Opiskeluhuollon kansallinen kehittäminen ja seuranta
THL seuraa ja kehittää opiskeluhuoltopalveluja yhteistyössä Opetushallituksen kanssa.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013 (Finlex)
THL:n koordinoimassa Opiskeluhuoltopalvelujen valtakunnallisessa verkostossa tunnistetaan mm. yhteisiä kehittämiskohteita ja jaetaan hyviä käytäntöjä.
Tietoa opiskeluhuoltopalveluista kerätään palvelujen ammattilaisilta, lapsilta ja nuorilta sekä kouluilta ja oppilaitoksista.
Opiskeluhuoltopalvelujen verkosto
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koordinoima valtakunnallinen verkosto opiskeluhuoltopalveluissa toimiville ammattilaisille. Verkoston tarkoitus on muun muassa tunnistaa yhteisiä kehittämiskohteita, vahvistaa monialaista työskentelyä sekä jakaa hyviä käytäntöjä opiskeluhuoltopalveluissa.
Verkosto on avoin kaikille perusopetuksessa ja toisella asteella työskenteleville opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisille (terveydenhoitajat, kuraattorit, psykologit ja lääkäreille) sekä heidän esihenkilöilleen, palveluista vastaaville johtajille, kehittäjille ja yhteistyötahoille kaikilla hyvinvointialueilla.
Verkostoon liittyminen on vapaaehtoista. Verkoston kuvaus, ilmoittautuminen, materiaalit, ja ajankohtaisviestintä löytyvät Innokylän Opiskeluhuoltopalvelujen verkosto (THL) -sivulta.
OPA-tiedonkeruu
Opiskeluhuoltopalvelujen seuranta -kyselyllä (OPA) kerätään tietoa perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen opiskeluhuoltopalveluissa asiakastyötä tekeviltä terveydenhoitajilta, kuraattoreilta, psykologeilta ja lääkäreiltä.
Kyselyllä kootaan alueellisesti vertailukelpoista tietoa yksilökohtaisen opiskeluhuollon järjestämisestä ja työn toteuttamisesta kuten asiakkuuksista, työkäytännöistä, yhteistyöstä sekä työn edellytyksistä. Lisäksi kerätään tietoa opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisten osallistumisesta yhteisölliseen työhön ja kullakin kyselykerralla ajankohtaisista aiheista.
OPA-kysely toteutetaan joka toinen vuosi ja sen tuloksia hyödynnetään opiskeluhuoltopalvelujen kehittämisessä sekä paikallisesti että kansallisesti. Viimeisin tiedonkeruu on toteutettu vuonna 2024.
OPA-tiedonkeruun tuloksia vuodelta 2024 on julkaistu seuraavissa julkaisuissa:
- Hietanen-Peltola ym. Hyvinvointialuekohtaisia tuloksia opiskeluhuoltopalvelujen OPA 2024 -seurannasta
- Hietanen-Peltola ym. Yhteinen työ opiskelijoiden tueksi jatkuu hyvinvointialueilla - Opiskeluhuoltopalvelujen seuranta OPA 2024
- Hietanen-Peltola ym. Opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisten näkemyksiä työn muutoksista sote-uudistuksessa : OPA 2024 -tuloksia
OPA-tiedonkeruun julkaisuja
Hietanen-Peltola ym. Kohti yhteistä työtä hyvinvointialueilla – Opiskeluhuoltopalvelujen seuranta OPA 2022
Hietanen-Peltola ym. Oppilaiden ja opiskelijoiden kasvavat ongelmat ja koronan heikentämät palvelut edelleen arkea opiskeluhuoltopalveluissa - OPA 2022 -seurannan tuloksia
Hietanen-Peltola ym. Voimavarana yhteistyö. Opiskeluhuoltopalvelujen seuranta OPA 2020 perusopetus
Hietanen-Peltola ym. Etäkoulu heikensi avun ja tuen saantia opiskeluhuollosta – myös kuraattori- ja psykologipalveluissa
Hietanen-Peltola ym. ”Meillä ei toistaiseksi ole järjestetty tätä lain vaatimalla tavalla.” – opiskeluhuollon seurannan tuloksia kuraattorityöstä toisen asteen oppilaitoksissa
Hietanen-Peltola ym. ”Yksi psykologi ei voi tehdä kolmen psykologin työtä.” – opiskeluhuollon seurannan tuloksia psykologityöstä toisen asteen oppilaitoksissa
Hietanen-Peltola ym. Koulukuraattoripalvelujen yhdenvertaisuudessa on kehittämistarpeita – tuloksia perusopetuksen opiskeluhuollon seurannasta 2018
Hietanen-Peltola ym. Koulupsykologipalvelujen yhdenvertaisuudessa on kehittämistarpeita – tuloksia perusopetuksen opiskeluhuollon seurannasta 2018
Kouluterveyskysely
Kouluterveyskysely toteutetaan joka toinen vuosi ja siihen vastaavat 4. ja 5. sekä 8. ja 9. luokan oppilaat perusopetuksessa ja 1. ja 2. vuoden opiskelijat lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa.
Lue lisää Kouluterveyskyselystä.
Kyselyllä saadaan alueellista ja paikallista seurantatietoa eri ikäisten lasten ja nuorten hyvinvoinnista, terveydestä, koulunkäynnistä ja opiskelusta, osallisuudesta sekä avun saamisesta ja palvelujen vastaamisesta opiskelijoiden tarpeisiin. Tulokset kertovat myös opiskeluhuoltopalvelujen käytöstä sekä niissä saadusta avusta ja tuesta.
Opiskeluhuoltopalveluihin liittyviä julkaisuja Kouluterveyskyselyn aineistosta
Hietanen-Peltola ym. Opiskeluhuoltopalvelujen käyttö perusopetuksessa ja toisella asteella : Kouluterveyskyselyn 2025 tuloksia
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Lasten ja nuorten hyvinvointi – Kouluterveyskysely 2025. Tilastoraportti 44/2025
Ollila & Ruokolainen. Tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö ja hankintatavat nuorilla 2017–2025
Hietanen-Peltola ym. Opiskeluhuoltopalveluja käytetään paljon ja oppilaiden ja opiskelijoiden asiointi useassa eri palvelussa on lisääntynyt : Kouluterveyskyselyn 2023 tuloksia
Helenius ym. Perusopetuksen 8. ja 9. luokkien oppilaiden kokemuksia kouluarjesta. Kouluterveyskyselyn tuloksia
Helenius & Matikka. Moni tekijä haastaa 4.-5. -luokkalaisten arkea, mutta suurin osa heistä voi hyvin. : Kouluterveyskysely 2021
Hietanen-Peltola ym. Terveystarkastusten toteutuminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa lukuvuonna 2020–2021 – Kouluterveyskyselyn tuloksia
Hietanen-Peltola ym. Terveystarkastuksen vuorovaikutus ja yksilöllisyys - Kouluterveyskysely 2021
Hietanen-Peltola ym. Asiointi ja avunsaanti perusopetuksen opiskeluhuoltopalveluissa – Kouluterveyskysely 2021
Jahnukainen ym. Asiointi ja avunsaanti toisen asteen opiskeluhuoltopalveluissa – Kouluterveyskysely 2021
Kivimäki ym. Opiskeluhuoltopalveluiden käyttö ja saatavuus perusopetuksen oppilaiden kokemana – Kouluterveyskysely 2019
TEA-tiedonkeruu
THL kerää peruskouluilta ja toisen asteen oppilaitosten toimipisteiltä terveydenedistämisaktiivisuuteen liittyvää tietoa yhteistyössä Opetushallituksen kanssa. Tiedot kerätään syksyisin kahden vuoden välein ja ne raportoidaan TEAviisarissa. Tiedot kertovat yhteisöllisestä opiskeluhuollosta sekä opiskeluhuoltopalvelujen saatavuudesta ja resursseista.
Lue lisää TEAviisarista.
Lisäksi TEA-tiedonkeruu toteutetaan säännöllisesti perusterveydenhuoltoon. Tulokset kertovat osaltaan myös koulu- ja opiskeluterveydenhuollon järjestämisestä alueilla.
Lue lisää TEAviisarin tiedonkeruista.
Opiskeluhuoltopalveluihin liittyviä julkaisuja TEA-tiedonkeruun aineistosta
THL Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen lukioissa – TEA 2024. THL. Tilastoraportti 25/2025.
Wiss ym. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa 2024
Wiss ym. Äitiys- ja lastenneuvolan sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon henkilöstövoimavarat 2004–2021
Hietanen-Peltola & Wiss. Kouluympäristön ja -yhteisön tarkastusten toteuttaminen on parantunut – tilannetieto tukee yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä
Wiss ym. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa 2020
Avohilmo-rekisteriin perustuva seuranta
Kaikista perusterveydenhuollon avohoidon käynneistä kirjataan tietoja THL:n valtakunnalliseen perusterveydenhuollon avohoidon rekisteriin (Avohilmo). Tiedot kirjataan myös koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveystarkastuksista ja muista käynneistä.
Rekisteristä saadaan tietoa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon käynneistä, sekä niiden määristä että sisällöistä. Perusterveydenhuollon palvelutapahtumaa ja sen aikana syntyneitä jatkohoidon suunnitelmia kuvataan perusterveydenhuollon avohoidon toimintoluokituksella. Käynnin sisältöjä kuvataan THL-Toimenpideluokituksella.
Lue lisää:
Kirjaaminen kouluterveydenhuollossa (THL)
Kirjaaminen opiskeluterveydenhuollossa (THL)
Tietoja käytetään valtakunnallisesti palvelujärjestelmän kehittämiseen, säädösten seurantaan ja tutkimukseen. Tietoja tarvitaan myös paikallisesti toiminnan seurantaan ja palvelujen kehittämiseen.
Avohilmo-rekisteriin perustuvia julkaisuja opiskeluhuoltopalveluista
Opiskelijoiden ahdistus- ja masennusoireilu lisääntyivät huomattavasti koronaepidemian aikana. Tutkimuksesta tiiviisti.
Terveystarkastusten ja muiden käyntien toteumat äitiys- ja lastenneuvolassa 2018 sekä kouluterveydenhuollossa lukuvuonna 2018–19. Tilastoraportti.