Sosmeta

Sosmeta-palvelussa julkaistaan valtakunnalliset sosiaalihuollon asiakasasiakirjarakenteet, tietokomponentit ja sosiaalialan tiedonhallinnan sanastot.

Siirry Sosmeta-palveluun

Sosmeta-palvelussa olevat asiakasasiakirjarakenteet tulee ottaa valtakunnallisesti käyttöön julkisessa ja yksityisessä sosiaalihuollossa. Käyttöönotto perustuu asiakastietolakiin ja THL:n asiakasasiakirjoista antamaan määräykseen. 

Mitä hyötyä Sosmeta-palvelusta on?

Sosmeta-palvelusta on hyötyä eri ryhmille:

  • Sosiaalialalla työskentelevät voivat Sosmetassa perehtyä kansallisiin tietomäärityksiin.
  • Tietojärjestelmätoimittajat voivat ladata Sosmeta-palvelusta asiakirjarakenteita asiakastietojärjestelmiin toteutettaviksi.
  • Sosiaalialan organisaatiot voivat hyödyntää Sosmetan asiakirjarakenteita, kontekstietoja, termejä ja käsitteistöjä toiminnan organisoimisessa ja kehittämisessä.
  • Oppilaitokset ja kouluttajat voivat hyödyntää Sosmeta-palvelun sisältöjä esimerkiksi kirjaamisen kouluttamisessa.

Miten Sosmeta-palvelua käytetään?

Sosmetan etusivulta pääset tarkastelemaan asiakirjarakenteita, yksittäisiä tietokomponentteja sekä sosiaalialan tiedonhallinnan sanastoa. Etusivulta pääset myös antamaan tietorakenteisiin liittyvää palautetta. 

Ohjeet Sosmeta-palvelun käyttöön ja asiakasasiakirjojen tulkintaan löydät Kanta-palvelujen käsikirjasta sosiaalihuollon toimijoille (luku 10).
Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille, luku 10 (sähköinen julkaisu)