Sosmeta
Sosmeta-palvelussa julkaistaan valtakunnalliset sosiaalihuollon asiakasasiakirjarakenteet, tietokomponentit ja sosiaalialan tiedonhallinnan sanastot.
Sosmeta-palvelussa olevat asiakasasiakirjarakenteet tulee ottaa valtakunnallisesti käyttöön julkisessa ja yksityisessä sosiaalihuollossa. Käyttöönotto perustuu asiakastietolakiin ja THL:n asiakasasiakirjoista antamaan määräykseen.
Mitä hyötyä Sosmeta-palvelusta on?
Sosmeta-palvelusta on hyötyä eri ryhmille:
- Sosiaalialalla työskentelevät voivat Sosmetassa perehtyä kansallisiin tietomäärityksiin.
- Tietojärjestelmätoimittajat voivat ladata Sosmeta-palvelusta asiakirjarakenteita asiakastietojärjestelmiin toteutettaviksi.
- Sosiaalialan organisaatiot voivat hyödyntää Sosmetan asiakirjarakenteita, kontekstietoja, termejä ja käsitteistöjä toiminnan organisoimisessa ja kehittämisessä.
- Oppilaitokset ja kouluttajat voivat hyödyntää Sosmeta-palvelun sisältöjä esimerkiksi kirjaamisen kouluttamisessa.
Miten Sosmeta-palvelua käytetään?
Sosmetan etusivulta pääset tarkastelemaan asiakirjarakenteita, yksittäisiä tietokomponentteja sekä sosiaalialan tiedonhallinnan sanastoa. Etusivulta pääset myös antamaan tietorakenteisiin liittyvää palautetta.
Ohjeet Sosmeta-palvelun käyttöön ja asiakasasiakirjojen tulkintaan löydät Kanta-palvelujen käsikirjasta sosiaalihuollon toimijoille (luku 10).
Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille, luku 10 (sähköinen julkaisu)