaalisessa asiakastyössä kuin suunnittelu- ja strategiatyössäkin.
Ennakointidialogien tavoitteena on
- selkeyttää eri tahojen yhteistyötä
- yhdistää verkoston voimavaroja
- avartaa toimintamahdollisuuksia.
Ennakointidialogi asiakastyössä
Jos ammattilainen kokee asiakastyössä tarpeelliseksi järjestää ennakointidialogin, hän neuvottelee siitä asiakkaan kanssa. Yhdessä he sopivat, keitä läheisiä ja työntekijöitä palaveriin kutsutaan.
Ennakointidialogeissa käytetään ulkopuolisia menetelmään koulutettuja palaverin vetäjiä, verkostokonsultteja. Voit tilata verkostokonsulttien vetämiä dialogisia palavereja kuntien verkostokoordinaattoreilta.
Verkostokoordinaattorit
Tulevaisuuden muistelu -menetelmän kolme peruskysymystä
Verkostokonsultit johtavat ennakointidialogin kulkua kysymysten avulla. Verkostokonsultit hyödyntävät Tulevaisuuden muistelu -menetelmää, jossa asiakas tarkastelee tilannetta kuvitteellisesta tulevaisuudesta käsin.
Tulevaisuuden muistelu -menetelmän perusmalli koostuu kolmesta kysymyksestä:
- Vuosi tai muu sovittu ajanjakso on kulunut. Nyt on kyseinen päivämäärä, ja asiat ovat nyt aika hyvin. Miten ne sinun kannaltasi ovat? Mikä sinua ilahduttaa?
- Mitä sinä teit, jotta sait aikaan myönteisen kehityksen? Mistä tai keneltä sait tukea? Millaista?
- Mistä sinä olit huolissasi vuosi sitten, tai palaverin pitopäivänä? Mikä sai huolesi vähenemään?
Ennakointidialogin jokainen keskustelija saa kertoa rauhassa omista toimintamahdollisuuksistaan, tuen toiveistaan ja huolistaan.
Lopuksi keskustelijat muotoilevat esiin nousseiden teemojen perusteella yhteistoiminnan suunnitelman. He myös sopivat tulevasta työnjaosta, toiminnan koordinoinnista ja seurannasta.
Ennakointidialogeja voi käyttää useissa eri tilanteissa
Ammattilaiset käyttävät ennakointidialogeja muun muassa
- hankalissa moniammatillisissa ja -toimijaisissa asiakastilanteissa
- kuntien, toimialojen, hankkeiden ja työyhteisöjen toiminnan suunnittelussa
- kuntoutus-, kasvatus- ja hoitosuunnitelmien muodostamisessa
- varhaiskasvatuksen ja koulujen vanhempainiltojen rakenteena
- koululuokkien ryhmäytymisprosessien osana
- koululuokissa hyvän luokkahengen suunnittelussa
- asukasyhdistysten ja asuinalueiden toiminnan suunnittelussa.
Lue lisää
- Arnkil, T. E. (2020) Kunnioittava ja toivoa herättävä kohtaaminen: Ennakointidialogin vetäjien käsikirja
- Eriksson, E.; Arnkil, T. E. & Rautava, M. (2006): Ennakointidialogeja huolten vyöhykkeellä. Verkostokonsultin käsikirja – ohjeita verkostomaiseen työskentelyyn. Työpapereita 29. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus (Stakes)