Opettajan arvio

Monialainen yhteistyö laajassa terveystarkastuksessa tukee koulun ja kodin välistä yhteistyötä ja oppilaan hyvinvoinnin edistämistä.

Opettajan antama arvio oppilaan selviytymisestä ja hyvinvoinnista koulussa on tärkeä tietolähde kasvun, kehityksen ja hyvinvoinnin arvioimisessa ja tuen tarpeiden tunnistamisessa. Luokilla 1. ja 5. arvion tekee luokanopettaja ja 8. luokalla arvion kokoaa luokanvalvoja huomioiden myös muilta opettajilta saadut havainnot.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on yhteistyössä Opetushallituksen kanssa kehittänyt toimintamallin arvion tekemiseen ja tiedon luovuttamiseen.

Toimintamalli ja lomake

Toimintamalli ohjaa prosessin kulkua, arvion sisältöä ja tiedonsiirtokäytänteitä. Malli tuo yhtenäisen rakenteen opettajan antamalle arviolle oppilaan koulupäivänaikaisesta toimintakyvystä ja hyvinvoinnista.

Toimintamalli perustuu oppilaan selviytyminen ja hyvinvointi -lomakkeeseen, jolla opettaja antaa oman arvionsa oppilaan selviytymisestä ja hyvinvoinnista koulussa. Toimintamallin yksityiskohdat sekä lomakkeen tarkempi käyttö on kuvattu yksityiskohtaisesti erillisessä lomakkeen käyttöohjeessa.  Lomakkeen ja mallin käyttöönotosta sovitaan kunnassa opetus- ja terveystoimen kesken.
Opettajan arvio kouluterveydenhuollon laajassa terveystarkastuksessa: lomake ja käyttöohje.

Tiedon kuljettaminen opettajalta kouluterveydenhuoltoon on täysin avointa koteihin päin. Vanhemmat ja oppilaat näkevät, mitä tietoja opettajalta pyydetään, ja heillä on mahdollisuus tuoda esiin oma näkemyksensä samoista asioista. Terveystarkastuksessa heille näytetään opettajan antama arvio. Malli tukee myös tarkastuksen jälkeen tarvittavaa tiedonsiirtoa kouluterveydenhuollosta opettajalle tai luokanvalvojalle päin.

Kirjallinen suostumus tarvitaan

Huoltajalta ja 15 vuotta täyttäneeltä oppilaalta pyydetään kirjallinen suostumus opettajan antamaan arvioon. Kahdeksannella luokalla osa oppilaista on jo 15-vuotiaita. Yhden huoltajan suostumus arvion antamiseen on riittävä. Suostumusta ei katsota lapsen tulevaisuuden kannalta sellaiseksi merkittäväksi päätökseksi, jonka huoltajat voivat tehdä vain yhdessä.

Taustalla oleva lainsäädäntö

Opettajan arvio on osa opettajalle perusopetuslain mukaan kuuluvaa oppilashuoltoa, varhaista tukea ja moniammatillista yhteistyötä oppilaiden  hyvinvoinnin edistämiseksi.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki velvoittaa kaikki koulun toimijat monialaisen yhteistyöhön yksilökohtaisessa opiskeluhuollossa, johon kouluterveydenhuollon terveystarkastuksetkin sisältyvät.
Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta määrittelee opettajan antaman arvion laajaan terveystarkastukseen sisältyväksi.

”Huoltajan kirjallisella suostumuksella laajaan terveystarkastukseen sisällytetään … opettajan arvio oppilaan selviytymisestä ja hyvinvoinnista koulussa. Arvioissa on oltava tiedot, jotka ovat tarpeellisia terveyden- ja sairaanhoidon tai tuen arvioimiseksi sekä niiden järjestämiseksi ja toteuttamiseksi. ”
VNA 338/2011, 7§

Lisätietoa

Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011 (Finlex)

Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi & Pelkonen, Marjaana (2012) Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Opas 22. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).

Kuntainfo 13/2015, STM 

Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet (2010) Julkaisuja 20. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013 (Finlex)

Perusopetuslaki 628/1998 (Finlex)